Activation of speech communication between students with disabilities in high school conditions | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 42. DOI: 10.17223/19996195/42/11

Activation of speech communication between students with disabilities in high school conditions

The article deals with the results of long-term investigation in regards to speech communication enhancement of disabled students in the context of higher education. On the grounds of the comparison study of the modern foreign and native investigations, practical experience of the leading Russian higher educational institutions psychological and pedagogical technology of speech communication enhancement of disabled students in the context of higher education is developed. Theoretical and methodological fundamentals of technology of speech communication enhancement of disabled students in the context of higher education, special aspects of disabled students' inclusion in the dialogue with group mates and teachers, methods and forms of work of teachers and students are defined in the investigation. The author considers the specific character of disabled students' professional education. Particular attention is drawn to the psychodiagnostic investigation in order to plan the sequential and gradual implementation of the developed technology and correct the investigation results timely. On the grounds of the psychodiagnostic investigation specific features of students' speech communication are revealed. The majority of students are not ready to assist to disabled group mates; they are not oriented to understand a cooperation partner; the students have a low indicated level of empathy; the group psychological climate is evaluated by students as below average; the disabled students feel loneliness. Results of physiological and pedagogical technology demonstrated thateffectiveness of speech communication enhancement of disabled students in the context of higher education is provided with purposeful diag-nostical correctional and developing work with students, that takes into account their age anddysontogenesis features. The results also demonstrated that the effectiveness of speech communication enhancement of disabled students is correlated with comfortablepsychological environment of the group where disabled students study, the atmosphere of acceptance creation, cooperation.

Download file
Counter downloads: 177

Keywords

education environment, disabled student, higher education, образовательная среда, speech communication, inclusive education, высшая школа, студент с ограниченными возможностями здоровья, общение, инклюзивное образование

Authors

NameOrganizationE-mail
Egorova P.A.Federal Scientific Clinical Center for Reanimatology and Rehabilitationrusboll7@gmail.com
Mukhina D.D.National Research Nizhny Novgorod State Universitytg-muhina@yandex.ru
Mukhina T. G.National Research Nizhny Novgorod State Universitytg-muhina@yandex.ru
Sorokoumova S.N.Nizhny Novgorod Institute of Management - a branch of the Russian Academy of National Economy and Public Service under the President of the Russian Federation4013@bk.ru
Sorokina T.M.Nizhny Novgorod State Pedagogical University (Mininsky University)sorockina2012@yandex.ru
Всего: 5

References

Efremova G.I., Timoshenko G. V., Leonenko E.A., Bochkovskaya I.A., Sorokoumova S.N., Potekhina E. V. The Projective Study of The Impact of The Vertical Position of a Person on The Nosological Specificity of Psychosomatic Risk // Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences. 2016. Vol. 7, is. 6. Р. 685-691.
Nikonova E.I., Sharonov I.A, Sorokoumova S.N., Suvorova O. V., Sorokoumova E.A. Modern functions of a textbook on social sciences and humanities as an informational management tool of university education // International Journal of Environmental and Science Education. 2016. Vol. 11, is. 10. Р. 3764-3774.
Егорова П. А Организация психологического сопровождения студентов к обучению в высшей школе // Инициативы XXI века. 2014. № 4. С. 116-118.
Инклюзивное образование : учеб. пособие / С.Н. Сорокоумова. М. : Моск. гос. гуманит. ун-т им. М.А. Шолохова, 2015. 203 с.
Егорова П.А., Ивенских И.В., Сорокоумова С.Н. Психологическое сопровождение обучающихся с ограниченными возможностями здоровья и инвалидностью в условиях модернизации отечественного образования // Мир науки, культуры, образования. 2017. № 5 (66). С. 258-260.
Сорокоумова С.Н. Организация психологической помощи в условиях инклюзивного образования // Приволжский научный журнал. 2011. № 3. С. 214-218.
Сорокина Т.М., Щелоков С.А. Психологические характеристики воспитательной компетентности студентов педагогического вуза. М. : РИЦ МГГУ им. М.А. Шолохова, 2015. 189 с.
Егорова П.А, Калина О.В., Сорокоумова С.Н. Специфика инклюзивного подхода к образованию в высшей школе // Великие реки-2017 : тр. конгресса 19-го Международного научно-промышленного форума. Н. Новгород, 2017. С. 301-303.
Muhina T., Aboimova I., Kulagina A., Trophimov V., Chigarov E. Development of emotional intelligence of students as a condition of successful adaptation to training // IEJME: Mathematics Education. 2016. Vol. 11, № 10. Р. 3463-3467.
Мухина Т. Г. Активные и интерактивные образовательные технологии (формы проведения занятий) в высшей школе : учеб. пособие. Н. Новгород, 2013. 97 с.
Мухина Т.Г. Технология проектирования и конструирования лекции проблемного изложения знаний // Великие реки-2010: тр. конгресса 12-го Международного научно-промышленного форума. Н. Новгород, 2011. С. 436-439.
Мухина Т. Г., Лукичев И. Г., Сутугин А.Ю. Проектирование развития коммуникативной культуры студентов в процессе обучения в вузе // Общество: социология, психология, педагогика. 2017. № 6. С. 41-45.
Сутугин А. Ю., Мухина Т. Г. Психодидактические условия формирования коммуникативной культуры будущего педагога в процессе вузовского образования // Мир науки, культуры, образования. 2015. № 2 (51). С. 121-123.
Сутугин А.Ю., Мухина Т.Г. Формирование коммуникативной культуры студентов педагогических направлений в высшей школе // Приволжский научный журнал. 2015. № 2 (34). С. 276-281.
Мухина Т.Г., Мухина Д.Д. Нормативно-правовые аспекты подготовки педагогов высшей школы к работе с обучающимися с ОВЗ // Сборник материалов конференции: Подготовка и деятельность педагога-психолога на основе требований профессионального стандарта. Чебоксары, 2017. С. 32-35.
Мельникова Н.А. Социальная психология : конспект лекций. М., 2008. 160 с.
Кочетков Ю.И. О некоторых аспектах социальной адаптации незрячих студентов // Проблемы высшего профессионального образования лиц с нарушением зрения: материалы науч.-практ. конф. Н. Новгород : Камерата, 2000. 118 с.
Соціологія у (пост)сучасності. Збірник тез доповідей учасників VІІІ Міжнародної наукової конференції студентів та аспірантів. Харкiв : ХНУ імені В.Н.Каразіна, 2010. 233 с.
Мухина Т.Г., Сутугин А.Ю. Педагогизация поликультурной образовательной среды вуза как условие формирования коммуникативной культуры студентов // Общество: социология, психология, педагогика. 2016. № 10. С. 82-83.
Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М. : Просвещение, 1969. 214 с.
Психолого-педагогические основы обучения студентов с ОВЗ в вузе : учеб. пособие для преподавателей сферы высшего профессионального образования, работающих со студентами с ОВЗ / под ред. Б.Б. Айсмонтаса. М. : МГППУ, 2013. С. 58-196.
Гальперин П.Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании ум ственных действий // Исследование мышления в современной психологии. М. : Наука, 1966. 224 с.
Мухина Т.Г. Активные и интерактивные формы проведения занятий // Великие реки- 2013 : тр. конгресса 15-го Междунар. науч.-промышленного форума. Н. Новгород, 2014. С. 42-44. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=24385062 (дата обращения: 07.05.2018).
Федеральная служба государственной статистики: официальный сайт. URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/population/disabiliti es/#)
Бордовская Н.В. Гуманитарные технологии в вузовской образовательной практике: теория и методология проектирования : учеб. пособие. СПб. : Книжный Дом, 2007. С. 141-408.
Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. М. : Педагогика, 1989. 192 с.
Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 07.03.2018) «Об образовании в Российской Федерации» . URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_ LAW 140174/e185d59b595b6bf58b8716c9d5129a3dd5b7630a/
 Activation of speech communication between students with disabilities in high school conditions | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 42. DOI:  10.17223/19996195/42/11

Activation of speech communication between students with disabilities in high school conditions | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 42. DOI: 10.17223/19996195/42/11

Download full-text version
Counter downloads: 2580