Cognitive pragmatic and linguistic characteristics of english scientific academic discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/6

Cognitive pragmatic and linguistic characteristics of english scientific academic discourse

With the development of functionalism in linguistics in the twentieth century the concept of discourse becomes one of the central issues, both in theoretical studies and in linguodidactics. In this paper the English oral scientific academic discourse is considered as a complex communicative and cognitive phenomenon and its essence, features and place in the system of scientific discourse are theoretically substantiated. The methodological basis of the study is a cognitive-discursive approach to learning a foreign language. In our study, we define discourse as a text embracing extra-linguistic, pragmatic, sociocultural, psycholinguistic and other discourse factors which are important for foreign language communication. We consider the scientific academic discourse as an integrative concept combining the features of scientific and academic types of discourses. To describe the English oral scientific academic discourse, the features of oral scientific and academic speech and scientific text are considered. Particular attention is paid to the consideration of the popular scientific substyle. Popular science texts are distinguished by the simplicity, expressiveness and figurativeness of speech, etc. Popular science discourse (literature) retains the main specific features of the scientific style: popular science literature outlines the knowledge gained in the field of scientific activities. The cognitive-pragmatic and linguistic-stylistic characteristics of English oral scientific academic discourse have been identified, which are expressed in the use of certain lexical, grammatical and syntactic units, focused on the transfer of scientific knowledge. As a result of the study, the English oral scientific academic discourse is defined, on the one hand, as a dynamic process of language activity in English within the social context of educational and scientific activities, conditioned by the subject of activities, and, on the other hand, as a result of such language activity, represented in a specific English text. The oral scientific and academic discourse under study is realized in conditions of publicity in the scientific and academic sphere. The types of scientific and academic oral discourse considered in this research (scientific-academic excursion and Slam presentation) are genres of oral scientific and academic discourse that operate within the general communicative sphere, but in different communicative situations. The revealed cognitive-pragmatic and linguistic-stylistic characteristics of the English oral scientific and academic discourse manifest themselves in the use of certain lexical, grammatical and syntactic tools aimed at the transfer of scientific knowledge and the involvement of communicants in the perception and understanding of this information.

Download file
Counter downloads: 358

Keywords

научно-академический дискурс, научный стиль, устная научная речь, scientific academic discourse, scientific style, oral scientific speech

Authors

NameOrganizationE-mail
Obdalova O.A.Tomsk State Universityo.obdalova@mail.ru
Kharapudchenko O.V.Tomsk State Universitykhara68@list.ru
Всего: 2

References

Николаева Т.М. Краткий словарь терминов лингвистики текста // Новое в зарубеж ной лингвистике. Вып. VIII: Лингвистика текста. М. : Прогресс, 1978. 479 с.
Kecskes I., Obdalova O.A., Minakova L.Yu., Soboleva A. V. Study of the Perception of Situation-Bound Utterances as Culture-Specific Pragmatic Units by Russian Learners of English // System. 2018. Vol. 76, August. P. 219-232. DOI: 10.1016/j.system.2018.06.002. URL: https://www.sciencedirect. com/j ournal/system/ vol/76
Обдалова О.А., МинаковаЛ.Ю., Соболева А.В. Дискурс как единица коммуникатив ного и речемыслительного процесса в коммуникации представителей разных линг-вокультур // Язык и культура. 2017. № 37. С. 205-228.
Обдалова О. А Когнитивно-дискурсивная система обучения иноязычной межкуль турной коммуникации студентов естественнонаучных направлений : дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2017. 426 с.
Гураль С.К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающей ся системе : дис.. д-ра пед. наук. Томск, 2009. 589 c.
Гураль С.К. Обучение дискурс-анализу в свете синергетического видения. Ялта, 2012. 195 с.
Кибрик А.А. Анализ дискурса в когнитивной перспективе : автореф. дис.. д-ра филол. наук. М., 2003. 90 с.
Мордовина Т. В. Обучение магистрантов письменному научному дискурсу: на мате риале научной статьи: английский язык : автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2013. 24 с.
Макаров М.Л. Основы теории дискурса. М. : Гнозис, 2003.280 с.
Борботько В.Г. Элементы теории дискурса : учеб. пособие. Грозный : Изд-во Чечено-Ингушского ун-та им. Л.Н. Толстого, 1981. 113 с.
Попов А.Ю. Основные отличия текста от дискурса // Текст и дискурс. Проблемы экономического дискурса : сб. науч. ст. СПб. : Изд-во СПбГУЭФ, 2001. С. 38-45.
Филоненко Т.А Жанрово-стилистические характеристики англоязычного научно-методического дискурса : дис.. канд. филол. наук. Самара, 2005. 181 c.
Амерханова О. О. Обучение аспирантов иноязычному письменному научному дискурсу на основе тандем-метода : английский язык : дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2018. 199 с.
Карамова А.А. Текст и дискурс: соотношение понятий // Вестник ЮУрГУ. Сер. Лингвистика. 2013. № 2. C. 21. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tekst-i-diskurs-sootnoshenie-ponyatiy (дата обращения: 08.06.2019).
Васильев Л. М. Общие проблемы лингвистики: теория и методы : учеб. пособие. Уфа: РИЦ БашГУ, 2012. 206 с.
Кубрякова Е. С. О понятиях дискурса и дискурсивного анализа в современной лингвистике // Дискурс, речь, речевая деятельность: функциональные и структурные аспекты : сб. обзоров / редкол.: отв. ред. С. А. Ромашко и др. М., 2000. С. 7-29.
Чернявская В.Е. Дискурс власти и власть дискурса: проблемы речевого воздействия : учеб. пособие. М. : Флинта: Наука, 2006. 136 с.
Кибрик А. А. Модус, жанр и другие параметры классификации дискурсов // Вопросы языкознания. 2009. № 2. С. 3-21.
Карасик В.И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс : сб. науч. тр. Волгоград : Перемена, 2000. С. 5-20.
Валгина Н.С. Теория текста. М. : Логос, 2003. 173 с.
Ревзина О. Г. Дискурс и дискурсивные формации // Критика семиотики. Новосибирск, 2005. Вып. 8. С. 66-78.
Амерханова О. О. Обучение аспирантов иноязычному письменному научному дискурсу на основе тандем-метода : английский язык : автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2018. 25 с.
Аликаев Р. С. Язык науки в парадигме современной лингвистики. Нальчик : Эль-Фа, 1999. 318 с.
Чубарова Ю.Е. Функционально-структурные особенности и просодические средства выражения дискурсивных элементов англоязычного учебно-научного дискурса : автореф. дис.. канд. филол. наук. Саранск, 2008. 15 c.
Обдалова О. А., Харапудченко О. В. Экскурсионный научно-академический дискурс и его жанровые особенности // Язык и культура. 2018. № 43. C. 88-114.
Hyland K. Academic Discourse: English in a Global Context. London : Continuum, 2009. 215 р.
Попова Т.П. Некоторые особенности академического дискурса // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2015. № 7 (102). С. 8591.
Дроздова Д.Р. Феномен языкового манипулирования в академическом дискурсе : автореф. дис.. канд. филол. наук. Майкоп, 2016. 25 с.
Зубкова Л.И. Конститутивные признаки академического дискурса // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2009. № 5. С. 28-32.
Трепак Я.В. Лингвостилистические и когнитивно-прагматические характеристики дискурса академической блогосферы: на материале английского языка : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 2016. 21 с.
Куликова Л. В. Коммуникативный стиль в межкультурной парадигме. Красноярск : Краснояр. гос. пед. ун-т им. В.П. Астафьева, 2006. 392 с.
Назарова А. В. Методика обучения студентов бакалавриата педагогического вуза иноязычной монологической речи на основе междисциплинарной интеграции : ав-тореф. дис.. канд. пед. наук. Н. Новгород, 2018. 25с.
Лурия А.Р. Язык и сознание. М., 1979. 319 с.
Жидкова Ю.Б., Федотова Н.В. Устная форма научной речи и ее место в системе обучения русскому как иностранному // Актуальные вопросы современной филологии и журналистики. 2014. № 15. С. 33-38. URL: https://cyberleninka.rU/article/n/ ustnaya-forma-nauchnoy-rechi-i-ee-mesto-v-sisteme-obucheniya-russkomu-kak-inostrannomu (дата обращения: 27.12.2018).
Гвоздев А.Н. Очерки по стилистике русского языка. М. : Просвещение, 1965. 408 с.
Маевский Н.Н. Особенности научно-популярного стиля : дис.. канд. филол. наук. Ростов н/Д, 1978. 234 с.
Митрофанова О.Д. Научный стиль речи. Проблемы обучения. М. : Рус. яз., 1985. 128 с.
Хакимова Л. Г. Научно-популярный стиль в русском и испанском языках: На материале текстов научно-популярной биографии : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 1993. 21 с.
Кожина М.Н. Стилистика русского языка. М. : Просвещение, 1993. 224 с.
Назаренко А.Л. Научно-популярная литература как объект функциональной стилистики и лингводидактики: на материале английского языка : автореф. дис.. д-ра филол. наук. М., 2000. 49 с.
Назаренко А.Л. Соотношение функций сообщения и воздействия в научно-популярной литературе // Теория и практика английской научной речи / под ред. М.М. Глушко. М., 1987. 240 с.
Арутюнова Н.Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь. М., 1990. С. 136-137.
Серова Т.С., Руцкая Е.А. Иноязычный дискурс как объект аудирования в устном последовательном одностороннем переводе // Сибирский педагогический журнал. 2010. № 3. С. 149-160.
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю. Взаимосвязь коммуникативных и когнитивных аспектов в обучении иноязычному дискурсу // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 7 (25). Ч. 1. С. 148-153.
Бондаренко О. Р. Доминантные свойства англоязычного дискурса сферы туризма как основа дискурсивной компетенции профессионала // Вестник МГЛУ. 2012. № 5 (638). С. 64-74.
Ларина Т. В. Доминантные черты английского вербального коммуникативного поведения // Современные теории и методики обучения иностранным языкам. М. : Экзамен, 2004. С. 75-77.
Виссон Л. Русские проблемы в английской речи. М. : Валент, 2005. 190 с.
Никульшина Н.Л. Письменный научный дискурс как объект моделирования в учебных целях // Вестник ТГУ. 2008. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/ri/ pismennyy-nauchnyy-diskurs-kak-obekt-modelirovaniya-v-uchebnyh-tselyah (дата обращения: 10.01.2019).
Основы научной речи : учеб. пособие для студ. нефилол. высш. учеб. заведений / Н.А. Буре, М.В. Быстрых, С.А. Вишнякова и др. ; под ред. В.В. Химика, Л.Б. Волковой. СПб. : Филол. фак-т СПбГУ ; М. : Издательский центр «Академия», 2003. 272 с.
Сальная Л. К. Обучение устному научному общению // Известия Южного федерального университета. Технические науки. 2012. Т. 135, № 10. С. 130-137.
Жеребило Т.В. Словарь лингвистических терминов. 5-е изд., испр. и доп. Назрань : Пилигрим, 2010. 486 с.
Григорьева В. С. Когнитивно-прагматические аспекты конструирования дискурса // Вопросы когнитивной лингвистики. 2007. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/ n/kognitivno-pragmaticheskie-aspekty-konstruirovaniya-diskursa (дата обращения: 08.06.2019).
Рождественский Ю.В. Словарное «хозяйство» и развитие языка // Теория и практика английской научной речи / под ред. М.М. Глушко. М., 1987. 240 с.
Kelly R. The Greeco-Latin Vocabulary of Formal English // Some Pedagogical Implications. RELC Journal. 1991. Vol. 22, № 1. Р. 69-82.
Евдокимова Е. М. Когнитивные основания выбора лексических средств в англоязычном научно-популярном тексте : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 2018. 24 с.
 Cognitive pragmatic and linguistic characteristics of english scientific academic discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/6

Cognitive pragmatic and linguistic characteristics of english scientific academic discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/6

Download full-text version
Counter downloads: 2771