Polyartistic approach in teacher training of subject matter "Art" | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 40. DOI: 10.17223/19996195/40/21

Polyartistic approach in teacher training of subject matter "Art"

In the article one of the ways of realization of integration processes in modern education is revealed. Introduction in the process of teacher training of subject matter «Art» in comprehensive school and supplementary education institutions of artistic education such process is determined as polyartistic approach. In the process of literature review the most widely used method of implementation such approach in the process of this preparation is revealed. It is introduction only one or several disciplines, most often elective disciplines, connected with the interaction of art and kinds of artistic activities. The aim of the article is representation of the two models of implementation polyartistic approach in the process of preparation for bachelors (Course: teacher training, profile «Artistic education» and masters (studying on the educational program «Musical education»). Unlike «targeted» introduction of certain subjects in teacher training of subject matter of art, the linear model of introduction is proposed. Also tracks in different specialization, choosing by students themselves in the process of projecting the individual educational trajectory are shown. Also concentric model for organization and development of a program preparation of masters is presented. When on the base of acquired knowledge, received during bachelor's course they extend their theoretical, methodological knowledge and performance skills in the process of progressive introduction the training disciplines with polyartistic component. Examined models can be engaged in teacher preparation of subject matter «Art» in comprehensive school and supplementary education institutions of artistic education according to the level of baccalaureate and magistracy which is implemented in the foundation on determined kind of art - music, fine art, choreography, theatre, design.

Download file
Counter downloads: 160

Keywords

полихудожественный подход, подготовка учителей, линейная и концентрическая модели, polyartistic approach, teacher training, linear and concentric model

Authors

NameOrganizationE-mail
Tagiltseva N. G.Ural State Pedagogical Universitymusis52nt@mail.ru
Ovsyannikova O.A.Tyumen State Universitysergeiovsiannikov@yandex.ru
Всего: 2

References

Юсов Б.П. Стратегия взаимодействия искусств в воспитании школьников (новая парадигма) // Взаимодействие искусств: методология, теория, гуманитарное образование : материалы Междунар. науч.-практ. конференции 25-27 августа 1997. Астрахань, 1997. С. 214-220.
Арябкина И. В. Полихудожественные контексты культурно-эстетического развития современных младших школьников // Научное мнение. 2016. № 2-1. С. 65-68.
Куприна Н.Г., Оганесян Э.Д. Полихудожественный подход в социально-коммуни кативном развитии детей старшего дошкольного возраста // Педагогическое образование в России. 2016. № 5. С. 142-146.
Савенкова Л.Г. Воспитание человека в пространстве мира и культуры: интеграция в педагогике искусства. М. : МАГМУ- РАНХиГС, 2011. 156 с.
Roels J., Petegem P. The integration of visual expression in music education for children // British journal of music Education. 2014. Vol. 31, № 11. P. 297-317.
Fautley M., Savage J. Cross-curricular Teaching and Learning in the Secondary School // The arts: Drama, Visual, Art, Music and Design. Abbington Routledg, 2011. 192 p.
Базелюк А.В. Технология полихудожественного воспитания старших подростков как педагогическая проблема // Молодой ученый. 2013. № 10. С. 494-497.
Овсянникова О.А. Современные требования и новые подходы к профессиональной подготовке студентов направления «Педагогическое образование» профиля «Музыка» // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. Вып. 3 (144). С. 87-90.
Тагильцева Н.Г. Полихудожественный подход в развитии стратегии полихудоже ственного образования // Педагогическое образование в России. 2015. № 12. С. 9194.
Тагильцева Н. Г. Полихудожественный подход в организации обучения учителей музыки в педагогическом вузе // Педагогическое образование в России. 2016. № 5. С. 147-152.
Garvis S., Pendergast D. Storing musical the art s education: the generalist teacher voice // British journal of music Education. Vol. 29, № 1. P. 107-123.
Мoroz M. Polyart education as perspective tendency of improvement of vocational training of future teachers of the art and aesthetic cycle // Scientific enquiry in the contemporary world: theoretical basics and innovative approach. 3rd ed. Research articles. 2014. P. 188-193.
Ермоленко Г.Ю. Педагогические условия формирования полихудожественной компетентности будущих учителей искусства // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2008. № 9. С. 157-160.
Карникова О. П. Анализ готовности к полихудожественной деятельности бакалавров по направлению 071500.62 «Народно-художественная культура» // Профессиональное образование в современном мире. 2015. № 3 (18). С. 132-143.
Шишлянникова Н.П. Полихудожественная подготовка будущего педагога-музыканта к работе в школе // Вестник Полоцкого государственного университета. Сер. Е, Педагогические науки. 2013. № 15. С. 21-26.
Collaborative learning in higher music education / ed. by H. Gaunt, H. Westerlund. London ; New York : Routledge Taylor &Francis Group, 2016. 280 p.
 Polyartistic approach in teacher training of subject matter

Polyartistic approach in teacher training of subject matter "Art" | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 40. DOI: 10.17223/19996195/40/21

Download full-text version
Counter downloads: 2900