On the influence of information and cognitive technologies on education strategies and conscience | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2012. № 4 (20).

On the influence of information and cognitive technologies on education strategies and conscience

The paper highlights the social problems opened by the introduction of information and cognitive technologies to the communication system. Internet became the most important source of information and as a result the primary educational asset. This fact leads to conceptual changes not only in education methodic but refreshes the issue of human selfconscience and identity maintenance as well.

Download file
Counter downloads: 316

Keywords

образование, когнитивные технологии, информационные технологии, сознание, сетевое общество, идентичность, природа человека, education, cognitive technologies, information technologies, conscience, network society, identity, human nature

Authors

NameOrganizationE-mail
Chernikova I.V.National Research Tomsk State Universitychernic@mail.tsu.ru
Seredkina E.V.Perm National Research Polytechnic University; National Research Tomsk State Universityselena36@mail.ru
Всего: 2

References

Луман Н. Реальность массмедиа. М. : Канон +, 2012.
Савчук В.В. Медиафилософия: формирование дисциплины // Медиафилософия. Основные проблемы и понятия. СПб. : Изд-во Санкт-Петербургского философского общества, 2008. С. 7-39.
Эпштейн М.Н. Техника - религия - гуманистика. Два размышления о духовном смысле научно-технического прогресса // Вопросы философии. 2009. № 12. С. 19-29.
Кузнецов М.М. Интернет как провокатор и инициатор сетевого подхода // Влияние Интернета на сознание и структуру знания. М. : ИФ РАН, 2004. С. 190-194.
Хайдеггер М. Вопрос о технике // Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления : пер. с нем. М. : Республика, 1993. C. 221-238.
Бибихин В.В. Другое начало. М. : Наука, 2003.
Назарчук А.В. Сетевое общество и его философское осмысление // Вопросы философии. 2008. № 7. С. 61-75.
Черникова И.В. О стремлении к умудренному разуму и феномен «технонауки» // Философия в диалоге культур : материалы Всемирного дня философии. М., 2010. С. 920-932.
Столярова О. Социальный конструктивизм: онтологический поворот // Вестник МГУ Сер. Философия. 2003. № 3. С. 39-51.
Латур Б. Нового Времени не было. Эссе по симметричной антропологии. СПб. : Изд-во Европ. ун-та, 2008.
Аршинов В.И., Свирский Я.И. На пути к коммуникативно-рекурсивной модели Вселенной // Философские науки: Философия науки и техники. Вып. 16. М. : ИФ РАН, 2011. С. 3-33.
 On the influence of information and cognitive technologies on education strategies and conscience | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2012. № 4 (20).

On the influence of information and cognitive technologies on education strategies and conscience | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2012. № 4 (20).

Download file