Linguo-didactic program 'teaching foreign language through online-correspondence' as a form of educational and communication practice: methodological aspects | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 44. DOI: 10.17223/19996195/44/10

Linguo-didactic program 'teaching foreign language through online-correspondence' as a form of educational and communication practice: methodological aspects

The article presents innovative content of linguo-didactic program on acquisition of a language. Drastically changed conditions of communication due to development of online technologies, which enable to carry on online-correspondence in a foreign language with native speakers was an incentive to create such a program. It appears that this type of communication has great linguo-didactic potential and its understanding made it possible to organize learning process based on own communication principles and thus to declare a new stage in implementation of communicative approach in teaching foreign languages. Profound proficient refocusing of linguo-didactic activities onto own communicative principles means, firstly, - essential reinterpretation of the course content: communicative practice of a learner is taken as a starting point of linguo-didactic activity. It contributes to building special - discursive - grammar. Secondly, - the attitude towards communication and speech practice of learners is being changed - it is perceived not as an object but as a study tool of the language. Thirdly, - position of a learner is being transformed from that of the outside observer of the modeled and real communicative processes into the position of a full participant of communication who is busy to conduct his / her own independent research activity, which inspires synergic processes in linguo-didactics. The following sections make up the program content: methodological base, features related to organizational and motivational activity to do online-correspondence, content-informative base of linguo-didactic activity. Main attention is focused on the last section concerning principles of learning content. First and foremost, it is communicative - pragmatic principle. Main strategies of online-correspondence - subject-matter, content-informative, ethiquettical, emotional-evaluative and style-forming - determine the way it will be implemented. Another essential principle of building up learning content is the principle of maintaining consistency throughout, which is to be put into practice along the extension and complication lines. These principles' consideration is accompanied by the online-correspondence analysis of the learners who study Russian as a foreign language together with native speakers. Finally, the results are to be summarized and prospects of the program implementation are to be defined.

Download file
Counter downloads: 154

Keywords

коммуникативный подход в лингводидактике, он-лайн-переписка, лингводидактическая программа, самоорганизация (синергия) учебного процесса, принципы организации учебного материала, communicative approach in linguo-didactics, online-correspondence, linguo-didactic program, self-organization (synergy) of learning process, principles of building learning content

Authors

NameOrganizationE-mail
Golev N.D.Kemerovo State Universityngolevd@mail.ru
Sologub O.P.National Taiwan Universityolsolpa@mail.ru
Всего: 2

References

Чубарова О.Э. Встреча.ру. Общаемся в сети : учеб. пособие по развитию речи для иностранцев. М. : Рус. яз. Курсы, 2018. 104 с.
Mampe J., Ovchinnikova L. Расскажи мне обо всем: Пособие по русскому языку в дружеской переписке. Гданьск : Изд-во Гданьского ун-та, 2017. 162 с.
Веретенникова С. Коммуникативный подход в обучении иностранным языкам. Ка ким он должен быть? URL: https://lingvomaster.org/kommunikativnyj-metod (дата обращения: 06.11.2018).
Михайлов С.Н. Использование сетевых дневников в процессе овладения РКИ // Рус ский язык за рубежом. 2006. № 3. С. 74-77.
Павельева Т.Ю. Коммуникативно-речевые умения, развиваемые на основе социаль ного сервиса блогов // Вестник Тамбовского университета. Сер. Гуманитарные науки. 2009. Вып. 10. С. 245-248.
Пустовалова О. В. Социальный сервис твиттер как средство развития речевых уме ний у студентов неязыкового вуза // Вестник Тамбовского университета. 2012. Вып. 7. С. 193-197.
Голев Н. Д. Электронная переписка как стратегия и тактика обучения иностранным языкам (лингводидактический проект) // Язык и культура. 2015. № 2 (30). С. 105116.
Голев Н. Д., Сологуб О.П. О лингводидактическом потенциале естественной пись менной речи (на примере использования онлайн-переписки в практике преподавания иностранных языков) // Естественная письменная русская речь: исследовательский и образовательный аспекты. Ч. V: Новое в теории письменной речи и инновационная лингводидактика. Кемерово : Изд-во Кемеров. ун-та, 2016. С. 17-33.
Голев Н.Д., Сологуб О.П. Онлайн-переписка как лингводидактическая база изучения РКИ: теория и практика // Русский язык, литература и культура в пространстве АТР. Владивосток : Изд-во Дальневост. ун-та, 2016. С. 213-216.
Сологуб О.П. Онлайн-переписка как самообучение // Вестник Кемеровского университета. 2016. № 3. С. 180-186.
Сологуб О.П. Лингводидактический потенциал Facebook и его использование в практике преподавания иностранных языков // Interface: Journal of European Languages and Literatures. 2018. Is. 6. P. 67-92. URL: http://interface.ntu.edu.tw/ (дата обращения: 09.09.2018).
Гаспаров Б.М. Язык, память, образ: Лингвистика языкового существования. М. : Новое литературное обозрение, 1996. 352 с.
 Linguo-didactic program 'teaching foreign language through online-correspondence' as a form of educational and communication practice: methodological aspects | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 44. DOI: 10.17223/19996195/44/10

Linguo-didactic program 'teaching foreign language through online-correspondence' as a form of educational and communication practice: methodological aspects | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2018. № 44. DOI: 10.17223/19996195/44/10

Download full-text version
Counter downloads: 2016