Basic theories and conceptions of language and culture co-learning | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 43. DOI: 10.17223/19996195/43/2

Basic theories and conceptions of language and culture co-learning

This article deals with the basic theories and conceptions of language and culture co-learning emerged in Russian Pedagogy at the end of XX - the beginning of XXI centuries. The author states that socio-cultural and economic factors, political events contributed to the fact that a foreign language became a real mean of communication and a mean of connecting people from different cultures. It provides their interaction and becomes a source of information about the world, a way of self-development, and professional knowledge expansion. The interest to the communicative and cultural components of the discipline "Foreign Language" has caused a change in the goal-oriented attitudes, content, methods, that is the change of the entire structure of the educational organization process. It contributed to an essential change in the teaching approaches, especially, to its compulsory study in the context of culture. It is shown that the search for new forms of cultural integration in the process of learning a foreign language resulted into the development of theories and concepts that concentrate around the main provisions of the cultural approach to the teaching of humanitarian disciplines. The main emphasis is made on scientific works united by a common cultural idea - the study of a foreign language in a unity with the culture of the people in the framework of the dialogue of cultures: "Sociocultural approach to teaching a foreign language as a specialty", "Intercultural communicative competence and cultural and linguistic pragmatics in the theory and practice foreign languages teaching", "The concept of communicative foreign language education", "The concept of multicultural language education". The unifying principle of these works is the idea of the importance of study of language and culture in a combination. Despite some differences in these scientific concepts, the conclusion about the necessity and importance of teaching language, and in particular foreign language, as a cultural component, is universally recognized. It is concluded that these fundamental studies have set the direction of learning a foreign language for further decades. The importance of further development of the issues of foreign language and culture study consists of educational potential. It promotes a better understanding of a foreign culture, helps to understand the diversity and richness of cultures, and to understand the native culture more deeply. This will have an impact not only on the formation of an individual culture of learners, but it will also enable them to acquire the necessary skills and abilities to communicate with representatives of other cultures.

Download file
Counter downloads: 217

Keywords

иностранный язык, культура, языковое образование, диалог культур, социокультурый подход, межкультурная коммуникация, поликультурное образование, иноязычное образование, foreign language, culture, linguistic education, cultural dialogue, social and cultural approach, cross-cultural communication, multicultural education, foreign linguistic education

Authors

NameOrganizationE-mail
Vetchinova M.N.Kursk State Universitymarx2003@list.ru
Всего: 1

References

Бахтин М.М. Эстетики словесного творчества. М. : Искусство, 1986. 444 с.
Бахтин М.М. Эстетическое наследие и современность. Саранск : Изд-во Мордов. ун-та, 1992. Ч. 2. 326 с.
Тер-Минасова С.Г. Язык и межкультурная коммуникация. М., 2004. 350 с.
Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж : Истоки, 1996. 237 с.
Бим И.Л. Цели обучения иностранному языку в рамках базового курса // Иностран ные языки в школе. 1996. № 1. С. 48-52.
Сафонова В.В. Социокультурный подход: ретроспектива и перспектива // Учение записки национального общества прикладной лингвистики. 2013. № 4 (4). С. 53-72.
Фурманова В.П. Межкультурная коммуникативная компетенция и культурно языковая прагматика в теории и практике преподавания иностранных языков : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М., 1994.
Фурманова В.П. Категориально-понятийные основания межкультурной коммуника ции: лингводидактический аспект // Вестник Хакасского государственного университета им. Н.Ф. Катанова. 2014. № 9. С. 111-114.
Недлер Г.П. О классном преподавании иностранного языка. СПб., 1894. 113 с.
Пассов Е.И. Сорок лет спустя, или Сто и одна методическая идея. М. : ГЛОССА-ПРЕСС, 2006. 240 с.
Пассов Е. И. Программа-концепция коммуникативного иноязычного образования. М., 2000. 170 с.
Сысоев П.В. Языковое поликультурное образование в XXI веке // Язык и культура. 2009. № 2 (6). С. 96-110.
Сысоев П.В. Языковое поликультурное образование: теория и практика. М. : ГЛОССА-ПРЕСС, 2008. 385 с.
Гальскова Н. Д. Образование в области иностранных языков: новые вызовы и приоритеты // Иностранные языки в школе. 2008. № 5. С. 3-6.
Буланкина Н. Е., Полянкина С. Ю. Развитие полиязыковой культуры личности средствами социальной сети Facebook // Иностранные языки в школе. 2011. № 6. С. 33-38.
Сафонова В. В. Культуроведческий ракурс современного языкового образования // Ученые записки национального общества прикладной лингвистики. 2013. № 2 (2). С. 26-46.
Сафонова В.В. Соизучение языков и культур в зеркале мировых тенденций развития современного языкового образования // Язык и культура. 2014. № 1 (25). C. 123-141.
 Basic theories and conceptions of language and culture co-learning | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 43. DOI: 10.17223/19996195/43/2

Basic theories and conceptions of language and culture co-learning | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 43. DOI: 10.17223/19996195/43/2

Download full-text version
Counter downloads: 2156