Pedagogical bases of development of foreign language communicative competence of students of nonlinguistic 216 training directions | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/13

Pedagogical bases of development of foreign language communicative competence of students of nonlinguistic 216 training directions

The authors consider the theory and practice of implementation of the pedagogical bases of development of foreign language communicative competence of students of non -linguistic areas of training in the conditions of implementation of the Federal state educational standard of higher education (bachelor) on the basis of the Kuzbass state pedagogical Academy, 2003-2010, the Kuzbass Institute of FPS of Russia, Novokuznetsk, 2012-2018 (monitoring of the level of development of competence), MGIMO Odintsovo branch 2018-2019 (teaching methods). The pedagogical bases presented by the authors are aimed at the comprehensive development of the foreign language communicative competence (to know, to be able, to own) of students of non-linguistic areas of training, in accordance with the results of training (competencies) declared in the federal state educational standard. The concept and structure of the foreign language communicative competence of a modern University graduate is analyzed. The authors raise the issue of the relevance of non-native language proficiency of students of non-linguistic institutions and their competitiveness in the modern domestic and foreign labor markets. This circumstance makes it necessary to develop the readiness of students to use a foreign language for self-educational purposes in the process of training at the University and in the expected work. The structure of this readiness includes: theoretical, technological and professional-personal readiness. The purpose, tasks, the content of the developed pedagogical bases and also organizational and pedagogical conditions are viewed in the article: didactic, educational and methodical and organizational and technical. The functions of the developed pedagogical bases are described: educational, educational and developing. The question of the necessity of constructing the content of education on the subject "Foreign language" that meets the requirements of our time is studied. The authors indicate the actual methods of language teaching that correlate with the requirements of the current Federal state educational standard of higher education and with the competence approach: communicative, audio-linguistic, audiovisual. The author explains the importance and structure of the funds of evaluation tools in the academic discipline aimed at identifying the current level of foreign language proficiency of students. Evaluation funds allow the teacher to properly organize the educational process, and students to understand the requirements of the teacher.

Download file
Counter downloads: 187

Keywords

педагогические основы, иноязычная коммуникативная компетенция, студенты неязыковых направлений подготовки, иностранный язык, высшее образование, преподавание, pedagogical bases, competence, foreign language communicative competence, students, foreign language, methodology, higher education, teaching

Authors

NameOrganizationE-mail
Kostyukova T.A.Tomsk State Universitykostykova@inbox.ru
Morozova A.L.MGIMO (University) Odintsovo brunchllg04@yandex.ru
Всего: 2

References

Байденко В.И., Белов Е.Б., Богословский В.А Проектирование государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования нового поколения. М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. С. 137.
Беликов В.А Философия образования личности: деятельностный аспект. М. : Владос, 2004. 357 с.
Воронин А.М., Симоненко В.Д. Педагогические теории, системы, технологии. Брянск, 2005. 189 с.
Гураль С.К. Язык как саморазвивающаяся система. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2012. 126 с.
Гураль С.К. Новый формат образования // Язык и культура : сб. ст. XXVII Междунар. науч. конф. Томск : Издательский Дом Томского государственного университета, 2017. С. 3-5.
Зимняя И.А Ключевые компетентности как результативная целевая основа компетентностного подхода в образовании. М. : Феникс, 2005. 148 с.
Козырев В.А., Радионова Н. Ф., Тряпицына А.П. Компетентностный подход в педа гогическом образовании. СПб. : РГПУ им. А.И. Герцена, 2005. С. 392.
Козырева Е.И. Школа педагога-исследователя как условие развития педагогической культуры // Методология и методика естественных наук : сб. науч. тр. Омск : Изд-во ОмГПУ, 1999. Вып. 4. 24 с.
Костюкова Т.А., Михайлова О. С. Непрерывное педагогическое образование: исто рия, концепции, векторы развития // Образование в Сибири. 2005. № 13. С. 68-72.
Пассов Е.И. Основы коммуникативной методики обучению иноязычной культуры общения. М. : Русский язык, 2007. 276 с.
Петровская Л. А. Компетентность в общении. М. : МГУ, 2006. 216 с.
Сериков В. В. Компетентностный подход к разработке содержания образования: от идеи к образовательной программе // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2003. № 1 (02). С. 7-13.
Рахманина М. Б. Типология методов обучения иностранным языкам. М. : Московский лицей, 2008. 281 с.
Селевко Г. К. Современные образовательные технологии. М. : Народное образование, 1998. 256 с.
Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.
Хуторской А.В. Ключевые компетенции. Технология конструирования // Народное образование. 2003. № 5. С. 55-61.
Хушбахтов А.Х. Терминология «педагогические условия» // Молодой ученый. 2015. № 23. С. 1020-1022. URL: https://moluch.ru/archive/103/23955/ (дата обращения: 27.10.2018).
Gardner R.C. A student's contribution to second language learning. Language teaching London : McMillan, 2002. P. 36-53.
Hawkins E. W. Modern languages in the curriculum. Cambridge : CUP, 2007. 353p.
Hutmacher W. Key competencies for Europe // Report of the Symposium Berne, Switzezland. Berlin : Council for Cultural Co-operation, 1997. P. 43-57.
Kramsch C. Context and Culture in Language Teaching. Oxford : OUP, 1993. 241 p.
Krashen S.D., Terrell T.D. The natural approach: language acquisition in the classroom. Oxford : Pergamon, 2003. 542 p.
Little D., Devitt S., Singleton D. Authentic texts in foreign language teaching: theory and practice. Dublin : Authentik, 1998. 384 p.
MacKay W.F. Language teaching analysis. London : Longman, 2005. 531 p.
Savignon S.J. Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. Reading (Mass.). London : Longman, 1983. 142 p.
Teaching reading in Europe: Contexts, Policies and Practices. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, 2011. 224 p. URL: http://eacea.ec.europa.eu/education/ Eu-rydice/documents/thematic_reports/130EN.pdf/ (дата обращения: 21.09.2018).
Timperley H., Wilson A., Barrar H., Fung I. Teacher Professional Learning and Development. New Zealand : Ministry of education, 2007. 344. URL: http://www.oecd.org/ ed-ucation/school/48727127.pdf (дата обращения: 21.09.2018).
 Pedagogical bases of development of foreign language communicative competence of students of nonlinguistic 216 training directions | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/13

Pedagogical bases of development of foreign language communicative competence of students of nonlinguistic 216 training directions | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/13

Download full-text version
Counter downloads: 2771