Perceptual codes in literary textworlds' construal | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 45. DOI: 10.17223/19996195/45/3

Perceptual codes in literary textworlds' construal

The aim of the article was to explore the importance and actualization of linguistic tools of efficient author's transmitting of instant text immersion and empathy of readers of the text. To provide this aim new knowledge was applied and new notions: perceptual codes (our own new term), visualization and perception via contemporary broadening of meanings of these notions. Perceptual codes were defined as special "keys" simulating basic natural man's perceptions of the world (letting him to see, to hear, to feel the touch, to feel taste and smell) and leading to visualization . At present this ability is called "the eye of the mind" or ("a window to the world"). In literary text the author is to be very creative and skillful to provide the most efficient linguistic means of instant readers' immersion. Exactly this ability characterizes the literary talent of Steven King and leads to his universal acclaim. The chosen methodology for theoretical background and empirical analysis of the article was complex and multi-disciplinary. The practical material was provided by the novel of St. King "Rose Madder". The subject-matter for analysis was the emotional - sensitive state of the principal personage Rose who experienced ever changing stages: from despair to fear; later joy, peace and happiness. St. King artfully rendered all these states masterfully playing with various linguistic tools of their expression, their variations providing successful actualization. The chosen innovative notions of this article based on multi-disciplinary achievements contributed to get access to some of St. King' secrets. The stated aim of the present article was achieved.

Download file
Counter downloads: 182

Keywords

креативность, моделирование литературных миров, междисциплинарный вклад, новые технологии, выдвижение, уточнение традиционных терминов, перцепция, визуализация, creativity, literary worlds modeling, interdisciplinary input, new technologies, nomination, clarification of traditional terms, perception, visualization

Authors

NameOrganizationE-mail
Andreeva K.A.Tyumen State Universitykiralexx2012@yandex.ru
Gorchakova K. V.Tyumen State Universitykiralexx2012@yandex.ru
Всего: 2

References

Гураль С.К., Петрова Г.И., Смокотин В.М. Выразить невыразимое: возможности синергетических усилий лингвистики и философии // Язык и культура. 2018. № 42. С. 6-18.
БолотноваН.С. Филологический анализ текста : учеб. пособие. 3-е изд. М. : Флинта, 2007. С. 488.
Жогова И.Г., Кузина Е.В., Медведева Л.Г., Надеждина Е.Ю. Языковые способы создания саспенса в произведениях жанра «триллер» и способы их актуализации (на материале романов англоязычных авторов) // Язык и культура. 2018. № 43. С. 4657.
Бехтерева Н. The Magic of Creativity and Psychophysiology. Considerations, Thoughts, Hypothesis. СПб. : Российская академия наук; Институт мозга, 2006.
ВыготскийЛ.С. Психология искусства. М. : Искусство, 1965.
Леонтьев А.Н. Некоторые проблемы психологии искусства. Избранные психологи ческие произведения : в 2 т. Педагогика, 1963. Т. 2.
Сорокин Ю.А Библиопсихологическая теория Н.А. Рубакина / предисл. к кн. Н.А. Рубакина «Психология читателя и книги». М. : Книга, 1977.
Белянин В.П. Психолингвистические аспекты художественного текста. М. : Изд-во МГУ, 1988.
Никифорова О.И. Исследования по психологии художественного творчества. М. : Изд-во МГУ, 1972.
Парандовский Я. Алхимия слова / сост. С.М. Бэлза. М. : Правда, 1990.
Рубакин Н.А. Психология читателя и книги. М. : Книга, 1977.
Андреева К.А Текст-нарратив: опыт структурно-семантической интерпретации. Тюмень : Изд-во ТюмГУ, 1993.
Wikipedia / Perception (дата обращения: 11.02.2019).
Wikipedia / Visualization (дата обращения: 24.01.2019).
Turner M. The Literary Mind. N.Y. : Oxford University Press, 1996.
Zunshine L. Theory of Mind and Experimental Representations of Fictional Consciousness // Narrative. 2003. Vol. 11, № 3. P. 270-291.
Караваева Е. Г. Перцептивные характеристики фонетических реализаций на месте орфографических // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2018. Т. 15, вып. 3. С. 424-437.
Варфоломеева Ю.Н. Семантика бытийных предикатов текста типа «описание». Филологические науки // Вопросы теории и практики. 2015. № 10 (52), ч. 1. С. 47-51.
Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования. М., 1981.
Андреева К.А Технологии когнитивной поэтики в экспликации конструирования фантастического многомирия // Слово, высказывание, текст : материалы междунар. науч. конф. Челябинск, 2016.
Андреева К.А Общие и идиоспецифичные технологии Стивена Кинга в конструировании фантастического многомирия // Когнитивные исследования языка. 2016. № 26. С. 409-412.
Андреева К.А Хроники Нарнии в русском переводе: Архитектура параллельных текстовых миров // Русская речевая культура и текст : материалы 9-й Междунар. конф. Томск : Том. гос. пед. ун-т, 2016. С. 79-86.
 Perceptual codes in literary textworlds' construal | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 45. DOI: 10.17223/19996195/45/3

Perceptual codes in literary textworlds' construal | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 45. DOI: 10.17223/19996195/45/3

Download full-text version
Counter downloads: 1696