Listening and reading comprehension as objects of perceptive-semantic activity when forming students' foreign-language intercultural competence
This article is devoted to the consideration of listening and reading as objects of perceptive and semantic activity of students when forming a foreign-language intercultural competence. Analysis of the content of foreign-language intercultural competence shows that this ability of learners implies not only their general readiness for foreign language communication, characterized as a foreign communicative competence, but also the ability to adequately perceive, understand, interpret the phenomena of another culture, the ability to compare, find differences and commonality with value orientations of native mentality and national traditions, to critically comprehend and integrate them into their own picture of the world, to adequately understand the verbal behavior of an inophone as a representative of a different culture. In this regard, the process of formation of foreign-language intercultural competence primarily depends on the success of the perceptual activity of students which is related to sensory-semantic processing of foreign language information. The allocation of the perceptual component in the foreign-language intercultural competence is consistent with the psychological theory of communication, according to which communication is realized on three levels: perceptual, information and interactive levels. Developing the perceptual component of the target competence, we improve the general ability of students to communicate in a foreign language with representatives of another linguistic society. The article analyzes the perception of foreign speech as a multi-level hierarchical structure of thought activity, which has complex analytic-synthetic mechanisms for processing incoming speech signals at different levels (acoustic, semantic-linguistic, semantic) and different modes of perception (visual, auditory). Within the framework of this article, features of the receptive activity of students of an authentic context in conditions of intercultural communication are revealed. An important factor in the success of training is granted to the deepening of the understanding of the context of perception, which develops through the interaction of linguistic, cognitive-discursive and psychological aspects of the perception of a foreign-language authentic discourse and the formation of pragmatic experience of students mediated by authentic foreign language discourse. The analysis shows that for the actualization and development of the perceptual side of the speech activity of the students, it is necessary to form a set of relevant knowledge, abilities, skills, and strategies to reflect the success of one's own foreign language speech activity in order to achieve an adequate understanding of the perceived authentic discourse, which in the teaching methodology of foreign languages is directly related to receptive types of speech activity, taking into account their characteristics and the context of intercultural communication. The cognitive-discursive approach is considered as the basis of educational activity, which contributes to the creation of conditions for training the mechanism for processing incoming information, when the processes of perception, interpretation and understanding are mediated by authentic foreign language discourse and the situational context of a foreign language utterance.
Keywords
перцептивно-смысловая деятельность,
рецептивные виды речевой деятельности,
модус восприятия,
когнитивно-дискурсивный подход,
иноязычная межкультурная компетенция,
обучение аудированию и чтению,
perceptive-semantic activity,
speech activity receptive types,
perception mode,
cognitive-discursive approach,
foreign language intercultural competence,
listening and reading comprehension teachingAuthors
Vikulina M.A. | Nizhny Novgorod State Linguistic University | prof_viculina@lunn.ru |
Всего: 1
References
Кафтайлова Н.А. Межкультурная коммуникативная компетенция как цель обучения в языковом вузе // Вестник Московского государственного областного универитета. Сер. Педагогика. 2009. № 3. С. 43-46.
Губина Н.М. Формирование межкультурной компетенции студентов при обучении деловому английскому языку в элективном спецкурсе (продвинутый уровень, специальность «Мировая экономика») : дис.. канд. пед. наук. М., 2004. 226 с.
Мосалова А. И. Лингвопрагматическая организация обучения иноязычному профессио нальному общению в условиях международной академической мобильности (английский язык, экономический профиль) : дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2014. 308 с.
Парыгин Б.Д. Социальная психология. Истоки и перспективы. СПб. : СПбГУП, 2010.533 с.
Obdalova O. Exploring the Possibilities of the Cognitive Approach for Non-linguistic EFL Students Teaching // Procedia Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 154. P. 64-71.
Обдалова О. А Когнитивно-дискурсивная система обучения иноязычной межкуль турной коммуникации студентов бакалавриата естественнонаучных направлений : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2017. 44 с.
Викулина М.А., Безукладников К.Э. Педагогическая квалиметрия и ее роль в опре делении качества образования // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Сер. № 1. Психологические и педагогические науки. 2014. № 2-2. С. 28-38.
Vandergrift L. The comprehension strategies of second language (French) listeners: a de scriptive study // Foreign Language Annals. 1997. Vol. 30, № 3. Р. 387-409.
Field J. Finding one's way in the fog: listening strategies and second-language learners // Metacognition Learning. 2000. Vol. 9, № 1. Р. 29-34.
Goh C. Metacognitive instruction for second language listening development: theory, practice and research implications // RELC Journal. 2008. Vol. 39, № 2. Р. 188-213.
Cross J. Metacognitive instruction for helping less-skilled listeners // ELT Journal. 2011. Vol. 65, № 4. Р. 408-416,
Соболева А.В., Обдалова О.А Когнитивная готовность к межкультурному общению как необходимый компонент межкультурной компетенции // Язык и культура. 2015. № 1 (31). C. 146-155.
Соболева А. В. Перцептивная готовность к взаимодействию с представителями других культур как условие эффективности иноязычного межкультурного общения // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 5 (47) : в 2 ч. Ч. II. C. 185-187.
Величковский Б.М., Зинченко В.П., Лурия А.Р. Психология восприятия : учеб. пособие. М. : Изд-во МГУ, 1973. 245 с.
Величковский Б.М. Когнитивная наука : Основы психологии познания : в 2 т. М. : Смысл : Издательский центр «Академия», 2006. Т. 1. 448 с.
Артемов В. А Психология обучения иностранным языкам. М. : Просвещение, 1969. 279 с.
Лурия А.Р. Высшие корковые функции человека и их нарушения при локальных поражениях мозга. М. : Изд-во МГУ, 1962. 431 с.
Лурия А. Р. Ощущения и восприятие : материалы к курсу лекций по общей психологии. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1975. Вып. 2. 112 с.
Зимняя И.А. Психология слушания и говорения : автореф. дис.. д-ра психол. наук. М., 1973. 32 с.
Зимняя И.А. Педагогическая психология : учеб. для вузов. 3-е изд., пересмотр. Москва : МПСИ ; Воронеж : МОДЭК, 2010. 447 с.
Зимняя H.A. Смысловое восприятие речевого сообщения как сложная перцептивно-мыслительно-мнемическая деятельность // Смысловое восприятие речевого сообщения. М., 1976. С. 5-33.
Зимняя И.А Психологическая характеристика понимания речевого сообщения // Оптимизация речевого воздействия. М., 1990. С. 161-169.
Клычникова З.И. Психологические особенности восприятия и понимания письменной речи (психология чтения) : дис.. д-ра психол. наук. М., 1975. 387 с.
Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М. : Просвещение, 1969. 214 с.
Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М. : Смысл, 1997. 285 с.
Сорокоумова Г. В. Новые возможности анализа и психокоррекции эмоциональных состояний студентов // Современный научный потенциал и перспективные направления теоретических и практических аспектов : сб. науч. ст. по итогам междунар. науч-практ. конф. СПб. : Редакционно-издательский центр «КУЛЬТ-ИНФОРМ-ПРЕСС», 2017. С. 65-68.
Щукин А.Н. Методика использования аудиовизуальных средств. М. : Рус. яз., 1981. 128 с.
Rickards J.P., Fajen B.R., Sullivan J.F., Gillespie G. Signaling, notetaking, and field independence-dependence in text comprehension and recall // Journal of Educational Psychology. 1997. Vol. 89 (3). Р. 508-517.
Miller L. Engineering lectures in a second language: What factors facilitate students' listening comprehension? // Asian EFL Journal. 2009. № 11 (2). Р. 8-30.
Vandergrift L. Teaching. Listening // The Encyclopedia of Applied Linguistics. London, 2012.
Goh C.C.M., Aryadoust V. Learner listening: New insights and directions from empirical studies // International Journal of Listening. 2016. № 30 (1-2). Р. 1-7. URL: http://dx.doi.org/10.1080/10904018.2016.1138689 (дата обращения: 14.04.2017).
Mattingly I.G. Reading, the linguistic process, and linguistic awareness // Language by ear and by eye: The relationship between speech and reading. Oxford, England: Massachusetts Inst. of Technology, 1972.
Tarone E. Communication Strategies, Foreigner Talk, and Repair in Interlanguage // Language Learning. 1980. № 30. P. 417-429.
Обдалова О.А Аудирование как средство обучения иноязычному общению студентов естественнонаучных факультетов на начальном этапе : дис.. канд. пед. наук. Томск, 2001. 209 с.
Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. Сер. Высшее профессиональное образование. 6-е изд., стереотип. М. : Академия, 2009. 336 с.
Рогова Г.В., Верещагина И.Н. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в средней школе // Пособие для учителя. М. : Просвещение, 1988. 224 с.
Жинкин Н.И. Речь как проводник информации. М. : Наука, 1982. 159 с.
Зинченко П.И. Непроизвольное запоминание и деятельность : хрестоматия по общей психологии. Психология памяти. М., 1979. С. 207-216.
Chafe W. The Pear Stories: Cognitive, Cultural, and Linguistic Aspects of Narrative Production. Norwood, NJ : Ablex, 1980. 327 p.
Кибрик А.А Анализ дискурса в когнитивной перспективе : дис.. д-ра филол. наук. М., 2003. 90 с.
Field J. Finding one's way in the fog: listening strategies and second-language learners // Metacognition Learning. 2000. Vol. 9, № 1. Р. 29-34.
Ableeva R Dynamic assessment of listening comprehension in second language learning (Unpublished doctoral dissertation). Pennsylvania : Pennsylvania State University, 2010. URL: htth://etda.libraries.psu.edu/theses/approval/WorldWideFiles/ETD5520/Ableeva_ PS_Thesis_FINAL.pdf
Hu G. Cognitive Mechanisms Underlying Second Language Listening Comprehension : Dissertation Doctor of Philosophy. Georgia, 2009. URL: http://scholarworks.gsu.edu/ alesl_diss/11(дата обращения: 07.02.2015).
Степанова С.Н. Психологическая характеристика понимания студентами речевого сообщения в условиях зрительной и слуховой рецепции (на материале иностранного языка). М., 2007
Елухина Н.В. Обучение слушанию иноязычной речи // Иностранные языки в школе. 1996. № 5. С. 20-22
Залевская А.А. Введение в психолингвистику. М. : Изд-во Рос. гос. ун-та, 2000. 271 с.
Рудик П.А Психология. М. : Физкультура и спорт, 1964. 462 с.