Rationalization of foreign language teaching and learning in regional universities of Russian Federation | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19996195/47/9

Rationalization of foreign language teaching and learning in regional universities of Russian Federation

The authors consider the grounds, the course and the results of one of the research projects conducted by the English Language Department of PetrSU within the framework of the development of the flagship university. The aim of the project was to develop and implement both organizational and methodical measures to ensure adequate and acceptable results of teaching English to the first-year bachelor degree students who do not major in language studies. The data received through the analysis of the curricula of Russian north-western universities as well as placement test results and questionnaire analysis have revealed significant differences in the quality of language proficiency and language teaching conditions between leading federal and regional universities. Therefore, the need to define realistic and achievable aims as well as find rational ways and practices of language teaching in the challenging environment appears more acute. The authors argue in favour of the rational foreign language teaching model which was developed and implemented by the academic staff of Petrozavodsk State University. The model is based on the context-action oriented approach. The two key ideas of the approach are 1. the unity of action, cognition and communication and 2. the coordination of all the aspects of the teaching and learning process with all the given teaching and learning conditions. Consequently, the suggested model is characterized by a level approach to defining the goals of foreign language teaching; reaching functional literacy level as an adequate and achievable goal for less academically successful students; a versatile combination of modern teaching and learning techniques; application of the individual learning trajectory as a way to follow in self-study; the development and implementation of measures aimed at language learning motivation stimulation. The results received in the course of the research project and presented in the article prove the efficiency of the developed model in the present context.

Download file
Counter downloads: 100

Keywords

рациональная методика обучения иностранным языкам, контекстно-деятельностный подход, функциональная грамотность, индивидуальная образовательная траектория, rational foreign language teaching, context-action oriented approach, functional literacy, individual learning trajectory

Authors

NameOrganizationE-mail
Borzova E. V.Petrozavodsk State Universityanat.bor@onego.ru
Shemanaeva M.A.Petrozavodsk State Universityindy2002@mail.ru
Всего: 2

References

Федеральные государственные образовательные стандарты высшего образования 3++. URL: http://fgosvo.ru/fgosvo/151/150/24 (дата обращения: 14.01.2018).
Алмазова Н.И., Баранова Т.А., Халяпина Л.П. Педагогические подходы и модели интегрированного обучения иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в зарубежной и российской лингводидактике // Язык и культура. 2017. № 39. C. 116-134.
Гураль С.К., Корнеева М.А К вопросу об организационно-методических условиях обучения английскому языку студентов направления «Прикладная механика» // Язык и культура. 2017. № 39. C. 180-186.
Нефедов О. В. Рациональная методика обучения иноязычной коммуникативной ком петенции студентов неязыковых вузов : дис.. канд. пед. наук. Пятигорск, 2014. 201 с.
Hutchinson T., Waters A English for specific purposes / A learning centered approach. Cambridge : Cambridge University Press, 1987. P. 181.
Egloff G., Fitzpatrrick. Languages for Work and Life. The Council of Europe and Voca tionally Oriented Language Learning. Strasbourg : Council of Europe, 1997. P. 1-24.
Vogt K. English for Work and Life - berufsorientierte // Frwemdsprachliche Unterricht Englisch. 2009. № 98. P. 10-11.
Fortanet-Gomez, Raisanen. European Commission: Language teaching: Integrating Lan guage and Content. John Benjamins Publishing, 2008. P. 285.
Dudley-Evans T., St. John M.J. Developments in English for specific purposes (A multidisciplinary approach). Cambridge : Cambridge University Press, 2011. P. 303.
Airola A., Kantelinen R Basic Elements of Development Work in Professionally Oriented Language Education // Language Education and Lifelong Learning / eds. R. Kantelinen, P. Pollari. University of Eastern Finland. Joensuu, 2009. P. 183-201.
Крупченко А.К., Кузнецов А.Н. Основы профессиональной лингводидактики. М. : Академия, 2015. 232 с.
Алмазова Н.И. Когнитивные аспекты формирования межкультурной компетентности при обучении иностранному языку в неязыковом вузе : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2003. 446 с.
Акопова М. А. Теория и методология реализации личностно-ориентированного подхода в условиях выбора дополнительных образовательных программ : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2004. 368 с.
Рубцова А.В. Продуктивный подход в иноязычном образовании (аксиологические аспекты) : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2012. 465 с.
Вербицкий А.А. Новая образовательная парадигма и контекстное обучение. М. : Изд-во Исслед. центра проблем качества подготовки специалистов, 1999. 75 с.
Шатилов С. Ф. О создании рациональной методики обучения иностранным языкам в средней школе // Иностранные языки в школе. 1990. № 2. С. 46-50.
Борзова Е.В. О рациональной методике обучения иностранному языку студентов неязыковых специальностей // Иностранный язык и культура в контексте образования для устойчивого развития : междунар. сб. науч.-метод. ст. Псков : ЛОГОС, 2018. Вып. 8. С. 3-8.
Introductory Guide to the Common European Framework of Reference (CEFR) for English Language Teachers. Cambridge : Cambridge University Press, 2013. 12 p.
Technical report by the Bureau of the United Nations Statistical Commission (UNSC) on the process of the development of an indicator framework for the goals and targets of the post-2015 development agenda. URL: https://sustainabledevelopment.un.org/content/ documents/6754Technical%20report%20of%20the%20UNSC%20Bureau%20%28final% 29.pdf (дата обращения: 12.08.2018).
Веряев А. А. Функциональная грамотность учащихся: представления, критический анализ, измерение // Известия Алтайского государственного университета. 2013. Вып. 2, т. 2. URL: http://izvestia.asu.ru/2013/2-2/peda/TheNews0fASU-2013-2-2-peda-01.pdf (дата обращения: 10.05.2018).
Семакин И. Г. Грамотность, образованность, культура // Информатика и образование. 2002. № 1. С. 21-24.
Гершунский Б. С. Философия образования для XXI века. М. : Пед. о-во России, 2002 697 с.
Холодная М.А. Приоритеты современного школьного образования. [Москва], [2008]. URL: http://metodist.lbz.ru/lections/2/files/3.doc (дата обращения: 20.07.2018).
Современный образовательный процесс, основные понятия и термины. М. : Компания Спутник+, 2006. 191 с.
Коннова З.И. Развитие профессиональной иноязычной компетенции специалиста при многоуровневом обучении в современном вузе. Калуга : КГПУ им. К.Э. Циолковского, 2003. 355 с.
Weber H., Becker M., Laue B. Fremdsprachen in Beruf. Diskursorientierte Bedarfsanalysen und ihre Didaktisierung. Aachen : Shaker, 2000. S. 2.
Безукладников К.Э., Крузе Б.А., Вахрушева О.В. Обучение иностранному языку курсантов военного вуза в условиях самоорганизации // Язык и культура. 2018. № 41. C. 217-240.
Шеманаева М.А. Индивидуальная образовательная траектория в программах дополнительного профессионального иноязычного образования : автореф. дис.. канд. пед. наук. СПб. : СПб. ун-т, 2017. 22 с.
Шеманаева М. А. Индивидуальная образовательная траектория как форма синхронно-асинхронной образовательной деятельности // Язык и культура. 2017. № 39. C. 283-297.
 Rationalization of foreign language teaching and learning in regional universities of Russian Federation | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19996195/47/9

Rationalization of foreign language teaching and learning in regional universities of Russian Federation | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19996195/47/9

Download full-text version
Counter downloads: 2072