Developing intellectual competence of future biotechnologists in the process of learning a foreign language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/14

Developing intellectual competence of future biotechnologists in the process of learning a foreign language

The article discusses the methodology for the development of intellectual competence of biotechnology students in the process of learning a foreign language, and organizational and methodological learning environment that provide a comprehensive, holistic development of intellectual skills in the context of a competence-based approach to modern professional-oriented education of technical university students enrolled in the field of biotechnology. The starting point of the authors' reasoning was the analysis of the concept of intellectual competence, the components and levels of competence development, considered from linguistic and methodological points of view. As a result of the research, the role of development of cognitive processes (knowledge, understanding, application, analysis, evaluation, synthesis) in a hierarchical sequence (according to B. Bloom's taxonomy) from simple to complex as target components of educational activities in the development of the future biotechnologist's intellectual competence in the process of learning a foreign language has been revealed. The components of the described methodology for the development of intellectual competence are discussed: the aim and objectives; the syllabus which is selected and structured according to the proposed principles; assessment tools and criteria. Much attention is paid to the teaching manual "First Steps in Biotechnology" designed and implemented in the educational process, which reflects the situations of professional communication of biotechnologists and presents the system of tasks consisting of innovative techniques and strategies, the use of which will allow the teacher to develop intellectual skills in students not only in learning but also in everyday and professional life (the ability to make well-considered decisions, work with information, analyze, compare, solve problems, achieve the result, etc.). The results of experimental work are described, subjected to mathematical processing and analysis, proving the effectiveness of the methodology developed and introduced into the educational process for the development of the intellectual competence of future biotechnologists. The presence and degree of positive changes in the subjective and objective indicators of the level of development of the studied competence in the experimental groups of biotechnology students were recorded.

Download file
Counter downloads: 145

Keywords

профессионально ориентированное обучение, интеллектуальная компетентность, организационно-методические условия, таксономия Б. Блума, professional-oriented learning, intellectual competence, organizational and methodological learning environment, B. Bloom's taxonomy

Authors

NameOrganizationE-mail
Mosina M.A.Perm State Humanitarian and Pedagogical Universitymargarita_67@inbox.ru
Smirnova I.V.Perm State Humanitarian and Pedagogical Universityiraivanovskaya@rambler.ru
Всего: 2

References

Зимняя И.А. Общая культура и социально-профессиональная компетентность чело века // Интернет-журнал «Эйдос». 2006. URL: http://www.eidos.ru/journal/2006/ 0504.htm
Смирнова И.В. Формирование интеллектуальной компетентности студентовбиотехнологов в процессе изучения иностранного языка : дис.. канд. пед. наук. 2017. 165 с.
Гончарук Н.П., Хромова Е.И. Модель развития интеллектуальной компетентности будущих инженеров в условиях непрерывного образования // Вестник Казанского технологического университета. 2013. № 14. С. 299-303.
Зимняя И.А. Педагогическая психология : учеб. для вузов. 3-е изд., пересмотр. Москва : Московский психолого-социальный институт ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 2010. 448 с.
Марчук Е.Г. К вопросу о педагогических подходах к понятию «Интеллектуальная компетентность» // Известия Саратовского ун-та. Нов. сер. Акмеология образования. Психология развития. 2012. № 3.
Сагдеева Г. С. Развитие интеллектуальной компетентности будущих специалистов : автореф. дис.. канд. пед. наук. Казань, 2013. 200 с.
Хуторской А.В. Ключевые компетенции. Технология конструирования // Народное образование. 2003. № 5. С. 55-61.
Ярыгин О.Н. Модель интеллектуальной компетентности как обобщение модели творческой деятельности // Вектор науки ТГУ. 2013. № 1 (23). С. 382-387.
Обдалова О.А., Гураль С.К. Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 83-96.
Выготский Л.С. Мышление и речь // Собрание соч. : в 6 т. М. : Педагогика, 1982. Т. 2. 504 с.
Залевская А.А. Введение в психолингвистику. М. : Рос. гос. гуманит. ун-т, 1999. 382 с.
Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность. М. : Наука, 1974. 428 с.
Лурия А.Р. Основные проблемы нейролингвистики. 3-е изд. М. : Либроком, 2009. 256 с.
Хуснулина Р. Р. Психолого-педагогические аспекты обучения иностранному языку // Ученые записки Казанского университета. Сер. Гуманит. науки. 2009. № 5. С. 255-265.
Bloom B.S. (ed.) Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Handbook I, cognitive domain. New York ; Toronto : Longmans, Green, 1956.
Бим И.Л. Методика обучения иностранным языкам как наука и проблемы школьного учебника [Текст] : (Опыт системно-структурного описания). М. : Рус. яз., 1977. 288 с.
Воеводина О.С., Нестерова О.Ю., Садыкова А.Р. English for biotechnologists and biologists: Английский язык для биотехнологов и биологов : учеб. пособие. Ижевск : Удмурт. ун-т, 2012. 375 с.
Бобылёва С., Жаткин Д.Н. Английский язык для экологов и биотехнологов. 4-е изд., стереотип. М. : Флинта, 2014. 192 с.
Мосина М. А. Обучение профессионально-ориентированному информативному чтению-диалогу англоязычных научно-методических текстов : дис.. канд. пед. наук. Пермь, 2001. 229 c.
 Developing intellectual competence of future biotechnologists in the process of learning a foreign language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/14

Developing intellectual competence of future biotechnologists in the process of learning a foreign language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 46. DOI: 10.17223/19996195/46/14

Download full-text version
Counter downloads: 2772