Revising a structure of intercultural competence: training intercultural interaction in the conditions of “Dialogue of cultures” and “Non-dialogue of cultures”
One of the main goals of teaching a foreign language along with cognitive development and upbringing is the development of a foreign language communicative competence and intercultural competence. Traditionally, the selection of learning content of students' intercultural competence in the process of learning a foreign language was carried out from the perspective of a “dialogue of cultures” - one of the types of relationships between contacting cultures based on mutual respect and mutual understanding of cultures. The methodological basis of the “dialogue of cultures” in teaching a foreign language was the works of Russian philosophers M.M. Bakhtin, M.S. Kagan and V.S. Bibler. As part of this approach, students learned to initiate intercultural contact, to act as representatives of their native culture, to support intercultural communication in the spirit of peace. At the same time, the modern multicultural world, besides the “dialogue of cultures”, is also characterized by other types of interrelations between cultures, which can be qualified as “non-dialogue of cultures”. These include manifestations of cultural aggression, cultural discrimination, cultural vandalism. For the existing reasons, the issues of teaching how to combat these phenomena, as well as the behavior of students in the context of “non-dialogue of cultures”, remain practically outside the linguodidactic consideration to date. However, without mastering the vital skills of inter-cultural interaction in situations of cultural conflicts, it is impossible to speak about the holistic formation of students' intercultural competence. In this paper, an attempt is made to expand the learning content of students' intercultural competence by including a number of skills of intercultural interaction in situations of intercultural conflicts. The author attributes the following to such skills: a) to avoid intercultural conflict; b) to suppress intercultural conflict; c) to reach a compromise in intercultural conflict; d) to persuade the participants of the intercultural conflict in their rightness. The paper describes in detail the content of each skill and proposes an updated learning content for students' intercultural competence, which includes three components: knowledge, skills, and attitudes.
Keywords
межкультурная коммуникация,
межкультурная компетенция,
диалог культур,
не-диалог культур,
культурные конфликты,
intercultural communication,
intercultural competence,
dialogue of cultures,
nondialogue of cultures,
cultural conflictsAuthors
Sysoyev P.V. | Derzhavin Tambov State University; Moscow Pedagogical State University | psysoyev@yandex.ru |
Всего: 1
References
Бахтин М.М. Проблема речевых жанров. М., 1979.
Библер В.С. Культура. Диалог культур: опыт определения // Вопросы философии. 1989. № 6. С. 31-43.
Библер В.С. М.М. Бахтин, или Поэтика культуры. М., 1991.
Каган М.С. Мир общения: проблема межсубъектных отношений. М. : Политиздат, 1988.
Сафонова В.В. Социокультурный подход к обучению иностранным языкам. М. : Высш. шк.; Амскорт интернэшнл, 1991.
Сафонова В.В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж : Истоки, 1996.
Сафонова В.В. Философская бинарная оппозиция «Диалог культур - не-диалог культур» в лингводидактическом рассмотрении // Преподаватель XXI век. 2018. № 2. С. 20-39.
Сафонова В.В. Проблемные задания на уроках английского языка в школе. М. : Ев рошкола, 2001.
Сысоев П.В. Концепция языкового поликультурного образования. М. : Еврошкола, 2003.
Сысоев П.В. Концепция языкового поликультурного образования (на материале культуроведения США) : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М. : МГУ имени М.В. Ломоносова, 2004.
Верещагин Е.М., Костомаров В.Г. Язык и культура: Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. 4-е изд., перераб. и доп. М. : Рус. яз., 1990. 247 с.
Халеева И.И. О гендерных подходах к теории обучения языкам и культурам // Известия Российской академии образования. 2000. № 1. С. 11-19.
Гудков Д.Б. Теория и практика межкультурной коммуникации. М. : Гнозис, 2003. 288 с.
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий. М. : ИКАР, 2009.
Adams M., Blumenfeld W., Castaneda R., Hackman H., Peters M., Zuniga X. Readings for diversity and social justice. N.Y. : Routledge, 2000. 522 p.
Сысоев П.В. Основные положения коммуникативно-этнографического подхода к обучению иностранному языку и культуре // Язык и культура. 2014. № 28. С. 184202.
Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб. : Каро, 2005.
Гальскова Н.Д. Образование в области иностранных языков: новые вызовы и приоритеты // Иностранные языки в школе. 2008. № 5. С. 2-7.
Byram M. Teaching and assessing intercultural communicative competence. UK : Multilingual Matters, 1997.
Savignon S.J., Sysoyev P.V. Sociocultural strategies for a dialogue of cultures // The Modern Language Journal. 2002. № 86 (4). P. 508-524.
Savignon S.J., Sysoyev P.V. Cultures and comparisons: strategies for learners // Foreign Language Annals. 2005. № 38 (3). P. 357-365.
Плужник И.Л. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции в процессе профессиональной подготовки. М., 2003.
Апальков В.Г. Методика формирования межкультурной компетенции средствами электронно-почтовой группы (английский язык, профильный уровень) : автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов : ТГУ имени Г. Р. Державина, 2008.
Сушкова Н.А. Методика формирования межкультурной компетенции в условиях погружения в культуру страны изучаемого языка (английский язык, языковой вуз) : автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов : ТГУ имени Г.Р. Державина, 2009.
Филонова В.В. Методика развития межкультурных умений студентов на основе кейс-метода (английский язык, направление подготовки «Лингвистика») : автореф. дис.. канд. пед. наук. М. : МГГУ имени М. А. Шолохова, 2013.
Дудин А.А. Формирование межкультурных умений студентов на основе коммуникативно-этнографического подхода // Язык и культура. 2015. № 3 (33). С. 86-99.
Rothenberg P. Race, Class, and Gender in the United States. N.Y. : Worth Publishers, 2001. 674 p.