Psychological study of communicative tolerance in students of higher educational school
The article substantiates the relevance of the study of communicative tolerance among students of a pedagogical university in the context of the implementation of programs for the inclusive education of persons with disabilities. The content of the article reflects the results of a theoretical experimental study of tolerant / intolerant attitudes of students on the problems of persons with disabilities, an assessment of the development of communicative tolerance among graduates of a pedagogical university. The subject of consideration of the problem was the study of A.G. Asmolova, V.V. Boyko, C.K. Bondareva, N.A. Astashova, O.B Scriabin, J.A. Orekhova, G. Allport, M. Walzer and others. Based on the analysis of domestic and foreign studies, the notion of "communicative tolerance" is substantiated, its connection with the notion of "tolerance" is shown, the analysis of its constituent components is carried out, their brief characteristic is given. The article analyzes the experimental data on studying tolerant / intolerant attitudes of students, the degree of communicative tolerance in various situations of interaction with a partner among graduate students of various training profiles (defectological and pedagogical), shows a positive trend in the characteristics of communicative tolerance students of a defectological training profile. We believe that this is due to the conscious professional choice of students and the possibility of their active interaction with persons with disabilities and disabilities in the framework of the implementation of educational programs for training and research activities in higher education. According to the results of the study, the tasks and conditions for the formation of a tolerant personality in a higher educational institution are justified.
Keywords
толерантность,
коммуникативная толерантность,
ин-толерантность,
толерантное общение,
толерантные коммуникации,
лица с ограниченными возможностями здоровья,
инвалидность,
толерантные / интолерантные установки,
tolerance,
communicative tolerance,
intolerance,
tolerant communication,
tolerant communication,
persons with disabilities,
disability,
tolerant / intolerant attitudesAuthors
Dmitrieva E.E. | Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University | dmitrievaele@gmail.com |
Suvorova O. V. | Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University | olgavenn@yandex.ru |
Egorova P.A. | Federal State Budget Scientific Institution Federal Scientific Clinical Center for Reanimatology and Rehabilitation | rusboll7@gmail.com |
Mukhina T.G. | Federal State Budget Scientific Institution Federal Scientific Clinical Center for Reanimatology and Rehabilitation | tg-muhina@yandex.ru |
Sorokoumova S.N. | Federal State Budget Scientific Institution Federal Scientific Clinical Center for Reanimatology and Rehabilitation | 4013@bk.ru |
Всего: 5
References
Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации». Текст с изменения ми и дополнениями на 2015 год. М. : Эксмо, 2015. 208 с.
Постановление Правительства РФ от 23 мая 2015 г. № 497 «О федеральной целевой программе развития образования на 2016-2020 гг.». URL: http://pravo.gov.ru/ proxy/ips/?docbody=&nd=102372590&rdk=4 (дата обращения: 25.08.2018).
Дмитриева Е.Е. Профессионально-ценностная готовность выпускников педагогиче ского вуза к работе в условиях инклюзивного образования // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 59 (1). С. 448-452.
Дмитриева Е.Е. Социально-личностная готовность субъектов образовательного процесса высшего учебного заведения к инклюзивному образованию. Н. Новгород, 2017. С. 39-45.
Dmitrieva E.E., Kashtanova S.N., Medvedeva E.Y., Olkhina E.A., Kudryavtsev V.A. Tol erant Consciousness of Educational and Multicultural Space Subjects // Espacios. 2018. Vol. 39, is. 38. 14 p.
Сорокоумова С.Н. Организация инклюзивного обучения в условиях модернизации образования // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2011. Т. 13, № 2 (3). С. 618-620.
Медведева Е.Ю., Ольхина Е.А Проблема формирования толерантного отношения к лицам с ОВЗ // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1-2. С. 227.
Декларация принципов толерантности: Двадцать восьмая сессия Генеральной кон ференции ЮНЕСКО (25 октября - 16 ноября 1995). Париж : Грааль, 1995. 16 с.
Асмолов А.Г. О смыслах понятия толерантность. М. : Век толерантности, 2001. С. 8-18.
Бондарева С.К., Колесов Д.В. Толерантность. Введение в проблему. М., 2003. 523 с.
Толерантность личности: характеристики, закономерности, механизмы формирования / под ред. А.А. Деркача. М. : Изд-во РАГС, 2003. 197 с.
Бойко В.В. Коммуникативная толерантность : метод. пособие. СПб. : СПбМАПО, 1998. 24 с.
Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. М. : ФилинЪ, 1996. 472 с.
Скрябина О.Б. Педагогические условия формирования коммуникативной толерантности у старшеклассников : дис.. канд. пед. наук. Кострома, 2000. 209 с.
Асташова Н.А Толерантность как условие самореализации личности // Вестник Брянского государственного университета. 2011. № 1. С. 36-39.
Ореховская Н. А. Инклюзия как необходимое условие толерантности // Социальные движения, коллективные действия в условиях социального неравенства : сб. материалов круглого стола. М. : МГГЭУ, 2016. С. 59-65.
Солдатова Г.У., Кравцова О.А., Хухлаев О.Е., Шайгерова Л.А. Психодиагностика толерантности // Психологи о мигрантах и миграции в России: Информационно-аналитический бюллетень № 4. М. : Смысл, 2002. С. 59-65.
Sorokoumova S.N. The projective study of the impact of the vertical position of a person on the nosological specificity of psychosomatic risk / S.N. Sorokoumova, G.I. Efremova, G.V. Timoshenko, E.A. Leonenko, I.A. Bochkovskaya, E.V. Potekhina // Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences. November - December 2016 RJPBCS 7(6). P. 685-691.
Sorokoumova S.N. Diagnostics of psychosomatic risk in psychotherapeutic practice / S.N. Sorokoumova, G.I. Efremova, G.V. Timoshenko, E.A. Leonenko, I.A. Bochkovskaya, E.V. Potekhina // The International Journal of Environmental and Science Education (IJESE) (academic journal) December 2016. Vol. 12, is. 19. P. 11639-11649.
Sorokoumova S.N. Foresight methods in pedagogical design of university learning environment / S.N. Sorokoumova, Rong Ju, N.V. Buldakova, M.G. Sergeeva, A.A. Galushkin, A.A. Soloviev, N.I. Kryukova // Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2017. Т. 13, is. 8. P. 5281-5293.
Suvorova O.V. Experience of Emotional and Physical Violence and Psychological Boundaries of Personality of Psychology Students / O. Suvorova, S. Sorokoumova, A. Gutko, N. Ivanova, E. Minaeva, Y. Mamonova // Espacios. 2017. Vol. 38, is. 65.
Егорова П.А., Мухина Д.Д., Мухина Т.Г., Сорокоумова С.Н., Сорокина Т.М. Активизация речевого общения студентов с ограниченными возможностями здоровья в условиях высшей школы // Язык и культура. 2018. № 42. С. 181-197.
Сорокоумова С.Н., Суворова О.В., Ивенских И.В. Профессиональная готовность будущих педагогов к работе с обучающимися с ОВЗ и инвалидностью в условиях инклюзивной практики // Вестник Мининского университета. 2018. Т. 1, № 1.
Егорова П.А., Мухина Т.Г., Сорокоумова С.Н., Мухина Д.Д. Мониторинговый анализ эффективности профессиональных компьютеров и системных требований для организации электронно-образовательной среды вуза в условиях образовательной инклюзии // Вестник Мининского университета. 2018. Т. 6, № 3.
Егорова П. А., Ивенских И. В., Сорокоумова С.Н. Психологическое сопровождение обучающихся с ограниченными возможностями здоровья и инвалидностью в условиях модернизации отечественного образования // Мир науки, культуры, образования. 2017. № 5 (66). С. 258-260.