Issues of self-assessment in the teaching of foreign languages to university students
The article looks at self-assessment in the teaching of foreign languages to university students. Descriptive, rating and monitoring techniques, questionnaires and inspections are discussed. The portfolio technology is in focus as a means of alternative assessment in the teaching of a foreign language. The structure of a language portfolio is analysed, its merits and possibilities to integrate varies techniques of self-assessment are determined.
Download file
Counter downloads: 329
Keywords
самоконтроль, приемы описательного, рейтингового и мониторингового характера, обследование, вопросник, языковой портфель, рефлексивная самооценка, self-assessment, descriptive, rating and monitoring techniques, questionnaire, inspection, language portfolio, reflexive self-evaluationAuthors
Name | Organization | |
Polyakov O.G. | G.R. Derzhavin Tambov State University | olegpo@rambler.ru |
References
Поляков О.Г. Актуальные аспекты непрерывного лингвистического образования // Гаудеамус. 2007. Т. 2, № 12. С. 64-69.
Поляков О.Г. Самоконтроль в обучении английскому языку // Иностранные языки в школе. 2005. № 7. С. 48-52.
Каменская Н.В. Проблемы формирования самоконтроля и самооценки при обучении иностранному языку в неязыковом вузе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2008. № 546. С. 87-99.
Harris M., McCann P. Assessment. Oxford : Heinemann, 1994. 96 p.
Зимняя И.А., Китросская И.И., Мичурина К.А. Самоконтроль как компонент речевой деятельности и уровни его становления // Иностранные языки в школе. 1970. № 4. С. 52-57.
Мусницкая Е.В. Контроль в обучении иностранному языку : курс лекций. М., 1989. 89 с.
Heaton J.B. Classroom Testing. L. ; N.Y. : Longman, 1990. 127 p.
Гальскова Н.Д. Языковой портфель как инструмент оценки учащегося в области изучения иностранных языков // Иностранные языки в школе. 2000. № 5. С. 6-11.
Полат Е.С. Портфель ученика // Иностранные языки в школе. 2002. № 1. С. 22-27.
Лабазина Л.Н. Европейский языковой портфель - средство оценки и самооценки знаний учащихся по иностранным языкам // Ярославский педагогический вестник. 2003. № 2 (35). C. 21-24.
Коряковцева Н.Ф. Европейский языковой портфель для России - новая образовательная технология в области обучения иностранным языкам : учеб. пособие. М. : Рема, 2009. 153 с.
Брыксина И.Е. Современные образовательные стандарты и использование языкового портфеля студентами неязыковых специальностей // Социально-экономические явления и процессы. 2011. № 10. С. 261-264.
Huerta-Macias A. Alternative assessment: responses to commonly asked questions // TESOL Journal. 1995. Vol. 5. P. 8-11.
Коряковцева Н.Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык. М. : Аркти, 2002. 176 с.
Condon W., Hamp-Lyons L. Maintaining a portfolio-based writing assessment: research that informs program development // New Directions in Portfolio Assessment / ed. by L. Black et al. Portsmouth, NH : Boynton/Cook, 1994. P. 277-285.
Coombe C., Barlow L. The reflective portfolio: two case studies from the United Arab Emirates // English Teaching Forum. 2004. Vol. 41(1). P. 26-35.
Gottlieb M. Nurturing student learning through portfolios // TESOL Journal. 1995. Vol. 5. P. 12-14.
Santos M. Portfolio assessment and the role of learner reflection // English Teaching Forum. 1997. Vol. 35(2). P. 10-14.
