Foreign discourse teaching based on cognition-focused technologies | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2012. № 4 (20).

Foreign discourse teaching based on cognition-focused technologies

Modern vision of cognition-focused technologies has been presented. The role played by cognitive competence in professional training of a future specialist is being discussed. Basic constituent parts of cognitive competence are being analyzed. Critical review of scholars' opinion concerning the definition of educational technologies and their weight in the formation of cognitive competence has been given. Special attention is paid to a cognitive component of a taught subject. A detailed analysis of the educational value of the cognitive component of the foreign language as a hyper complex self regulating system is presented. Discourse analysis is seen and advocated as cognition-focused educational technology.

Download file
Counter downloads: 351

Keywords

когнитивно-ориентированная образовательная технология, когнитивная компетенция, дискурс-анализ, язык как сверхсложная самоорганизующаяся система, cognition-focused educational technologies, cognitive competence, discourse analysis, language as a supercomplex seldforganizing system

Authors

NameOrganizationE-mail
Gural S.K.National Research Tomsk State Universitygural@fld.tsu.ru
Nagel O.V.National Research Tomsk State Universityolna41@yandex.ru
Temnikova I.G.National Research Tomsk State Universityirtem@sibmail.com
Nyman E.A.National Research Tomsk State Universityenyman@rambler.ru
Всего: 4

References

Пиаже Ж. Генетическая эпистемология. СПб. : Питер, 2004. 160 с.
Шамаева О.Ю. Образовательные технологии в основных образовательных программах уровневой системы подготовки. URL: http://www.gumchtenia.rggu.ru/article. html?id=66212
Галиахметова Р.Н. Теоретические аспекты компетентностно-профессиональ-ного становления личности в российском образовании. URL: http://info-alt.ru/2011-09-05-09-31-20
Гончарова Н.Л. Понятия «знание», «умение» и «навыки» в современной дидактике. URL: http://avkrasn.ru/article-212.html
Дахин А.Н. Моделирование образовательной компетентности. Новосибирск : Изд-во НГПУ, 2008. 246 с.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. URL: http://nashaucheba.ru/docs/46/45983/ conv_1file1.pdf
Вязовова Е.В. Формирование когнитивной компетентности у учащихся на основе альтернативного выбора учебных действий (на примере обучения математике). Нижний Тагил, 2009. 140 c.
Потанина О.В. Когнитивная компетенция будущего инженера: сущность, структура, содержание // Вестник Башкирского университета. 2009. Т. 14, № 1. С. 298-301.
Акорфф Р. Преобразование образования : пер. с англ. / Р. Акорфф, Д. Гринберг Томск : Изд-во Том. ун-та, 2009. 196 с.
Глазачев С.Н. Становление гуманитарных технологий в образовании. Вместо предисловия // Вестник Международной Академии Наук (Русская Секция), специальный выпуск. 2011. URL: http://www.heraldrsias.ru/download/spec/Vestnik_MAN_spec_2011.pdf
Морен Э. Метод. Природа Природы. М. : Прогресс-Традиция, 2005. 464 с.
Балюк И.А. О биоадекватной методике преподавания иностранных языков // Научные доклады / МАНПО. М., 1998. С. 35-46.
Маслова Н.В. Ноосферное образование. М., 2002. 338 с.
McCarthy M. Discourse Analysis for Language Teachers. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. 214 p.
Halliday M.A.K. Language as social semiotic : the social interpretation of language and meaning. Baltimore : University Park Press, 1978. 256 p.
Sinclair J., Coulthard M. Towards an Analysis of Discourse. Oxford : Oxford University Press, 1975.
Jones L. Function of English. A course for upper - intermediate and more advanced students. Cambridge : Cambridge University Press, 1981. 138 p.
Гураль С.К. Синергетика и лингвосинергетика // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 302. С. 7-10.
Гураль С.К. Обучение дискурс-анализу в свете синергетического видения. Ялта, 2012. 195 с.
Гураль С.К. Язык как саморазвивающаяся система. Томск, 2010.
 Foreign discourse teaching based on cognition-focused technologies | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2012. № 4 (20).

Foreign discourse teaching based on cognition-focused technologies | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2012. № 4 (20).

Download file