Acmeological approach to building up linguo-educational trajectory of university students
The problem of integration of foreign language training in coherent process of professional training of technical university students is under discussion in the context of current demands on the graduates, which are designated in a permanent interaction of education, science and industry. While organizing professional training of competent, competitive engineering / technology specialists a stress is laid upon its humanities constituent within the framework of personality oriented, outpacing education. In this context, foreign language training is shown as indispensable part of future specialist professional training under condition of level higher education taking into account its advantages like variation in building up linguo-educational trajectory and flexibility in choosing educational technology including foreign language. As a broad based research method modelling with accentuation on acmeological approach with systematicity as a main methodological principle is suggested. Simultaneous to modelling the educational process necessity of professional linguistic persona formation process modelling is brought to light that ensures optimal linguo-educational trajectory projecting in the context of transit to the new generation of higher education Federal State Educational Standards. Applying to the foreign language within this research training modules / stages are allocated (including base school specialized technical classes, first and second year of bachelor's degree program, bachelor's degree program third and fourth year extra curriculars, targeted language training at Master's degree programme). Necessity of having a methodical card of training students taking these modules is marked, usingwhich they exercise their right to chooseforeign language training trajectory with the help of a lecturer. Foreign language training process formal statistical model and linguistic persona source model alteration are introduced with due regard to linguistic, sociocultural and professional components of foreign language communication competence while applying appropriate training technologies. That allows students to choose their own optimal linguo-educational trajectory. Linguistic communicative competence is regarded as a necessary means, a tool for solving special applied tasks, as well as for intellectualization engineers' activities.
Keywords
technical university,
linguistic persona of a professional,
foreign language training,
linguo-educational trajectory,
modelling,
acmeological approach,
языковая личность профессионала,
иноязычная подготовка,
технический вуз,
акмеологический подход,
моделирование,
лингвооб-разовательная траекторияAuthors
Leushina I. V. | Nizhniy Novgorod State Technical University named after R.E. Alekseev | leushinaiv@yandex.ru |
Всего: 1
References
Морозов А.В., Чернилевский Д.В. Креативная педагогика и психология. М. : МГТА, 2004. 560 с.
Гершунский Б.С. Философия образования. М. : МПСИ; Флинта, 1998. 432 с.
Уварова Н.Л. Лингвообразовательный процесс в профессиональной подготовке государственных служащих. Н. Новгород : Изд-во ВВАГС, 1998. 183 с.
Леушина И. В. Инновации в системе профессионально ориентированной иноязычной подготовки студентов технического вуза // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Проблемы высшего образования». 2015. № 1. С. 5558.
Степанов С.Ю. Рефлексивная практика творческого развития человека и организаций. М. : Наука, 2000. 174 с.
Леушина И. В. Оптимизация лингвообразовательной траектории студента технического вуза // Акмеология. 2008. № 2. С. 57-60.
Оконь В. Введение в общую дидактику. М. : Высш. шк., 1990. 381 с.
Валицкая А.П. Современные стратегии образования: варианты выбора // Педагогика. 1997. № 2. С. 7-9.
Коржуев А.В., Херсонский И. И., Садыкова А.Р. Диалог как инструмент педагогического исследования // Высшее образование в России. 2017. № 7. С. 36-45.
Бельтюкова Н.П., Житкова Е.В. Развитие профессионализма средствами иноязычного акмеологического проектирования // Язык и культура. Приложение. 2013. № 2. С. 47-53.
Акмеология / под общ. ред. А.А. Деркача. М. : Изд-во РАГС, 2002. 650 с.
Гураль С.К., Корнеева М.А Интеграции кейс-стади метода в иноязычное обучение студентов направления «Прикладная механика» в контексте актуальных образовательных тенденций // Язык и культура. 2017. № 38. С. 190-206.
Митчелл Л.А., Гураль С.К. Использование интернет-ресурсов в обучении иноязычной грамматике // Язык и культура. 2015. № 2 (30). С. 117-122.
Викулина М.А., Обдалова О.А Технологии как способ реализации целей иноязычного образования в высшей школе // Язык и культура. 2017. № 38. C. 171-189.
Бакасанский О.Е., Кучер Е.Н. Когнитивно-синергетическая парадигма НЛП: От познания к действию. М. : Изд-во ЛКИ, 2007. 184 с.
Соболева А. В., Обдалова О. А. Организация процесса формирования межкультурной компетенции студентов с учетом когнитивных стилей обучающихся // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 392. С. 191-198.
Гураль С. К., Обдалова О. А. Синергетическая модель развития образовательного пространства // Язык и культура. 2011. № 4 (16). С. 90-94.
Soboleva A V., Obdalova O.A Cognitive readiness for intercultural communication as an essential component of intercultural competence // Language and Culture. 2015. № 1 (5). С. 55-62.
Обдалова О.А, Минакова Л.Ю., Соболева А.В. Исследование роли контекста в интерпретации социокультурно маркированного дискурса на основе дискурсивно-когнитивного подхода // Вестник Томского государственного университета. 2016. № 413. С. 38-45.
Шульгина Е.М. Организация метакогнитивных процессов при обучении иноязычному дискурсу // Язык и культура. 2017. № 39. C. 298-324.
Соболева А.В., Обдалова О.А Когнитивная готовность к межкультурному общению как необходимый компонент межкультурной компетенции // Язык и культура. 2015. № 1 (29). C. 146-155.
Корнеева М.А., Гураль С.К. Обучение профессиональному иноязычному дискурсу студентов физико-технического факультета Томского государственного университета направления «Прикладная механика» с использованием кейс-стади метода (case study method) // Язык и культура. 2017. № 37. C. 166-184.
Гураль С. К Обучение языку как коммуникативной самоорганизующейся системе сквозь призму «сложного мышления» // Язык и культура. 2010. № 2 (10). C. 84-91.
Обдалова О. А. Иноязычное образование в XXI веке в контексте социокультурных и педагогических инноваций. Томск : Издательский Дом ТГУ, 2014. 180 с.