Teaching foreign language written legal discourse to law students
Teaching foreign legal written discourse is an integral part of the development of professionally oriented foreign language communicative competence of law students (bachelor's and master's degrees) and is carried out through the course "Legal English". This course is aimed at the intraspecific specialization of students following a main academic program (MAP) in three profiles: state law, criminal law and civil law. Each of these profiles clearly regulates and limits the scope of professional activities of graduates. In this regard, the subject content of teaching Legal English in general and foreign written legal discourse in particular should be determined by the choice of a specific profile of education - the future specialization of graduates. However, as analysis of the MAP of Law programs in many Russian universities shows, the substantive content of foreign language teaching in the sphere of law is universal for students following all three profiles and does not reflect the specifics of their future professional activity. The authors propose their working definition of the term "discourse", which refers to the process and result of one's speech activity in verbal or written form by verbal and non-verbal means and the recipient's interpretation of the resulting speech, taking into account the author's work and in the context of personal communication. Accordingly, legal discourse is a process and the result of creating new and interpreting existing legal documents. In the study, the authors develop a) the subject content of teaching written legal discourse of Russian law for the three profiles of education and b) a procedure for teaching written legal discourse to students using a set of problem tasks for teaching the structural organization of legal documents.
Keywords
дискурс,
юридический дискурс,
английский язык для профессиональных целей,
предметное содержание обучения,
discourse,
legal discourse,
English for professional purposes,
subject content of educationAuthors
Sysoyev P. V. | Derzhavin Tambov State University; Moscow Pedagogical State University | psysoyev@yandex.ru |
Zavyalov V. V. | Derzhavin Tambov State University | zavtmb@mail.ru |
Всего: 2
References
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессиональ ного образования по направлению подготовки 030900 ЮРИСПРУДЕНЦИЯ (КВАЛИФИКАЦИЯ (СТЕПЕНЬ) «МАГИСТР»). М., 2010.
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 40.03.01 «Юриспруденция» (степень бакалавра). М., 2016.
Бим И.Л. Некоторые актуальные проблемы современного обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2001. № 4. С. 5-8.
Хомякова Н.П. Обучение юристов иностранному языку специальности в бакалаври ате и магистратуре: цели, принципы, содержание и средства обучения // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2015. Вып. 14 (725). С. 139-151.
Зимняя И.А Педагогическая психология. Ростов н/Д : Феникс, 1997. 480 с.
Хуторской А.В. Компетентностный подход в обучении. М. : Эйдос, 2013. 73 с.
Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград : Перемена, 2002. 477 с.
Дейк ван Т.А. Стратегии понимания связного текста // Новое в зарубежной лингви стике. М., 1988. Вып. 23. С. 153-212.
Арутюнова Н.Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь. М. : Сов. энциклопедия, 1990. С. 136-137.
Кубрякова Е.С., Александрова О.В. О контурах новой парадигмы знания в лингвистике // Структура и семантика художественного текста. М., 1999. С. 186-197.
Сусов И.П. Введение в языкознание. М. : АСТ; Восток-Запад, 2007.
Андреева В.А Литературный нарратив: дискурс и текст. СПб. : Норма, 2006. 182 с.
Dijk T. V. Ideology: A Multidisciplinary Approach. London : Sage, 1998.
Widdowson H.G. Teaching language as communication. Oxford : Oxford University Press, 1978.
Widdowson H.G. Explorations in Applied Linguistics. Oxford : Oxford University Press, 1979.
Widdowson H.G. Discourse analysis. Oxford : Oxford University Press, 2010.
Каплуненко AM. Историко-функциональный аспект идиоматики (на материале фразеологии английского языка) : дис.. д-ра филол. наук. М., 1992.
Евстигнеева И.А. Формирование дискурсивной компетенции студентов языкового вуза на основе современных интернет-технологий // Язык и культура. 2013. № 1 (21). С. 74-82.
Gural S.K., Boyko S.A., Serova T.S. Teaching literary translation on the basis of the literary text's cognitive discourse analysis // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. № 200. P. 435-441.
Sysoyev P. V., Evstigneeva I.A., Evstigneev M.N. Modern information and communication technologies in the development of learners' discourse skills // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. № 154. P. 214-219.
Sysoyev P. V., Evstigneeva I.A., Evstigneev M.N. The development of students' skills via modern information and communication technologies // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. № 200. P. 114-121.
Сысоев П.В., Амерханова О. О. Обучение письменному научному дискурсу аспирантов на основе тандем-метода // Язык и культура. 2016. № 4 (36). С. 149-169.
Карасик В.И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс : сб. науч. тр. Волгоград : Перемена, 2000. С. 5-20.
Карасик В.И. О категориях дискурса // Языковая личность: социолингвистические и эмотивные аспекты: сб. науч. тр. Волгоград : Перемена, 1998. С. 185-197.
Ступникова Л.В. Сущнось и особенности юридического дискурса английского права // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Сер. Гуманитарные науки. 2007. № 519-1. С. 213-220.
Крапивкина О.А, Непомилов Л.А Юридический дискурс: понятие, функции, свойства // Гуманитарные научные исследования. 2014. № 9 (37). С. 102-105.
Федулова М.Н. Юридический дискурс как социокультурный и языковой феномен: уровни научной интерпретации // Филологические науки в МГИМО. 2015. № 4. С. 47-53.
Палашевская И.В. Функции юридического дискурса и действия его участников // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2010. Т. 12, № 5 (2). С. 535-540.
Сафонова В.В. Проблемные задания на уроках английского языка в школе. М. : Еврошкола, 2001.