Model of Teaching Strategies of Working with Vocabulary to Non-linguistic Students in the Professionally-oriented Context
The purpose of this article is to substantiate and reveal the features of the process of teaching strategies of working with professional vocabulary to non-linguistic students on the basis of modeling. The following research methods were used: the analysis of scientific literature on teaching foreign language vocabulary at a non-linguistic university, the peculiarities of the development of communicative readiness for actions in emergency situations and the method of modeling. The developed structural and functional model acts as an integral system represented by a set of the following interrelated and interdependent components: intentional component (global goal, common goal and subgoal), methodological component (leading approaches, principles of foreign language teaching and pedagogical conditions), content component (selection of components of foreign language teaching content), operational component (stages of work with lexical material, methods, forms and means of training), control and evaluation component (methods of control and correction of lexical skills, diagnosis of the level of training to use the strategies of working with vocabulary in accordance with the identified criteria and indicators). The important characteristics of the presented didactic model include the links of goal setting ensuring the continuity and hierarchy of the presented components of the model. The study emphasizes that the development of lexical skills of non-linguistic students, the minimization of existing lexical difficulties will be successfully achieved by implementation of appropriate strategies of working with vocabulary. The process of vocabulary learning implies conscious planning by students their own activities to implement the assigned tasks at each stage of working with lexical material. It is concluded that the authors' model is intended to serve as a basis for the development of methods of teaching strategies of working with the professional discourse vocabulary to non-linguistic students.
Keywords
моделирование,
студенты,
система,
стратегии работы с лексикой,
обученность,
методика,
modeling,
students,
system,
strategies of working with vocabulary,
training,
method of teachingAuthors
Sergeeva N.N. | Ural State Pedagogical University | snatalia2010@mail.ru |
Ermolaeva M. V. | Ural State Pedagogical University | ermolaeva.maria2016@yandex.ru |
Всего: 2
References
Вепрева Т. Б. Стратегии обучения профессионально-ориентированному вокабуляру // Lingua mobilis. 2015. № 2 (53). С. 83-90.
Шамова Т.И., Давыденко Т.М. Управление образовательным процессом в адаптив ной школе. М. : Педагогический поиск, 2001. 384 с.
Афанасьев В.Г. Общество: системность, познание и управление. М. : Политиздат, 1981. 432 с.
Уфимцева О. В. Развитие учебной иноязычной лексической компетенции в процессе обучения английскому языку будущих специалистов по связям с общественностью : дис.. канд. пед. наук. Екатеринбург, 2015. 298 с.
Шамов А.Н. Когнитивный подход к обучению лексике: Моделирование и реализа ция. Н. Новгород : НГЛУ им. Н.А. Добролюбова, 2006. 479 с.
Елухина Н.В. Роль дискурса в межкультурной коммуникации и методика формирова ния дискурсивной компетенции // Иностранные языки в школе. 2002. № 3. С. 9-13.
Козлов С.В. Методика формирования иноязычной лексической компетенции на ос нове рефлексивной деятельности учащихся : автореф. дис.. канд. пед. наук. Н. Новгород, 2013. 23 с.
Ветров Ю.П., Мельникова М. Проблема моделирования педагогических систем // Высшее образование в России. 2005. № 5. С. 59-62.
Благов Ю.В. Формирование поликультурной компетенции у студентов музыкальных колледжей на основе интеграции учебных дисциплин (иностранный язык, литература, музыкальная литература) : дис.. канд. пед. наук. Екатеринбург, 2017. 137 с.
Загвязинский В.И. Моделирование в структуре социально-педагогического проектирования // Моделирование социально-педагогических систем. Пермь : Перм. гос. пед. ун-т, 2004. С. 6-11.
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 20.03.01 Техносферная безопасность (уровень бакалавриата), утвержденный приказом Министерства образования и науки РФ от 21 марта 2016 г. № 246 (с изменениями и дополнениями от 13 июля 2017 г.) // Портал федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/200301_B_15062018.pdf (дата обращения: 30.05.2020).
Сергеева Н.Н., ЕрмолаеваМ.В. Learning Strategies in Teaching English in Professional Context // Актуальные проблемы профессиональной сферы в современном мире : материалы VI Междунар. науч.-практ. конф. молодых ученых на иностранных языках (Екатеринбург, 14 марта 2019 г.). Екатеринбург, 2019. Ч. 1. С. 31-34.
Могильниченко С.В. Иноязычная подготовка курсантов вузов МЧС России на основе автоматизированной обучающей системы : автореф. дис.. канд. пед. наук. Елец, 2012. 23 с.
Ширшов В.Д. Психологическая готовность к действиям в чрезвычайных ситуациях : учеб. пособие. Екатеринбург : Урал. гос. пед. ун-т, 2016. 345 с.
Сергеева Н.Н. Иноязычная коммуникативная компетенция в сфере профессиональной деятельности: модель и методика развития // Педагогическое образование в России. 2014. № 6. С. 147-150.
Государственный доклад «О состоянии защиты населения и территорий Российской Федерации от чрезвычайных ситуаций природного и техногенного характера в 2017 году». 2018. 376 с. URL: https://www.mchs.gov.ru/dokumenty/2424 (дата обращения: 30.05.2020).
Гальскова Н.Д., Василевич А.П., Коряковцева Н.Ф., Акимова Н.В. Основы методики обучения иностранным языкам : учеб. пособие. М. : КНОРУС, 2017. 390 с.
Шамов А.Н. Технологии обучения лексической стороне иноязычной речи. Н. Новгород, 2016. 230 с.
Беспалько В.П. Теория учебника. М. : Педагогика, 1988. 160 с.
Пассов Е.И., Кузовлева Н.Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования : метод. пособие для преподавателей русского языка как иностранного. М. : Рус. яз. - Курсы, 2010. 568 с.