Cognitive-discursive technology in teaching foreign language intercultural communication
This article reveals the modern goal of teaching a foreign language in a globalizing multicultural society. The goal is not just mastering the communicative skills of speech activity in a foreign language, but developing the readiness and ability of the learner's personality to interact with representatives of the international community, using a foreign language as a means of communication. The necessity of making adjustments to the organization of teaching a foreign language in higher education and developing new effective educational technologies taking into account the whole complex of factors of the modern socio-cultural and educational situation and the synergy of the language personality, language and environment is substantiated. The main part of the paper is devoted to the description of the author's cognitive-discursive teaching technology and its didactic potential in teaching intercultural communication. The conceptual basis of cognitive-discursive technology is the reliance on the scientific concept of an integrated cognitive-discursive approach to the formation of a foreign-language intercultural competence that represents a set of provisions, each of which determines the essence of educational activity. It manifests itself in the choice of the dominant method of mastering the means of foreign language activity, which changes the nature of instruction: a) enlarged and socioculturally-enriched didactic units are introduced in the content of instruction (discourse, frame, concept); b) new ways of mastering the means of foreign speech activity, contributing to a deep awareness of other cultural phenomena, adequacy of perception, understanding and interpretation of a foreign language communication are implemented; c) strategies for managing cognitive activities are formed; d) interpersonal and inter-cultural communication is strengthened and developed; e) the reciprocal links in the "teacher-student-subject of intercultural communication" system are updated. Conditions are created for the realization of the intercultural orientation, systematic consideration of nature and the essence of language as a means of intercultural communication and the realization of an educational process in which learners disclose for themselves the phenomenon of language in all necessary completeness, depth and sociocultural determination. The teaching method based on cognitive-discursive technology includes a set of tasks and exercises that is consistent with a step-by-step implementation of the cognitive-discursive activity of students and the teacher, contributing to the gradual accumulation of information on foreign-language discourse among students, their awareness of their actions to achieve its understanding and to master intercul-tural-communicative and cognitive-discursive activity, which determines the ability to inter-cultural communication. This educational technology developed by the author seems to be an innovative tool of the transformative teacher's activity, contributing to the creation of favorable organizational and methodological conditions in which the learner is involved in active cognitive-discursive activity.
Keywords
иноязычная межкультурная коммуникация,
образовательная технология,
когнитивно-дискурсивный подход,
когнитивно-дискурсивная технология,
foreign language intercultural communication,
educational technology,
cognitive-discursive approach,
cognitive-discursive teaching technologyAuthors
Obdalova O.A. | Tomsk State University | o.obdalova@mail.ru |
Всего: 1
References
Алмазова Н.И. Когнитивные аспекты формирования межкультурной компетентно сти при обучении иностранному языку в неязыковом вузе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2003. 47 с.
Алмазова Н.И., Баранова Т.А., Халяпина Л.П. Педагогические подходы и модели интегрированного обучения иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в зарубежной и российской лингводидактике // Язык и культура. 2017. № 39. С. 116-134.
Безукладников К.Э., Крузе Б.А. Методологические основы построения системы лингвоинформационной многоуровневой подготовки будущего учителя иностранного языка // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета им. Н.А. Добролюбова. 2015. № 31. С. 120-132.
ESP teaching, learning, assessment: modern tools, strategies, practices / K.E. Bezukladnikov, B.A. Zhigalev, B.A. Kruze, M.N. Novoselov, M.A. Vikulina, M.A. Mosina, E.N. Dmitrieva, S.N. Novoselova, V.R. Oskolkova. 2-е изд., стереотип. Пермь, 2018.
Гураль С.К., Нагель О.В., Темникова И.Г., Найман Е.А. Обучение иноязычному дискурсу на основе когнитивно-ориентированных образовательных технологий // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 62-71.
Gural S. New Approach to Foreign Language Discourse Teaching as a Super-Complex, Self-Developing System // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 154. Р. 3-8. 10.1016/j.sbspro.2014.10.103
Жигалев Б.А. Организационные основы управления развитием вуза // Высшее обра зование в России. 2010а. № 12. С. 35-40.
Жигалев Б.А. Концепция оценки качества профессионального образования в вузе // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета им. Н.А. Добролюбова. 2010б. № 10. С. 176-184.
Жигалев Б. А. Сущность оценочной экспертизы в области качества профессионально го образования в вузе // Высшее образование в России. 2011. № 3. С. 58-62.
Жигалев Б.А., Безукладников К.Э., Крузе Б.А. Технологии критериального оценивания и рефлексии как способ повышения мотивации при овладении иностранным языком в школе и вузе // Язык и культура. 2017. № 37. С. 153-165.
Минакова Л.Ю. Когнитивные и лингвистические аспекты обучения иноязычному профессиональному дискурсу на основе проектной деятельности // Интегрированное обучение иностранным языкам и профессиональным дисциплинам. Опыт российских вузов / под ред. Л.П. Халяпиной. СПб. : Изд-во Политехи. ун-та, 2018. 380 с.
Obdalova O. Modelling Conditions for Students' Communication Skills Development by Means of Modern Educational Environment. Bridging the gap between Education and Employment: English language instruction in EFL contexts. (2015). Rahma Al-Mahrooqi, Christopher Denman (eds.). Bern, Switzerland: Peter Lang International Academic Publishers. P. 73-91.
Серова Т.С. Профессионально-ориентированное интегративное взаимосвязанное обучение иностранным языкам и дисциплинам естественнонаучного и общетехнического циклов на первом этапе бакалавриата в политехническом университете // Интегрированное обучение иностранным языкам и профессиональным дисциплинам. Опыт российских вузов / под ред. Л.П. Халяпиной. СПб. : Изд-во Политехн. ун-та, 2018. 380 с.
Soboleva A V., Obdalova O.A. The Methodology of Intercultural Competence Development on the Basis of a Cognitive Style-inclusive Approach. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 154. Р. 155-162. D0I:10.1016/j.sbspro.2014.10.128
Нечаев Н.Н. Психологические аспекты коммуникативной подготовки студентов высшей школы // Образование и наука. 2017. Т. 19, № 3. С. 120-140.
Obdalova O.A, Gulbinskaya E.V. Cross-cultural Component in Non-Linguistics EFL Students Teaching. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2015. № 200. Р. 53-61. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.08.113; URL: http://www.sciencedirect.com/science/journal/ 18770428/200
Соболева А.В. Межкультурное общение как особый вид межличностного взаимодействия и комплексная цель иноязычного образования в вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 6-2 (24). С. 182-185.
Kecskes I. Focus on the Speaker: An Introduction. Special issue // Journal of Pragmatics 2013а. Vol. 48, is. 1. P. 1-3 (March).
Kecskes I. Intercultural Pragmatics. Oxford University Press, 2013b.
Kecskes I., Obdalova O.A., Minakova L.Yu., Soboleva A. V. A Study of the Perception of Situation-Bound Utterances as Culture-Specific Pragmatic Units by Russian Learners of English // System. August 2018. Vol. 76. P. 219-232. https://doi.org/10.1016/j.system.2018.06.002.
Минакова Л. Ю. Влияние ситуативного контекста на адекватность понимания аутентичной речи при обучении иноязычному дискурсу // Язык и культура. 2016. № 1 (33). C. 160-170.
Обдалова О.А, Минакова Л.Ю., Соболева А.В. Дискурс как единица коммуникативного и речемыслительного процесса в коммуникации представителей разных лингвокультур // Язык и культура. 2017. № 37. C. 205-228. DOI: 10.17223/19996195/37/14
Kecskes I. The paradox of communication: A socio-cognitive approach // Pragmatics & Society. 2010. Vol. 1, № 1. Р. 50-73.
Kecskes I., Zhang F. On the dynamic relations between common ground and presupposition / A. Capone et al. (eds.) // Perspectives on Linguistic Pragmatics, Perspectives in Pragmatics, Philosophy & Psychology 2013. № 2. DOI: 10.1007/978-3-319-01014-4_15, Springer International Publishing Switzerland
Obdalova O.A., Minakova L.Yu., Tikhonova E. V., Soboleva A V. Insights into Receptive Processing of Authentic Foreign Discourse by EFL Learners // Linguistic and Cultural Studies: Traditions and Innovations. Andrey Filchenko& Zhanna Anikina Editors. Linguistic and Cultural Studies: Traditions and Innovations Proceedings of the XVIIth International Conference on Linguistic and Cultural Studies (LKTI 2017). October 11-13, 2017. Tomsk, Russia. P. 231-242. DOI 10.1007/978-3-319-67843-6_28
Тарева Е.Г. Коммуникативный подход в поисках лингводидактических инноваций // Педагогическое образование и наука. 2014. № 5. С. 98-103.
Ариян М.А Технологизация языкового образования и профессиональное совершенствование учителя иностранного языка // Международный научно-исследовательский журнал. 2014. № 3-4 (22). С. 7-8.
Atamanova I. V., Bogomaz S.A., Kozlova N. V., Kashirina V.I. An educational technology for developing professionally-oriented efl communicative competence: its acmeological potential // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Т. 200. С. 236-242.
Викулина М.А., Обдалова О.А. Технологии как способ реализации целей иноязычного образования в высшей школе // Язык и культура. 2017. № 38. C. 171-189. DOI: 10.17223/19996195/38/12
Игна О. Н. Признаки тенденции технологизации в отечественном языковом образовании // Язык и культура. 2013. № 3 (23). C. 102-110.
Нечаев Н.Н. Психолого-педагогические основы разработки современных образовательных технологий в обучении иностранным языкам // Современные средства реализации целей обучения иностранному языку по новой программе (неязыковые вузы). М., 2002. С. 3-24.
Никитенко З.Н. Технология как инструмент реализации методической системы начального иноязычного образования. М. : Прометей, 2012. 206 с.
Гальскова Н.Д. Новые технологии обучения в контексте современной концепции образования в области иностранных языков // Иностранные языки в школе. 2009. № 7. С. 9-15.
Khromov S.S., Gulyaeva N.A., Zelenetskaya I.S., Minakova L.Yu., Sheketera A.L. An algorithm for the integration of information and communication technologies in teaching languages for special purposes (the example of Russian as a foreign language) // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Т. 200. С. 224-229.
Шульгина Е.М. Обучение иноязычному профессиональному дискурсу средствами информационных технологий (на примере технологии веб-квест) // Интегрированное обучение иностранным языкам и профессиональным дисциплинам. Опыт российских вузов / под ред. Л.П. Халяпиной. СПб. : Изд-во Политехи. ун-та, 2018. 380 с.
Шульгина Е.М., Обдалова О. А. Организация управляемой самостоятельной деятельности студентов посредством технологии веб-квест как условие успешности формирования иноязычной коммуникативной компетенции // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 376. С. 162-167.
Рогова Г.В. Технология обучения иностранным языкам // Иностр. языки в школе. -1976. № 2. С. 75.
Ариян М.А, Клюева М.И. Коммуникативно-познавательные кейсы в обучении студентов английскому языку: дидактический потенциал // Язык и культура. 2017. № 40. С. 135-153.
Мильруд Р.П. Приемы и технологии обучения устной речи // Язык и культура. 2015. № 1 (29). С. 104-121.
Сысоев П. В. Информационные и коммуникационные технологии в лингвистическом образовании : учеб. пособие. М. : Либроком, 2013. 264 с.
Sysoyev P. V., Evstigneeva I.A., Evstigneev M.N. The development of students' discourse skills via modern information and communication technologies // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Т. 200. С. 114-121.
Sysoyev P. V., Ezhikov D.A Teaching students verbal communication on the bases of synchronous video-internet-technologies // Language and Culture. 2015. № 2 (6). Р. 5868.
Никитенко З.Н. Развивающая технология овладения младшими школьниками иностранным языком в начальной школе (методические основы). Актуальные вопросы методики обучения иностранным языкам: опыт, стратегии, перспективы: сб. ст. и материалов XIII межвуз. науч.-практ. конф. Сургут : РИО СурГПУ, 2015. Вып. 13. 110 с.
Селевко Г.К. Энциклопедия образовательных технологий : в 2 т. М. : НИИ шк. технологий, 2006. 816 с. (Серия «Энциклопедия образовательных технологий»).
Обдалова О. А. Когнитивно-дискурсивная система обучения иноязычной межкультурной коммуникации студентов естественнонаучных направлений : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2017. 44 с. URL: http://www.lunn.ru/sites/default/ files/media/upr_NIR/dis_sov/02/obdalova/avtoreferat_obdalovoy_oa.pdf.
Обдалова О. А., Минакова Л. Ю. Взаимосвязь когнитивных и коммуникативных аспектов при обучении иноязычному дискурсу // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 7-1 (25). С. 148-153.
Obdalova O. Exploring the Possibilities of the Cognitive Approach for Non-linguistic EFL Students Teaching // Procedia Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 154. P. 64-71. URL: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.113; http://www.sciencedirect.com/sci-ence/article/pii/S1877042814055633
Щепилова А.В. Когнитивный принцип в обучении второму иностранному языку: к вопросу о теоретическом обосновании // Иностранные языки в школе. 2003. № 2. С. 4-11.
Глазачев С.Н. Становление гуманитарных технологий в образовании. Вместо предисловия // Вестник Международной Академии наук. 2011. Спец. вып. С. 5-6.
Flavell J.H. Cognitive development. 2nd ed. Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall, 1985. 338 p.
Learner Strategies in Language Learning / eds. A. Wenden, J. Rubin. New Jersey : Prentice Hall, 1987.
Гураль С.К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающейся системе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Тамбов, 2009. 47 с.
Дейк ван Т.А., Кинч В. Стратегии понимания связного текста // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 23: Когнитивные аспекты языка. М. : Радуга, 1988. С. 153-211.
Richards J., Platt J. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Essex : Longman, 1992. 606 p.
Faerch C., Kasper G. Strategies in Interlanguage communication. L. : Longman, 1983. 253 p.
Кечкеш И. Слово, контекст и коммуникативное значение // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Лингвистика. 2014. № 1. С. 7-19.
Kecskes I. Dueling contexts: A dynamic model of meaning // Journal of Pragmatics. 2008. № 40. Р. 385-406.
Богин Г.И. Типология понимания текста. Калинин : Калинин. гос. ун-т, 1986. 158 с.