Goals, tasks, principles and content of individual foreign language educational trajectories based on the latent characteristics of the students | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19996195/47/10

Goals, tasks, principles and content of individual foreign language educational trajectories based on the latent characteristics of the students

The article describes the relevance and insufficient development of the problem of a universal algorithm for developing an individual foreign language educational trajectory. At the present stage, relatively little attention has been paid to the issues of individualization of foreign language education, as a result of which they are still not studied. In this regard, one of the most problematic issues is the creation and approbation of an appropriate methodology for developing an individual foreign language educational trajectory, taking into account the latent characteristics of students. To achieve this goal, it is proposed to use the psychometric analysis of English tests. In the future, this will allow to achieve qualitative changes in the field of training specialists of the new formation. The article describes the concept of "individual trajectory"; the necessary professional competencies and requirements for the formation of communicative competence among students of non-linguistic specialties, the forms and methods of individualization of foreign language learning; proved the admissibility of their implementation on the basis of educational institutions of higher education, the effectiveness of training using an individual foreign language educational trajectory and the adequacy of such training to all the requirements of federal state educational standards (3 ++); the need to a develop an individual foreign language educational trajectory using psychometric analysis; its goals, objectives, results, and goals.

Download file
Counter downloads: 102

Keywords

индивидуальные иноязычные образовательные траектории, латентные характеристики студентов, иноязычная компетенция, individual foreign language educational trajectories, latent characteristics of students, foreign language competence

Authors

NameOrganizationE-mail
Gural S.K.Tomsk State Universitygural.svetlana@mail.ru
Krasnopeeva T.O.Tomsk State Universitytatylan@mail.ru
Smokotin V.M.Tomsk State Universityvladimirsmokotin@yandex.ru
Sorokoumova S.N.Russian State Social University4013@bk.ru
Всего: 4

References

Подъянова Т. О., Конева Е.В. Коммуникативная компетенция учащихся в ценностнопрофессиональном контексте // Язык и культура. 2017. № 40. С. 254-262.
English at Work. University of Cambridge. URL: http://englishatwork.cambridgeenglish. org/ (дата обращения: 23.09.2017).
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assess ment. URL: http://www.coe.int/t/dg4/Linguistic/Source/CECR_EN.pdf (дата обращения: 24.09.2017).
Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, препода вание, оценка. URL: https://mipt.ru/education/chair/foreign_languages/articles/euro-pean_levels.php (дата обращения: 24.09.2017).
Микерова Г.Ж., Жук А.С. Алгоритм построения индивидуальной образовательной траектории обучения // Современные наукоемкие технологии. 2016. № 11-1. С. 138142. URL: http://www.top-technologies.ru/ru/article/view?id=36374 (дата обращения: 01.04.2018).
Гураль С. К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающейся системе: языковой вуз : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Томск, 2009. 46 с.
Индивидуальная образовательная траектория обучающегося. URL: http://fb.ru/article/ 275073/individualnaya-obrazovatelnaya-traektoriya-obuchayuschegosya (дата обращения: 28.07.2018).
Хуторской А. В. Методика личностно-ориентированного обучения. Как обучать всех по-разному? Пособие для учителя. М. : Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2005.
Серова Т. С. Обучение гибкому иноязычному профессионально-ориентированному чтению в условиях деловой межкультурной коммуникации. Пермь : Изд-во Перм. гос. техн. ун-та, 2009. 241 с.
Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации (Минобрнауки России) от 26 ноября 2009 г. № 673 «Об утверждении Положения об учебной и производственной практике студентов (курсантов), осваивающих основные профессиональные образовательные программы среднего профессионального образования» // КонсультантПлюс: справ.-правовая система. Доступ из локальной сети Науч. б-ки Том. гос. ун-та. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_ LAW_96441/ (дата обращения: 15.04.2018).
Вдовина С.А., Кунгурова И.М. Сущность и направления реализации индивидуальной образовательной траектории // Интернет-журнал Науковедение. 2013 (дата обращения: 20.08.2017).
Гураль С. К. Дискурс-анализ в свете синергетического видения. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2009. 176 с.
Гураль С.К., Подъянова Т.О. Повышение уровня коммуникативной компетенции студентов через оценку результативности входного тестирования // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 1. С. 103-118.
 Goals, tasks, principles and content of individual foreign language educational trajectories based on the latent characteristics of the students | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19996195/47/10

Goals, tasks, principles and content of individual foreign language educational trajectories based on the latent characteristics of the students | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19996195/47/10

Download full-text version
Counter downloads: 2072