Development of bachelor students' intercultural competence based on a conceptual model | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 42. DOI: 10.17223/19996195/42/14

Development of bachelor students' intercultural competence based on a conceptual model

The actual problem of the formation of intercultural competence of bachelor students in the teaching of foreign languages is considered in the article. The study of the question of the interrelationship of foreign languages and cultures, in particular German as a second foreign language, taking into account the previously acquired knowledge and skills in the English language and culture, is of scientific interest and importance. For successful intercul-tural interaction, it is necessary to develop an adequate understanding of another culture in comparison with its own. The separation of the concept as a unit of learning allows us to strengthen the development of intercultural competence, including cognitive (the formation of cultural background knowledge) and communicative and pragmatic aspects. (rules of conduct and attitudes in foreign language communication), which is effective on the basis of the conceptual model of learning. The development of intercultural competence can be traced not only to the fact that its important component is the cultural background knowledge presented in the concepts, but communicative-behavioral strategies in foreign language communication, in fact, the communicative-pragmatic aspect, are also of great importance. The content of the training includes content-informational and procedural aspects. The procedural aspect includes the following strategies: interactive (highlighting the rules of conduct); comparative (comparison of rules of behavior in one's own and another's cultures); reflexive (acceptance and evaluation). Training is carried out on the basis of an analysis of the situation, which along with the text and discourse constitute the main components of the content-information part of the model. The development and constant information expansion of the learning concepts and conceptual system, the construction of the algorithm of communicative-behavioral strategies provide mutual understanding and access to real intercultural communication. In the process of teaching German as a second foreign language, the conceptual approach creates didactic conditions for the study of language and culture, the most complete and competent representation of their interaction, interpenetration, and further the formation of intercultural competence.

Download file
Counter downloads: 275

Keywords

foreign culture, conceptual model, linguacultural personality, concept, intercultural competence, иноязычная культура, концепт, концептуальная модель, межкультурная компетенция, лингвокультурная личность

Authors

NameOrganizationE-mail
Furmanova V.P.N.P. Ogarev Mordovia State Universityvpfurman@mail.ru
Ferstyaev A.I.N.P. Ogarev Mordovia State UniversityAlex26530@yandex.ru
Всего: 2

References

Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2.
Попова З.Д., Стернин И.А Язык и сознание: теоретические разграничения и понятийный аппарат // Язык и национальное сознание. Вопросы теории и методологии. Воронеж, 2002. С. 32-36.
Славская А.Н. Личность как субъект интерпретации. Дубна, 2005. 68 с.
Сысоев П.В. Концепция языкового поликультурного образования. М. : Еврошкола, 2003.
Vince M. Advanced Language Practice: With Key: English Grammar and Vocabulary, 3rd edition. MacMillan, 2009. 344 p.
Верещагин Е.М., Костомаров В.Г. Язык и культура. М., 1993. 246 с.
Громова В. В. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции на основе интердисциплинарного обучения : дис.. канд. пед. наук. М., 2011.
Войнова А.В. Методика совершенствования иноязычной социокультурной компетенции студентов бакалавриата при обучении второму иностранному языку : дис.. канд. пед. наук. Н. Новгород, 2013. 255 с.
Бартош Д.К., Козлова Н.С. Alles klar! 2-е изд., стереотип. М. : Дрофа, 2009. 94 с.
Ваулина Ю.Е., Дули Д., Подоляко О.Е., Эванс В. Английский язык : учеб. для 5-го класса. М. : Express Publishing: Просвещение, 2015. 197 c.
Webster's New Collegiate dictionary. Springfield: G. & C. Merriam Company, 1973. 412 p.
Воркачев С. Г. Культурный концепт и значение // Труды Кубанского государственного технологического университета. Сер. Гуманитарные науки. Т. 17, вып. 2. Краснодар, 2003. С. 5-12.
Макшанцева Н.В. Технологический аспект реализации концептуального подхода в профессиональной подготовке будущих лингвистов // Преподаватель XXI века. 2011. № 1. С. 146-151.
Слышкин Г.Г. От текста к символу: лингвокультурные концепты прецедентных текстов в сознании и дискурсе. М., 2000. 120 с.
Кубрякова Е.С., Демьянков В.З., Панкрац Ю.Г., Лузина Л.Г. Краткий словарь когнитивных терминов. М., 1996. 320 с.
Вежбицкая А. Лексикография и концептуальный анализ. М., 1985. 180 с.
Степанов Ю.С. Константы : словарь русской культуры. 2-е изд. М., 2001. 280 с.
Маслова В.А. Лингвокультурология. М. : Академия, 2001. 208 с.
Thomas A. Analyse der Handlungswirksamkeit von Kulturstandards // Thomas A. (Hrsg.) Psychologie des interkulturellen Handelns. Gottingen et al. : Hogrefe, 1996. S. 112.
Марковина И.Ю., Сорокин Ю.А. Культура и текст. Введение в лакунологию : учеб. пособие. М. : ГЭОТАР-Медиа, 2010. 144 с.
Schwerdtfeger I.C. Kulturelle Symbole und Emotionen im Fremdsprachenunterricht. UmriB eines Neuansatzes fur den Unterricht von Landeskunde // Info DaF. 1991. № 3. S. 241.
Knapp K., Knapp-Potthoff A. Interkulturelle Kommunikation // Zeitschrift fur Fremd-sprachenforschung. 1990. № 1. S. 83.
Hilpert S., Orth-Chambah J. Tangram aktuell 2: Ubungsheft : Niveaustufe A2 : Hueber Verlag, 2013. 76 s.
Oksaar E. Problematik im interkulturellen Verstehen // Muller B.-D. (Hrsg.) Interkulturelle Wirtschaftskommunikation. Munchen : Judicium, 1991. S. 17.
Халеева И.И. О гендерных подходах к теории обучения языкам и культурам // Известия Российской академии образования. 2000. № 1.16.
Тер-Минасова С.Г. Язык и межкультурная коммуникация. М., 2008.
Фурманова В.П. Межкультурная коммуникация в теории и практике преподавания иностранных языков в вузе. Саранск, 2009. 164 с.
Рот Ю., Коптельцева Г. Межкультурная коммуникация. Теория и тренинг : учеб. метод. пособие. М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2012. 223 с.
Муратов А.Ю. Формирование межкультурной компетенции учащихся в процессе обучения английскому языку с использованием телекоммуникаций : дис.. канд. пед. наук. Барнаул, 2005.
Елизарова Г. Культура и обучение иностранным языкам. СПб : КАРО, 2005. 352 с.
Коряковцева Н.Ф. Теория обучения иностранным языкам. Продуктивные образовательные технологии. М. : Академия, 2010. 192 с.
Льюис Р.Д. Деловые культуры в международном бизнесе. От столкновения к взаимопониманию / пер. с англ. Т. А. Нестика. М. : Дело, 1999. 439 с.
Малькова Е.В. Формирование межкультурной компетенции в процессе работы над текстами для чтения : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2000. 22 с.
Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика : учеб. пособие. М. : Академия, 2005. 336 с.
Соболева А.В., Обдалова О.А Когнитивная готовность к межкультурному общению как необходимый компонент межкультурной компетенции // Язык и культура. 2015. № 1 (29). C. 146-155.
Бондаренко О. Р. Межкультурные аспекты коммуникативной компетенции на иностранном языке // Методы и организация обучения иностранному языку в языковом вузе. М., 1991. С. 38-48.
 Development of bachelor students' intercultural competence based on a conceptual model | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 42. DOI: 10.17223/19996195/42/14

Development of bachelor students' intercultural competence based on a conceptual model | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 42. DOI: 10.17223/19996195/42/14

Download full-text version
Counter downloads: 2580