Intercultural foreign language communicative competence as the basis of teaching foreign language communication in universities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 41. DOI: 10.17223/19996195/41/16

Intercultural foreign language communicative competence as the basis of teaching foreign language communication in universities

Intercultural foreign language communicative competence is regarded as a significant ability of university foreign language learners, which is obligatory for their taking part in an intercultural foreign language communication. The research is based on philosophical, socio-psychological and intercultural approaches to communication. Its main method is modeling, which assists to present the main notions as complex phenomena. The intercultural foreign language communication is represented by a four-component model including interacting subjects, communicative means, the socio-cultural environment of each subject and the intercultural environment where they interact and communicate. The model also demonstrates communicative, perceptive and interactive sides of the intercultural foreign language communication and shows their cooperation considering the objectives of interacting subjects and the functions of communication in an intercultural environment. The functioning of intercultural foreign language communication is determined by learners' intercultural foreign language communicative competence as a combination of foreign language communicative competence and intercultural competence. They operate on communicative and cognitive-interactive levels. The first level demands foreign language skills. The cognitive-interactive level expects learners' knowledge of the native country peculiarities, their comparison with facts of a foreign language culture and interaction techniques. Structural components of the foreign language communicative competence are linguistic and speech competences, the intercultural competence constitutes of social, socio-cultural, sociolinguistic and strategic competences. Components of the latter competence consisting of knowledge, habits and skills, interaction experience and psychological attitude sets are filled with intercultural content. As the results of the theoretical research the notion of the intercultural foreign language communication is more precisely defined and the model of the competence is presented. All these are important for exposing criteria for assessing intercultural foreign language communication formation, for choosing and organizing the teaching material and for creating didactics-methodical techniques that will assist to effectively form the competence.

Download file
Counter downloads: 267

Keywords

общение, структура и функции общения, межкультурное иноязычное общение, межкультурная иноязычная коммуникативная компетенция, иноязычная коммуникативная компетенция, межкультурная компетенция, communication, its structure and functions, intercultural foreign language communication, intercultural foreign language communicative competence, foreign language communicative competence, intercultural competence

Authors

NameOrganizationE-mail
Kuklina S.S.Vyatka State Universitykss@ssk.kirov.ru
Cheremisinova I.S.Vyatka State Universityirinacheremisinova87@mail.ru
Всего: 2

References

Нечаев Н.Н., Резницкая Г.И. Речевое действие и коммуникативные нормы: освоение межкультурной коммуникации с позиций деятельностного подхода // Язык и культура. 2016. № 2 (34). C. 133-156.
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М. : ИКАР, 2009. 448 с.
Елизарова Г.В. Формирование межкультурной компетенции студентов в процессе обучения иноязычному общению : автореф. дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2001. 36 с.
Щукин А.Н., Фролова Г.М. Методика преподавания иностранных языков : учебник для студ. учреждений высш. образования. М. : Академия, 2015. 288 с.
Щукин А.Н. Обучение иностранным языкам: Теория и практика : учеб. пособие для преподавателей и студентов. М. : Филоматис, 2006. 480 с.
Гальскова Н.Д. Формирование культурной и языковой компетентности в процессе изучения иностранного языка. Интернет и изучение иностранного языка : сб. материалов Междунар. науч. конф. (26-27 сентября 2014., Москва) / редколл.: П.Н. Хроменков (гл. ред.), В.В. Ощепкова (отв. ред.), Э.А. Сорокина и др. М. : ИИУ МГОУ, 2014. С. 71-73.
Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика : учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак-тов ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. М. : Академия, 2004. 336 с.
Byram M. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence Multilingual Matters (Series). 1997. 124 р.
Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: Изучение, обучение, оценка. М. : Моск. гос. лингв. ун-т (русская версия), 2003. 256 с.
Андреева Г.М. Социальная психология : учеб. для высш. учеб. заведений. 5-е изд., испр. и доп. М. : Аспект Пресс, 2007. 363 с.
Обдалова О.А., Гураль С.К. Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 83-96.
Литвинов А.В. Язык, сознание, коммуникация : сб. ст. / отв. ред. В.В. Красных, А.И. Изотов. М. : МАКС Пресс, 2004. Вып. 28. С. 51-57.
Куклина С. С. Коллективная учебная деятельность как организационная форма овла дения иноязычным общением. Киров : Изд-во ВятГГУ, 2007. 81 с.
Каган М.С. Мир общения: Проблема межсубъектных отношений. М. : Политиздат, 1988. 319 с.
Тарева Е.Г. Межкультурное иноязычное образование. Лингводидактические стратегии и тактики / отв. ред. Е.Г. Тарева. М. : Логос, 2014. 232 с.
Сафонова В. В. Соизучение языков и культур в зеркале мировых тенденций развития современного языкового образования // Язык и культура. 2014. № 1 (25). С. 123141.
Биболетова М.З., Трубанева Н.Н., Щепилова А. В. Концепция учебного предмета «Иностранный язык» // Иностранные языки в школе. 2013. № 9. С. 2-9.
Щепилова А. В. Содержание и предметные результаты обучения иностранному языку: структурирование и описание // Иностранные языки в школе. 2018. № 1. С. 3-10.
 Intercultural foreign language communicative competence as the basis of teaching foreign language communication in universities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 41. DOI:  10.17223/19996195/41/16

Intercultural foreign language communicative competence as the basis of teaching foreign language communication in universities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 41. DOI: 10.17223/19996195/41/16

Download full-text version
Counter downloads: 3044