Linguocultural dynamics and educational process
What is the extent of linguistic factor impact on ethnocultural processes? How does education influence linguocultural dynamics? In what cases does such influence have valuable character and in what cases this influence is mainly tool? Are there situations when linguocul-tural processes proceed independently in relation to cultural policy, ideology and educational strategy? Authors of the article try to give the answer on these questions. In article the category of "concepto-sphere" is specified. There are also described its basic elements such as language consciousness and linguocultural identity. Authors show that the linguistic identity is a cultural identity organic part connected with the historical past of people (Russian, English, Spanish, etc.) with which history the language is inseparably connected. The language consciousness category has a bit different context and belongs not only and not just to certain people but to all people speaking this or that language. Thus, it is possible to speak about language consciousness of Russian-speaking, English-speaking, Spanish-speaking. In a quantitative sense, as a rule, language consciousness covers much bigger people (for example, Spanish is spoken not only by Spaniards, but by the most part of Latin America) than lin-guocultural identity. The situation when the ethnocultural identity and language consciousness practically do not find a common ground characterizes many African and Latin American countries and represents complexity for scientific and pedagogical community. Language consciousness and linguocultural identity, despite the discrepancy and neounambiguity, are the valuable center of a ethnocultural dynamics linguistic factor. The language consciousness and linguocultural identity are concretized and finds the reflection in course of school and high school education. It is shown that when language becomes the tool of political struggle and in this quality it is used in education, the valuable potentials of language, as a rule, are insignificant for the political forces participating in opposition to each other. In similar circumstances the tool manifestations of ethnocultural processes linguistic factor are prevailing. The modern educational paradigm is focused on scientific knowledge and skills, derivative of it. Mastering this knowledge and abilities, alas, quite often turns into comprehension of solitary cases which are often acquired superficially, passing consciousness and the identity of student. Instead of such solitary cases the complete system of representations takes root into the educational system some communities. However this complete system is based on illusory, but not real facts, for example, about people history, origin of its language, about ethnoses related to it. In these circumstances differentiation of valuable and tool factors of ethnocultural and educational dynamics is complicated. And such phenomenon demands further judgment in pedagogical theory. Meanwhile at any tendencies of spiritual, social, political processes in society language always remains one the significant factors of ethnocultural dynamics and the most important component of educational process.
Keywords
язык,
образовательный процесс,
этнокультурная динамика,
инструментальные и ценностные проявления,
солидаризация и десолидаризация,
концептосфера,
лингвокультурная идентичность,
языковое сознание,
культурная политика,
культурное манипулирование,
language,
educational process,
ethnocultural dynamics,
tool and valuable manifestations,
solidarization and desolidarization,
sphere of concepts,
linguocultural identity,
language consciousness,
cultural policy,
kulturny manipulationAuthors
Savchenko I.A. | Dobrolyubov Nizhny Novgorod State Linguistic University; Nizhny Novgorod Academy of Ministry of Internal Affairs of Russia | teosmaco@rambler.ru |
Vikulina M.A. | Dobrolyubov Nizhny Novgorod State Linguistic University | prof_vikulina@lunn.ru |
Всего: 2
References
Гумбольдт В. фон. Язык и философия культуры: Избранные труды по языкознанию. М. : Прогресс, 2001. 400 c.
Чебоксаров Н.Н., Чебоксарова И.А. Народы, расы, культуры. М. : Наука, 1985. 272 с.
Губогло М.Н. Именем языка. Очерки этнокультурной и этнополитической истории гагаузов. М. : Наука-М, 2006. 498 c.
Лихачёв Д.С. Концептосфера русского языка // Известия РАН. СЛЯ. 1993. № 1. С. 99-106.
Кирнозе З.И. О национальной концептосфере // Филология и культура. Тамбов, 2001. Ч. 2. С. 55-62.
Гумилёв Л.Н. Этногенез и биосфера Земли. М. : АСТ, 2010. 560 с.
Арутюнян Ю.В. Социально-культурное развитие и национальное самосознание // Социологические исследования. 1990. № 7. С. 42-49.
Савченко И.А. Лингвоидентичность и социокультурные условия развития этнообщностей // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2010. № 3. С. 281-296.
Коннор У. Соблазн экономических объяснений // Этнос и политика : хрестоматия. М. : УРАО, 2000. С. 116-118.
Джозеф Дж. Язык и национальная идентичность // Логос. 1991-2005. Избр. : в 2 т. М.: Территория будущего, 2006. Т. 1. С. 515-550.
Савруцка Е.П., Жигалев Б.А., Дорожкин А.М., Устинкин С.В. Образование. Культура. Язык / под общ. ред. д-ра филос. наук, проф. Е.П. Савруцкой. Н. Новгород : ФГБОУ ВПО «НГЛУ» ; СПб. : Изд-во РХГА, 2014. 232 с.
Системный подход в современной науке / В.Н. Садовский, А.И. Уёмов, М.С. Каган, И.К. Лисеев, В.В. Казютинский. М. : Прогресс-Традиция, 2004. 560 c.
Зашихина И.М. Почему культурно-историческая теория Льва Выготского актуальна сегодня? // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Сер. Гуманитарные и социальные науки. 2014. № 5. С. 38-46.
Асмолов А.Г. Оптика просвещения: социокультурные перспективы. М. : Просвещение, 2012. 447 с.
Цирульников А.М. Система образования в этнорегиональном и социокультурном измерениях. СПб. : Агентство образовательного сотрудничества, 2007. 288 с.
Хоркхаймер М., Адорно Т.В. Диалектика просвещения. Философские фрагменты / пер. с нем. М. Кузнецова. М. ; СПб. : Медиум ; Ювента, 1997. 312 с.
Жигалев Б.А., Устинкин С.В. Лингвистическая безопасность как фактор обеспечения устойчивого развития Российской Федерации // Власть. 2015. № 10. С. 32-41.
Гальперин П.Я. Языковое сознание и некоторые вопросы взаимоотношения языка и мышления // Психология как объективная наука : избр. психол. тр. Воронеж : МОДЭК ; Москва : Институт практической психологии, 1998. С. 430-441.
Булгаков С.Н. Философия имени. М. : Наука, 2008. 448 c.
Лосев А.Ф. Философия имени. М. : Изд-во Олега Абышко, 2016. 672 с.
Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. М., 1987. С. 17-22.
Токарев Г.В. Проблемы лингвокультурологического описания концепта (на примере концепта «трудовая деятельность»). Тула, 2000. С. 41-49.
Мерекина Е.В. Культурные концепты как ядерная часть языкового сознания малочисленного народа: этнолингвокультурологическое исследование языка эвенков : дис.. канд. филол. наук. Барнаул, 2008. 300 с.
Полякова Т.А. Особенности языкового сознания русских : дис.. канд. филол. наук. М. : МГЛУ, 2009. 303 с.
Псеунова Б.Н. Особенности языкового сознания адыгов, русских и англичан // Вестник АдыгГУ. 2006. № 3. C. 165-167.
Население Ирландии. Численность населения Ирландии // Про весь мир. URL: http://www.world-globe.ru/countries/ireland/people/
Названа самая красивая страна в мире // Телеканал «Звезда». URL: https://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire/content/201709041119-rv8a.htm
Grzybowski T. et al. Complex interactions of the Eastern and Western Slavic populations with other European groups as revealed by mitochondrial DNA analysis // Forensic Science International: Genetics. 2007. № 1. P. 141-147.
Семушин Д. Почему Венгрия предала финно-угорское единство в пользу «Великого Турана» // ИА REGNUM. URL: https://regnum.ru/news/1560422.html
Кулжанова А. Казахи и венгры: родственники? // Vox Populi. URL: http://www.voxpopuli.kz/main/972-kazakhi-i-vengry-rodstvenniki.html
Jobbik: Венгры не финно-угры, а происходят от гуннов, поэтому Венгрия должна открыться на Восток // Инфоцентр FINUGOR. URL: http://finugor.ru/en/node/18166
Исхаков Д.М., Измайлов И. Л. Предыстория татарского этноса. Образование основных этнических компонентов татар (VI - середина XIII века) // Татары. М. : Наука, 2001. С. 45.
Кунгуров А. А. Региональная идентичность как идеологическая база коррупции на примере сырьевых регионов. Доклад на научно-экспертной сессии, 17 нояб. 2015 г. // Центр Сулакшина (Центр научной политической мысли и идеологии). URL: http://rusrand.ru/analytics/regionalnaja-identichnost-kak-ideologicheskaja-baza-korruptsii-na-primere-syrevyh-regionov
Минц Л. М. Котелок дядюшки Ляо, или Занимательная этнография. М. : Ломоносов. 2012. 256 с.
Козлов С. Я. С такой неевропейской речью // Независимая газета. 2012. 28 марта. С. 7-8.
Савченко И.А. Средневековье постсовременности и глобальные трансформации // Современные исследования социальных проблем. 2013. № 5. URL: http://journal-s.org/index.php/sisp/article/view/5201310/pdf_133
Бердяев Н.А. Новое Средневековье. М. : T8 RUGRAM, 2018. 338 с. Сведения об авторах: