Terms-archaisms in the domestic literature on the methods of foreign language teaching of the soviet period | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/12

Terms-archaisms in the domestic literature on the methods of foreign language teaching of the soviet period

Studying the processes of archaization of terminology of science allows us to get a deeper understanding of the specifics of its development, and the methods of foreign language teaching as a science is not an exception. The given article presents the results of the analysis of the domestic educational literature on the methods of foreign language teaching of the Soviet period (from the 20-ies of the XX century to 1991) for the presence of the terms-archaisms contained in it. The reference to the manuals is justified by the fact that the corresponding methodical literature was not published in the mentioned period of time (R.K. Minyar-Beloruchev's first Russian methodical dictionary was published in 1996). In total, about 30 domestic manuals on the methods of language teaching foreign were analyzed (their authors: V.M. Aleksander, L.S. Andreevskaya-Levenstern, V.D. Arakin, I.L. Bim, I.N. Vereshchagina, N.I. Gez, I.A. Gruzinskaya, R.L. Zlatogorskaya, B.F. Korndorf, M.V. Lyakhovitsky, R.K. Minyar-Beloruchev, A.A. Mirolubov, O.E. Mikhailova, E.I. Passov, F.M. Rabinovich, I.V. Rakhmanov, G.V. Rogova, T.E. Sakharova S.F. Shatilov, L.V. Shcherba, L.M. Strodt. The presence and density of terms-archaisms in manuals in certain temporary periods of publication (20s-40s; 50s-60s; 70s of the 20th century - 1991) and their specifics were subject to analysis. It was found that, in general, in the textbooks of the 20-ies - early 40-ies of the XX century the number of methodical terms is extremely small (due to the beginning of the emergence of the term system of methodical science, the lack of equivalents of some English-language didactics terms), at the same time they are unique in the specifics of the archaism terms. The textbooks of the mid 40-ies - 60-ies of the XX century contain the greatest number of terms-archaisms. Manuals published in the period from the 70s of the 20th century until 1991, mainly contain contemporary methodical terminology. Methodical terms-archaisms are identified, classified from the point of view of thematic-substantive components of methodical knowledge (thematic sections of contemporary dictionaries on the methods of foreign language teaching), the method of formation and the features of the internal structure (lexical, lexical-morphological, lexical-derivational, lexical-semantic and connotative terms-archaisms), corresponding examples are given. The results of the research can be applied in the methodical training of foreign language teachers with the aim of developing their terminological culture, teaching methodical terminology, history of methods and stages of development of the methods of foreign language teaching.

Download file
Counter downloads: 120

Keywords

термин-архаизм, методический термин, методика обучения, иностранные языки, учебная методическая литература советского периода, term-archaism, methodical term, methods of teaching, foreign languages, educational methodical literature of the Soviet period

Authors

NameOrganizationE-mail
Igna O.N.Tomsk State Pedagogical Universityonigna@tspu.edu.ru
Всего: 1

References

Богданова О.Е., Гураль С.К. Лингвистическое образование в условиях глобализации // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 296. С. 31-36.
Буримская Д. В. История развития методики преподавания иностранного языка в вузах России // Педагогические науки. 2008. № 5 (32). С. 118-122.
Щукин А.Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика : учеб. пособие. 3-е изд. М. : Филоматис, 2007.
Денисов М.К. Некоторые проблемы систематизации методической терминологии в области преподавания иностранных языков // Вестник Рязанского государственного университета им. С.А. Есенина. 2015. № 1 (46). С. 27-36.
Лебедев Д.И. Проблемы адекватности перевода лингводидактических терминов на материале русского и английского языков : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 2005.
Пассов Е.И. Мутагенез методики: как спасти науку. Елец : МУП «Типография» г. Ельца, 2012.
Савчиц А. С. Методика составления учебного двуязычного словаря-глоссария линг водидактических терминов : дис.. канд. филол. наук. М., 2015.
Федонина С.М. Англоязычная и русская лингводидактическая терминология в линг вистическом и экстралингвистическом аспектах исследования : автореф. дис.. канд. филол. наук. Саратов, 1988.
Жеребило Т.В. Словарь лингвистических терминов. 5-е изд., испр. и доп. Назрань : Пилигрим, 2010.
Кошкина Е.А. Проблема классификации дидактической терминологии в отечественной педагогике // Вестник Северного (Арктического) университета. Сер. Гуманитарные и социальные науки. 2014. № 1. С. 133-140.
Лесных Е.В. Архаизация лексики русского языка XX века : дис.. канд. филол. наук. Липецк, 2002.
Кузнецова Э.В. Лексикология русского языка : учеб. пособие для филол. фак-тов ун-тов. 2-е изд., испр. и доп. М. : Высш. шк., 1989.
Щерба Л.В. Как надо изучать иностранные языки. М. ; Л., 1929. URL: http://www.rulit.me/books/kak-nado-izuchat-inostrannye-yazyki-read-464968-1.html (дата обращения: 02.10.2017).
Александер В.М. Методика преподавания немецкого языка. М. ; Л. : Гос. учеб.-пед. изд-е, 1934.
Игна О. Н. Признаки тенденции технологизации в отечественном языковом образовании // Язык и культура. 2013. № 3 (23). С. 102-110.
Грузинская И. А. Методика преподавания английского языка в средней школе. 5-е изд., подгот. к печати доц. Н.Н. Скородумовой. М. : Учпедгиз, 1947.
Корндорф Б.Ф. Методика преподавания английского языка в средней школе. М. : Учпедгиз, 1958.
Рахманов И.В. Методика обучения немецкому языку в VIII-X классах. М. : Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1956.
Аракин В.Д. Методика преподавания английского языка в V-VII классах / под ред. И. В. Карпова, И. В. Рахманова. М. : Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1950.
Андреевская-Левенстерн Л.С., Михайлова О.Э. Методика преподавания французского языка в средней школе. М. : Учпедгиз, 1958.
Аракин В. Д. Методика преподавания английского языка в VIII-X классах. М. : Изд-во АПН СССР, 1958.
Миролюбов А. А. Общая методика обучения иностранным языкам в средней школе / под ред. А. А. Миролюбова и др. М. : Просвещение, 1967.
Златогорская Р.Л., Стродт Л.М. Из опыта работы учителя немецкого языка. 2-е изд. Л. : Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФСР. Ленинградское отделение, 1956.
Щерба Л.В. Преподавание иностранных языков в средней школе : общие вопросы методики / под ред. И.В. Рахманова. 2-е изд. М. : Высш. шк., 1974.
 Terms-archaisms in the domestic literature on the methods of foreign language teaching of the soviet period | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/12

Terms-archaisms in the domestic literature on the methods of foreign language teaching of the soviet period | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/12

Download full-text version
Counter downloads: 2771