Pedagogical System of Language Education in a Non-linguistic University
The study presents a brief substantive analysis of educational standards (bachelor's and master's levels) implemented in the educational process of educational organizations subordinated to the Ministry of foreign Affairs of the Russian Federation (MGIMO). The author describes the developed pedagogical system of language education in a non-linguistic University. Invariant (competence-based and communicative approaches and their supporting teaching principles, which determine the concretization of the goals and objectives of language learning) and variable (content, actual methods of language learning, monitoring of learning results in accordance with the implemented standard in) components of the pedagogical system are given here. They are aimed at the English level improvement of non-native language students. The author analyzes the importance of foreign language proficiency by students and graduates of modern non-linguistic institutions. The author believes that the competitiveness of students and graduates in the current Russian and foreign labor markets depends, among other things, on the level of their language training. The tasks and content of language education are considered. Special attention is paid to the problem of conceptualization of the content of language education and a universal algorithm for working with the concept is proposed. The review of actual methods of learning a foreign language that meet the requirements of the standard, as well as competence and communicative approaches: communicative, project method, case method, audio-linguistic, audiovisual, etc. Finally, the requirements for teachers working in this way are given, for example: confident possession of a PC and the Internet, etc. The experience of language training of MGIMO (Odintsovo, Moscow region) is briefly described. The article describes the monitoring of the results of "Foreign language" training, aimed at fixing the current level of foreign language proficiency of students. The creation of evaluation funds allows the teaching staff to make the necessary adjustments to the educational process in order to optimize it.
Keywords
содержание языкового образования,
педагогическая система,
концепт,
методы обучения иностранному языку,
мониторинг результатов обучения,
Federal state educational standards,
bachelor's and master's degree,
foreign language,
content of language education,
teaching,
concept,
students,
methods of teaching a foreign language,
pedagogical system,
monitoring of learning outcomesAuthors
Morozova A.L. | MGIMO (University) | llg04@yandex.ru |
Kostyukova T.A. | Tomsk State University | kostykova@inbox.ru |
Всего: 2
References
Байденко В.И., Белов Е.Б., Богословский В.А Проектирование государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования нового поколения. М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. С. 137.
Беликов В.А Философия образования личности: деятельностный аспект. М. : Владос, 2004. 357 с.
Воронин А.М., Симоненко В.Д. Педагогические теории, системы, технологии. Брянск, 2005. 189 с.
Гураль С.К. Язык как саморазвивающаяся система. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2012. 126 с.
Гураль С.К. Новый формат образования // Язык и культура : сб. ст. XXVII Междунар. науч. конф. Томск, 2017. С. 3-5.
Хуторской А. В. Ключевые компетенции. Технология конструирования // Народное образование. 2003. № 5. С. 55-61.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативная целевая основа компетентностного подхода в образовании. М. : Феникс, 2005. 148 с.
Козырев В.А., Радионова Н. Ф., Тряпицына А.П. Компетентностный подход в педа гогическом образовании. СПб. : РГПУ им. А.И. Герцена, 2005. С. 392.
Костюкова Т.А., Михайлова О. С. Непрерывное педагогическое образование: исто рия, концепции, векторы развития // Образование в Сибири. 2005. № 13. С. 68-72.
Пассов Е.И. Основы коммуникативной методики обучению иноязычной культуры общения. М. : Рус. яз., 2007. 276 с.
Петровская Л.А. Компетентность в общении. М. : МГУ, 2006. 216 с.
Сериков В. В. Компетентностный подход к разработке содержания образования: от идеи к образовательной программе // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. Перемена. 2003. №1 (02). С. 7-13.
Гусева Э.Ю. Языковая репрезентация концепта «бизнес» в Американской лингвокультуре : автореф. дис.. канд. филол. наук. Самара, 2011. 26 с.
Резанова З.И., Ершова Е.Ю. Влияние грамматического рода на концептуализацию объектов (экспериментальное исследование) // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2017. № 50. C. 104-124.
Gardner R.C. A student's contribution to second language learning. Language teaching. London : McMillan, 2002. Р. 36-53.
Hawkins E. W. Modern languages in the curriculum. Cambridge : CUP, 2007. 353 p.
Hutmacher W. Key competencies for Europe // Report of the Symposium Berne, Switzezland. Berlin : Council for Cultural Cooperation, 1997. Р. 43-57.
Kramsch C. Context and Culture in Language Teaching. Oxford : OUP, 1993. 241 p.
Krashen S.D., Terrell T.D. The natural approach: language acquisition in the classroom. Oxford : Pergamon, 2003. 542 p.
Little D., Devitt S., Singleton D. Authentic texts in foreign language teaching: theory and practice. Dublin : Authentik, 1998. 384 p.
MacKay W.F. Language teaching analysis. London : Longman, 2005. 531 p.
Savignon S.J. Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. Reading (Mass.). London : Longman, 1983. 142 p.
Gardner R.C. A student's contribution to second language learning. Language teaching. London : McMillan, 2002. P. 36-53.
Teaching reading in Europe: Contexts, Policies and Practices. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency: 2011. 224 p. URL: http://eacea.ec.europa.eu/education/Eury-dice/documents/thematic_reports/130EN.pdf/ (дата обращения: 21.11.2019).
Timperley H., Wilson A., Barrar H., Fung I. Teacher Professional Learning and Development. New Zealand: Ministry of education. 2007. 344 р. URL: http://www.oecd.org/education/school/48727127.pdf (дата обращения 21.11.2019).
Guiora A.Z., Sagi A. A cross-cultural study of symbolic meaning-developmental aspects // Language Learning. 1978. Vol. 28, № 2. P. 381-386.