Teaching journalism major students foreign language writing skills using corpora | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19996195/47/15

Teaching journalism major students foreign language writing skills using corpora

Modern Standards for Higher Education in the field of training"Journalism" contains two competencies related to teaching a foreign language. OK-6 contains requirements for students to master a foreign language in the social, social and cultural spheres of communication, and OPK-18 - mastery of the language for professional communication. In this work, the authors: a) develop the content of teaching journalists-major students / writing skills, reflecting the specifics of their future professional activities; b) develop the stages of teaching journalism-students' foreign writing skills on the basis of the language corpus; c) describe the preparation and experimental training aimed at checking the effectiveness of the developed methodology; d) describe the main results of the experiment. The professional component of the content of teaching writing skills to journalism-major students includes the development of the following skills: a) information genres: chronicle of events, information correspondence, writing notes, an information report, an information interview, a report, an obituary, drawing up a blitz survey; b) analytical genres: compile an analytical report, an analytical survey, conduct analytical correspondence, prepare analytical interviews, write material in the genre of conversation, commentary, review, article, journalistic investigation, review, material in the genre of media review, forecast, analytical press release. Language corpus is a modern computer tool that allows arranging the teaching of a foreign language in the classroom and during extracurricular time. The method of teaching writing skills to journalism-major students based on corpus includes the following steps: 1) familiarization with the technical issues of working with corpus technologies; 2) discussion of issues related to ensuring information security when working on the Internet; 3) selection of the project topic; 4) familiarization with lexical units for search in the electronic case; 5) familiarization with the evaluation criteria of the written work of students; 6) search for lexical units in the electronic text corpus; 7) discussion of search results; 8) performance of written work using the studied lexical units; 9) mutual assessment by students of each other's written works; 10) students' discussion of recommendations for finalizing written work; 11) finalization of written works taking into account the recommendations of students after mutual evaluation; 12) assessment of the written work of students by the teacher; 13) reflection of students on participation in the design work. The paperspresents the results of experimental training, during which the effectiveness of the proposed method was proved.

Download file
Counter downloads: 105

Keywords

корпусные технологии, предметно-языковое интегрированное обучение, профессиональное иноязычное общение, письменная речь, обучение журналистов, corpus, content and language integrated learning, professional foreign language communication, writing skills, teaching journalists

Authors

NameOrganizationE-mail
Sysoyev P. V.Tambov State University; Moscow Pedagogical State Universitypsysoyev@yandex.ru
Semich Yu.I.Moscow Pedagogical State Universityyui.semich@mpgu.su
Всего: 2

References

ФГОС ВО по направлению подготовки «Журналистика» (степень бакалавра). М., 2014.
Попова Н.В., Коган М.С., Вдовина Е.К. Предметно-языковое интегрированное обу чение (CLIL) как методологическая актуализация межпредметных связей в техническом вузе // Вестник Тамбовского университета. Сер. Гуманитарные науки. 2018. Т. 23, № 173. С. 29-42.
Алмазова Н.И., Баранова Т.А., Халяпина Л.П. Педагогические подходы и модели интегрированного обучения иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в зарубежной и российской лингводидактике // Язык и культура. 2017. № 39. С. 116-134.
Халяпина Л. П. Современные тенденции в обучении иностранным языкам на основе идей CLIL // Вопросы методики преподавания в вузе. 2017. № 20. С. 46-52.
Завьялов В. В. Особенности отбора предметной стороны содержания обучения англий скому языку студентов направления подготовки «Юриспруденция» // Вестник Тамбовского университета. Сер. Гуманитарные науки. 2018. Т. 23, № 177. С. 30-38.
Гураль С.К., Головко О. С., Петрова Г.И. Использование критического дискурсанализа в преподавании иностранного языка в неязыковом вузе // Язык и культура. 2018. № 44. С. 167-181.
Корнеева М.А., Гураль С.К. Интеграции кейс-стади метода в иноязычное обучение студентов направления «Прикладная механика» в контексте актуальных образовательных тенденций // Язык и культура. 2017. № 38. С. 190-206.
Гураль С.К., Корнеева М.А. К вопросу об организационно-методических условиях обучения английскому языку студентов направления «Прикладная механика». 2017. № 39. С. 180-186.
Рыков В. В. Прагматически ориентированный корпус текстов // Тверской лингвисти ческий меридиан. URL: http://rykov-cl.narod.ru/thtml (дата обращения: 15.03.2018).
Сысоев П.В. Лингвистический корпус в методике обучения иностранным языкам // Язык и культура. 2010. № 1 (9). С. 99-111.
Чернякова Т.А. Использование лингвистического корпуса в обучении иностранному языку // Язык и культура. 2011. № 4 (16). С. 127-132.
Сёмич Ю.И. Дидактические свойства и методические функции корпусных технологий // Вестник Тамбовского университета. Сер. Гуманитарные науки. 2018. Т. 23, № 177. С. 39-49.
Сысоев П.В., Кокорева А.А. Обучение студентов профессиональной лексике на основе корпуса параллельных текстов // Язык и культура. 2013. № 1 (21). С. 114124.
Рязанова Е.А Методика формирования грамматических навыков речи студентов на основе лингвистического корпуса: английский язык, языковой вуз : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2012. 24 с.
Дерябина И.В. Методика обучения учащихся управлению английских глаголов на основе британского национального корпуса (профильный уровень) : автореф. дис.. канд. пед. наук. М. : МГГУ им. М.А. Шолохова, 2013.
Багарян А.А. Методика расширения коллокационной осведомленности студентов языковых факультетов : автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2004. 18 с.
Клочихин В.В. Формирование коллокационной компетенции обучающихся на основе электронного лингвистического корпуса // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2019. Т. 24, № 179. С. 68-80.
Тертычный А.А. Жанры периодической печати. М. : Аспект-Пресс, 2000.
Полат Е. С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2000. № 2. С. 37-45.
Сафонова В.В., Сысоев П.В. Элективный курс по культуроведению США в системе профильного обучения английскому языку // Иностранные языки в школе. 2005. № 2. С. 7-16.
 Teaching journalism major students foreign language writing skills using corpora | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19996195/47/15

Teaching journalism major students foreign language writing skills using corpora | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19996195/47/15

Download full-text version
Counter downloads: 2072