Technology of Mastering Lexical and Grammatical Means on the Basis of Verbal and Cogitative Activity of Thinking and Extracting Information in Informative Reading | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 49. DOI: 10.17223/19996195/49/18

Technology of Mastering Lexical and Grammatical Means on the Basis of Verbal and Cogitative Activity of Thinking and Extracting Information in Informative Reading

The article deals with the problem of students mastering lexical and grammatical means of foreign language on the basis of verbal and cognitive activity of thinking and extracting information in informative reading. In the study such important methodological aspects are reasoned as the connection and relation of lexicon and grammar when expressing thoughts as text information units, the specific nature of the verbal and cognitive activity of thinking, the significance of lexical units as carriers of meaning and their place, functions in the syntactic structure of a meaningful sentence. Special attention is paid to intellect information processing, obtaining a minimal unit of meaning, presenting it in 3-5 words as denotation, folded thought. Such issues are detailed as potential and realized functions of language means and regarding them in the organization of mastering lexical and grammatical means technology. The leading origin and the importance of meaning in thinking process, reflection as fundamental activity in mastering lexical units and syntactic models in foreign-language reading, writing and speaking is emphasized. In the article the authors propose two stages and eight steps of mastering lexical-grammatical means of English language in the process of informative reading and writing on the basis of verbal and cognitive activity of thinking in each step, reveal its content and sequence of thinking and speech operations, actions and activities, demonstrating on specific examples of a text fragment processing. In conclusion, the authors state a number of problematic issues that need to be solved in follow-up studies of the article's main concern.

Download file
Counter downloads: 136

Keywords

смысловое содержание, письмо, фрагмент текста, думание, информативное чтение, мысль, денотат, информационная единица, овладение, лексика, морфология, синтаксис, informative reading, thinking, writing, text fragment, meaning content, thought, denotation, information unit, mastery, vocabulary, morphology, syntax

Authors

NameOrganizationE-mail
Serova T.S.Perm National Research Polytechnic Universitytamaraserowa@yandex.ru
Sabitova A.R.Perm National Research Polytechnic Universitykannskaya@rambler.ru
Всего: 2

References

Выготский Л.С. Мышление и речь. М. : Педагогика, 1982.
Кубрякова Е.С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М. : Язык славянской культуры, 2004. 560 с. (Язык. Семиотика. Культура / Ин-т языкознания. Рос. акад. наук).
Караулов Ю. Н. Лингвистическое конструирование и тезаурус литературного языка. М., 1981. 220 с.
Серова Т. С. Тезаурусно-целевой подход к организации и подаче лексики при обучении профессионально-ориентированному чтению на иностранном языке // Иностранные языки в высшей школе. 1985. Вып. 18. С. 109-116.
Пипченко Е.Л., Сабитова А.Р., Серова Т.С., Тулиева К.В. Высшие учебные заведения нефтегазовой сферы и система образования в России и за рубежом : учеб. пособие / под общ. ред. Т. С. Серовой. Пермь : Изд-во Перм. нац. исслед. политехн. ун-та, 2018. 121 с.
Коваленко М. П. Методика формирования лексических навыков аудирования с использованием информационной основы речевой деятельности // Вестник Нижегородского государственного лингвистического ун-та им. Н.А. Добролюбова. 2011. Вып. 15. С. 161-175.
Москальская О.И. Вопросы синтаксической семантики // Вопросы языкознания. 1977. № 2. С.45-56.
Москальская О.И. Грамматика текста. М. : Высш. шк., 1981. 183 с.
Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке : пособие для учителей средней школы. М. : Просвещение, 1978. 159 с.
Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность. Л., 1974. 427 с.
Слюсарева Н.А. Проблема функционирования синтаксиса современного английского языка. М. : Наука, 1981. 206 с.
Сабитова А.Р., Серова Т. С. Моделирование простых предложений иностранного языка при формировании лексико-грамматических навыков информативного чтения // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 2. С. 110-121.
Бондарко А.В. Функциональная грамматика. Л. : Наука, 1984. 136 с.
Залевская А.А. Вопросы организации лексикона человека в лингвистических и пси хологических исследованиях : учеб. пособие. Калинин : КГУ, 1978. 88 с.
Наугольных А.Ю., Серова Т. С. Информационно направленный анализ и выявление денотатов как способ осмысления и понимания информации исходного текста в полном письменном переводе // Язык и культура. 2018. № 41. С. 292-307.
Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М. : Смысл, 1997. 287 с.
Колшанский Г.В. Коммуникативная функция и структура языка. М. : Наука, 1984. 175 с.
Серова Т. С. Способы формирования и фиксирования мыслей исходного текста как вербализованной программы их формулирования в порождаемом тексте письменного технического перевода // Язык и культура. 2018. № 43. С. 238-260.
Жинкин Н.И. Психолингвистика: Избранные труды. М. : Лабиринт, 2009. 287 с.
Серова Т. С. Речемыслительная активность переводчика: переводческое осмысление и полное понимание смыслового содержания исходного текста в переводе // Язык и культура. 2017. № 37. С. 244-253.
Серова Т. С. Теоретические основы обучения профессионально-ориентированному чтению на иностранном языке в неязыковом вузе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Л., 1989. 56 с.
Шадриков В.К. Психология деятельности и способностей человека. М. : Логос, 1996. 320 с.
 Technology of Mastering Lexical and Grammatical Means on the Basis of Verbal and Cogitative Activity of Thinking and Extracting Information in Informative Reading | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 49. DOI: 10.17223/19996195/49/18

Technology of Mastering Lexical and Grammatical Means on the Basis of Verbal and Cogitative Activity of Thinking and Extracting Information in Informative Reading | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 49. DOI: 10.17223/19996195/49/18

Download full-text version
Counter downloads: 2042