Pedagogical Design of the E-learning Course on Writing for Foreign Engineering Students
In the situation of active internationalization of higher education in Russia, the number of foreigners studying in Russian universities is rapidly increasing. The problem of forming discursive competence as a set of skills and abilities to create written and oral texts is particularly relevant, as its formation ensures the efficiency in professional training of future specialists. The focus of the study is to find approaches to implement foreign language training programs in accordance to the requirements of the Federal State Educational Standard of Higher Education (3++) and professional standards. The purpose of the article is to develop and put into action the pedagogical design of the electronic course to form writing skills of foreign Engineering students in the educational process of the technical University. The course was created on the Moodle platform; the advantage of that platform is the presence of various interactive features individualizing training according to the students' tasks and capabilities. The developed structure of the course is based on the modular principle of material organization (theoretical and practical modules). The chosen e-course model created conditions for activating three types of speech simultaneously: writing, reading, listening, and even speaking, provided that the joint reflection in the audience is organized. To determine the degree of writing skills, the criteria are identified, corresponding to reproductive, productive and interactive types of speech activities: knowledge of structural and logical textual schemes of different genres, reproduction of texts according to the schemes; choice of scheme and production of texts according to the given situation of speech, adequacy of reaction to the text-stimulus, mutual evaluation. The principles underlying the e-course design are described: ethno-orientation, psychological comfort, self-education, intensification. The criteria for evaluation of e-course pedagogical design efficiency were developed; the results of its practical implementation were analyzed: having conditions to organize effective independent work of students, repeated access to the course to practice and solidify acquired skills, successful results of final test by most students.
Keywords
педагогический дизайн,
языковая подготовка,
письменная речь,
иноязычная дискурсивная компетенция,
электронное обучение,
pedagogical design,
language training,
written speech,
foreign language discursive competence,
e-learningAuthors
Salosina I. V. | National Research Tomsk Polytechnic University | salosinaiv@tpu.ru |
Gritsenko L.M. | National Research Tomsk Polytechnic University | grluba@rambler.ru |
Demidova T.A. | National Research Tomsk Polytechnic University | demidtanya@yandex.ru |
Всего: 3
References
Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Второй уровень. Общее владение. М. ; СПб. : Златоуст, 1999. 40 с.
Портал федеральных государственных образовательных стандартов высшего обра зования. URL: http://fgosvo.ru/fgosvo/92/91/4
Левина Г.М. Изменение содержания и формата тестирования по РКИ на подготови тельных факультетах российских вузов в связи с изменением когнитивного стиля учащихся и развитием новых технологий // Русский язык за рубежом. 2017. № 5. С. 105-112.
Васильева Т.В., Левина Г.М., Ускова О.А. Еще раз о коммуникативной компетен ции: возвращение к истокам // Русский язык за рубежом. 2012. № 4. С. 17-23.
Левина Г.М., Авдеева И.Б., Васильева Т.В., Досько С.И. Теория обучения языку учащихся инженерного профиля // Научный вестник МГТУ ГА. 2008. № 128. С. 7781.
Авдеева И. Б. Когнитотипичность как базовый принцип лингводидактики при обуче нии иностранных учащихся разных профилей // Вестник Тульского государственного университета: Современные образовательные технологии. 2018. № 17. С. 125129.
Авдеева И. Б. Выявление архитектоники инженерного дискурса / текста как базового алгоритма инженерной коммуникации // Вестник РУДН. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. 2016. № 1. С. 56-64.
Буденкова Е.А Реализация дидактического потенциала электронного обучения в формировании общекультурных компетенций студентов-бакалавров в вузе // Мир науки. 2016. Т. 4, № 4. URL: http://mir-nauki.com/PDF/05PDMN416.pdf.
Иванова Е. О. Дидактический потенциал информационно-образовательной среды для организации современного процесса обучения // Отечественная и зарубежная педагогика. 2014. № 4. С. 124-132.
Левина Г. М. Использование цифровых технологий при обучении русскому языку общего владения на подготовительных факультетах РФ // Технологии обучения русскому языку как иностранному и диагностика речевого развития : материалы конф. Минск, 2017. С. 207-212.
Romeo K., Elizabeth B., Miano A., Leffell C.M. Exploring Blended Learning in a Post-secondary Spanish Language Program: Observations, Perceptions, and Proficiency Ratings // Foreign Language Annals. 2017. Vol. 50, is. 4. P. 681-696. URL: https://doi.org/10.1111/flan. 12295
Воног В.В., Прохорова О.А Использование Lms Moodle при обучении иностранному языку в аспирантуре в рамках смешанного и дистанционного образования // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. № 2-3 (62). С. 27-30.
Dimic C., Predic B., Rancic D., Macek N., Petrovic V., Spalevic P. Association analysis of moodle e-tests in blended learning educational environment // Computer Applications in Engineering Education. 2017. Vol. 26, is. 3. P. 417-430. DOI: 10.1002/cae.21894
Sun Z., Liu R., Luo L., Wu M., Shi C. Exploring collaborative learning effect in blended learning environments // Journal of Computer Assisted Learning. 2017. Vol. 33, is. 6. P. 575-587. DOI: 10.1111/jcal.12201
Luna J.M., Castro C., Romero C. MDM tool: A data mining framework integrated into Moodle // Computer Applications in Engineering Education. 2017. Vol. 25, is. 1. P. 90102. DOI: 10.1002/cae.21782
Дубкова О.В., Мэй Л. Когнитивные основания логических нарушений в письменной речи китайских русистов // Коммуникативные исследования. 2015. № 3 (5). С. 129136. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=25862745
Ли Гэнвэй. Обучение китайских студентов жанру русского делового письма на занятиях по русскому языку как иностранному (второй сертификационный уровень) : автореф. дис.. канд. пед. наук. СПб., 2016. 17 с.
Ань Лихун. Теоретические и практические аспекты в обучении письменной речи китайских учащихся : дис.. д-ра пед. наук. Харбин : Хэйлунцзянский университет, 2003. 239 с.
Li Xikui, Shi Tieqiang. A Study on Application of Textual Cohesion and Coherence in Teaching and Learning Russian Writing // Foreign Language Research. 2012. № 5. P. 121-124.
Девятов А, Мартиросян М. Китайский прорыв и уроки для России. М. : Вече, 2002. 400 с.
Ли Гэнвэй. Моделирование учебного курса «Русское деловое письмо в современной коммуникации» как результат опытно-экспериментальной работы в китайской аудитории // В мире научных открытий. 2013. № 3-4 (39). С. 11-25.
Демидова Т.А., Гриценко Л.М. Пишем и читаем по-русски : учеб. пособие. Томск : Изд-во ТПУ, 2012. 136 с.
Демидова Т. А., Гиценко Л.М. РКИ. Второй сертификационный уровень. Субтест «Письмо». URL: https://stud.lms.tpu.ru/course/view.php?id=2064.