Measuring the lexical component of the language faculty: selection, definition and combination of lexical items
The article considers a piece of research on a topical issue related to the development of a system for testing the language faculty of a person. The study relies on psycholin-guistics methodology, which allows us to interpret the structure of language faculty through the structure of speech activity and language system, thus determining the components of language faculty according to the levels of language and speech. The lexical component of language faculty is interpreted not only as a dynamic system of vocabulary units that a person owns, but also as a person's ability to operate with these units in various contexts of communication, based largely on knowledge of the semantics of the word and its combinatorial properties. The article presents the results of the development of tests aimed at identifying the paradigmatic and syntagmatic aspects of the lexical component of language faculty, as well as the results of testing subjects of different age groups on the basis of related tests. The main test is the author's adaptation of The Mill Hill Vocabulary Scale for the Russian language. The test is designed to reveal the reproductive aspect as a basic component of language faculty. The test contains two types of tasks. Firstly, subjects have to pick up a synonym from the six given words that matches the stimulus. Secondly, they have to give definitions for the stimuli. The two tasks were supplemented with a task of constructing phrases with the stimuli, i.e. the task aimed at testing the subject's ability to combine lexical items. Effectiveness of the tests was tested in groups of respondents who are at different stages of their language faculty development. The first task was tested in groups of schoolchildren from classes 3-11 and students. The second and third tasks were tested in two groups of schoolchildren in the third and fifth classes. The data obtained were processed in Microsoft Office Excel. They revealed a non-linear increase in the percentage of correct answers in the groups of senior schoolchildren when performing three types of tasks and also demonstrated a decrease in productive activity of the respondents in the groups studied.
Keywords
русский язык,
языковая способность,
лексический компонент языковой способности,
тестирование,
лексические шкалы,
Russian,
language ability,
lexical component of language faculty,
testing,
lexical scalesAuthors
Dusheiko A.S. | Tomsk State University | barbazjushka@mail.ru |
Rezanova Z.I. | Tomsk State University | rezanovazi@mail.ru |
Всего: 2
References
Микляева Н.В. Диагностика языковой способности у детей дошкольного возраста. Логопедическое обследование : метод. пособие. М. : Айрис-Пресс, 2006. 96 с.
Шахнарович А.М. К проблеме языковой способности (механизма) // Человеческий фактор в языке: язык и порождение речи. М. : Наука, 1991. С. 185-220.
Божович Е.Д. Развитие языковой компетенции школьников // Вопросы психологии. 1996. № 1 (97). С. 33-44.
Леонтьев А. А Психолингвистика // Тенденции развития психологической науки. М., 1989.
Jackendoff R. The Architecture of the Language Faculty. Cambridge, Massachusetts ; London, England : The MIT Press, 1997. 262 р.
Токарева И.Ю. Культурно-языковая компетенция личности в ряду смежных способ ностей // Язык и культура. 2010. № 4 (12). С. 72-76.
Курс общей лингвистики / ред. Ш. Балли, А. Сеше ; пер. с франц. А. Сухотина. Ека теринбург : Изд-во Урал. ун-та, 1999. 432 с.
Уланович О.И. Развитие языковой способности человека в условиях билингвизма и полилингвизма // Психолого-педагогические проблемы одаренности: теория и практика : материалы VI Междунар. конф. Иркутск, 12-13 сентября 2009 г. Иркутск : Репроцентр А1, 2009. Т. 1. С. 542-555.
Кочкина О. М. Структура и динамика языковых способностей в дискурсивной прак тике : автореф. дис.. канд. психол. наук. М., 2009. 26 с.
Pinker S., Jackendoff R The Faculty of Language: What's Special about it? // Cognition. 2005. № 95. Р. 201-236. URL: https://ase.tufts.edu/cogstud/jackendoff/papers/Faculty ofLanguage.pdf (дата обращения: 20.12.2016).
Tecumseh Fitch W., Hauser M. D., Chomsky N. The evolution of the language faculty: Clarifications and implications // Cognition. 2005. Vol. 97, is. 2. Р. 179-210.
HauserM.D., ChomskyN., Fitch W.T. The Faculty of Language: What Is It, Who Has It, How Did It Evolve? // Science's Compass Review: Neuroscience. 2005. P. 1569-1579. URL: http://science.sciencemag.org/ (дата обращения: 27.10.2016).
Jackendoff R. The Architecture of the Language Faculty // Computational Linguistics. Cambridge, MA : The MIT Press, 1997. Vol. 24, 4. P. 652-655.
Хованская Е.А Исследование языковой способности: психолого-педагогический и методические аспекты // Вестник КемГУ. 2014. № 3 (59). С. 184-188.
Пузанкова Е.Н., Хованская Е.А. Основные тенденции развития речевой способности учащихся 2-5 классов общеобразовательной школы на уроках русского языка при изучении имени прилагательного // Ученые записки ОГУ. Сер. Гуманитарные и социальные науки. 2014. № 5. С. 371-374.
Kremmel B. Word Families and Frequency Bands in Vocabulary Tests: Challenging Conventions // TESOL Quarterly. Vol. 50, № 4. P. 976-987.
Tamayo J.M. Frequency of Use as a Measure of Word Difficulty in Bilingual Vocabulary Test Construction and Translation. Dissertations, 1985. 109 p.
Ekstrom R.B. et al. Manual for Kit of Factor-Referenced Cognitive tests. Educational Testing Service, 1976. 216 p.
Cronbach L.J., Meehl P.E. Construct Validity in Psychological Test // Psychological Bulletin. Vol. 52, № 4. P. 281-302.
Raven J., Raven J.C., Court J.H. Manual for Raven's Progressive Matrices and Vocabulary Scales. Section 5: The Mill Hill Vocabulary Scale. San Antonio, TX : Harcourt Assessment, 1998.
Rosa K.D., Eskenazi M. Effect of Word Complexity on L2 Vocabulary Learning. Proceedings of the Sixth Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications. 2011. P. 76-80.
Laufer B. What's in a word that makes it hard or easy: some intralexical factors that affect the learning of words. Vocabulary: Description, Acquisition and Pedagogy / ed. by N. Schmitt, M. McCarthy. Cambridge University Press, 1997. P. 140-155.
Ахутина Т.В. Нейролингвистический анализ лексики, семантики и прагматики. М. : Языки славянской культуры, 2014. 424 с.
Rudell A.P. Frequency of word usage and perceived word difficulty: Ratings of Kucera and Francis words // Behaviour Research Methods, Instruments, & Computers. 1993. № 25 (4). P. 455-463.
Нагель О.В., Кокшарова Н.Ф., Буб А.С. Соотношение частотности и возраста усвоения русского производного имени и его мотивирующего слова // Язык и культура. 2016. № 1 (33). С. 43-57.
Morrison C.M., Ellis A.W., Quinlan P.T. Age of acquisition, not word frequency, affects object naming, not object recognition // Memory & Cognition. 1992. № 20 (6). P. 705-714.
Tanaka-Ishii K., Terada H. Word Familiarity and Frequency. 2018. 17 p. URL: https://arxiv.org/pdf/1806.03431.pdf (дата обращения: 25.01.2018).
Connine C., Mullennix J., Shernoff E., Yelen J. Word familiarity and frequency in visual and auditory word recognition // Journal of experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 1990. № 16 (6). P. 1084-1096.
Koirala C. The word frequency effect on second language vocabulary learning // Proceedings of the 2015 EUROCALL Conference. 2015. P. 318-323.
Bonin P., FayolM., ChalardM. Age of acquisition and word frequency in written picture naming // The quarterly journal of experimental psychology. 2001. № 54A (2). P. 469489.
Словарь русского языка : в 4 т. / под ред. А.П. Евгеньевной. М. : Рус. яз., Полиграф-ресурсы, 1999.
Тихонов А. Н. Новый словообразовательный словарь русского языка для всех, кто хочет быть грамотным. М. : АСТ, 2014. 639 с.
Ефремова Т.Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный. М. : Рус. яз., 2000.
Ляшевская О.Н., Шаров С. А. Частотный словарь современного русского языка (на материалах Национального корпуса русского языка). URL: http://dict.ruslang.ru/ freq.php (дата обращения: 16.01.2019).
Национальный корпус русского языка. URL: http://www.ruscorpora.ru/ (дата обращения: 16.01.2019).
Набиуллина А. С. Измерение лексического компонента языковой способности (методика формирования тестовой батареи) // Актуальные проблемы лингвистики и литературоведения : c6. материалов IV (XVIII) Междунар. конф. молодых ученых (20-22 апреля 2017 г.). Томск : Издательский Дом Томского государственного университета, 2017. Вып. 18, т. 1: Лингвистика. С. 174-178.
Набиуллина А С. Лексический компонент языковой способности (измерение возрастной дифференциации) // Актуальные проблемы лингвистики и литературоведения : c6. материалов V (XIX) Междунар. конф. молодых ученых (г. Томск, 1921 апреля 2018 г.). Томск, 2018. С. 141-143.
Набиуллина А. С., Резанова З.И. Измерение лексического компонента языковой способности (создание и апробация теста) // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 427. С. 55-62.