CLIL Foreign Language Training Technology as a Tool for Technological Culture Development of Non-linguistic University Students | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 51. DOI: 10.17223/19996195/51/9

CLIL Foreign Language Training Technology as a Tool for Technological Culture Development of Non-linguistic University Students

The article discusses the methodological support problem for the effective development of the technological culture of non-linguistic university students using foreign language training. In the context of the next technological mode development in Russia, innovative character and creation of the background for a technological breakthrough become a priority in the economic development. Thus, the need for this problem solution is especially acute. Within the framework of the presented methodological study, a line of established educational technologies of foreign language training was studied. Their distinctive features, pedagogical conditions and boundaries of application field were revealed. Selection procedures and experimental testing of the chosen methodological option were carried out in the practical work of Nizhny Novgorod State Technical University n. a. R.E. Alekseev. The development level value of students' technological culture was taken as the criterion for the selection success. A group of highly qualified experts evaluated it. The role of technological culture in the competence portrait of a non-linguistic university graduate is determined. Its significance for the professional's personality development is shown. Technological culture level indicators and options for their quantitative assessment are proposed. It is shown that a quantitative assessment of the technological culture development level is possible not only on the basis of measuring the competencies of a particular student but also by examining the results of solving professional problems of a particular type. Employers consider students' willingness and ability to solve such problems successfully as an indicator of their professional competence. At the same time, students demonstrate not individual competencies, but their entire arsenal. This allows extrapolating the procedure for assessing such problems solution to measuring the level of students' technological culture development. The role of foreign language training in the process of developing the technological culture of non-linguistic university students is shown. A detailed analysis of the CLIL-technology of a foreign language teaching is carried out. Its features are revealed in comparison with other established educational technologies of foreign language training used in the practical work of non-linguistic universities. The results of experimental work on testing CLIL-technology at a base university are presented, convincingly confirming the authors' hypothesis that CLIL-technology has a significant positive impact on students' technological culture development. The conditions for successful practical implementation of CLIL-technology in a particular university are formulated.

Download file
Counter downloads: 124

Keywords

CLIL-технология, образовательная технология, технологическая культура, иноязычная подготовка, неязыковой вуз, профессиональная компетентность, CLIL-technology, educational technology, technological culture, foreign language training, non-linguistic university, professional competence

Authors

NameOrganizationE-mail
Leushina I. V.Nizhniy Novgorod State Technical University named after R.E. Alekseevleushinaiv@yandex.ru
Leushina L.I.Nizhniy Novgorod State Technical University named after R.E. Alekseevkafmto@mail.ru
Saltykova A.A.Nizhniy Novgorod State Technical University named after R.E. Alekseevsaltykova111@mail.ru
Всего: 3

References

Бабина С.Н. Инженерная и технологическая культура в современном понятийном пространстве // Пропедевтика инженерной культуры обучающихся в условиях модернизации образования : сб. материалов Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Челябинск : Лаборатория знаний, 2015. С. 37-43.
Монина А.А. Технологическая культура личности как педагогическая проблема // Методолого-теоретический и технологический ресурс развития информационно-образовательной среды : сб. материалов конф. Москва ; Караганда, 2018. С. 336-340.
Богданова О.Н. Технологическая культура: ключевой вектор развития личности // Народное образование. 2018. № 3-4 (1467). С. 122-127.
Брюшенков И.Е. Технологическая культура: ее сущность и становление // Альманах мировой науки. 2019. № 5 (31). С. 36-37.
Соколова Н.В., Леушина И. В. Формирование технологической культуры бакалавра направления «Электроэнергетика и электротехника» средствами лингвообразования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2013. № 2. С. 94-97.
Леушина И. В. Иноязычная коммуникативная компетенция как признак сформированности технологической культуры выпускника технического вуза // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2016. № 3. С. 37-42.
Гершунский Б. С. Философия образования. М.: МПСИ; Флинта, 1998. 432 с.
Симоненко В.Д., Матяш Н.В. Основы технологической культуры. М.: Изд. центр «Вента-на - Граф», 2006. 176 с.
Слесаренко И. В. Задачи языковой подготовки в современном техническом вузе // Высшее образование в России. 2009. № 11. С. 151-155.
Леушина И.В. Формирование лингвокомпетентности студентов технического вуза в современной информационной образовательной среде // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2009. № 1 (3). С. 75-78.
Щукин А.Н. Методика обучения речевому общению на иностранном языке. М. : Икар, 2011. 454 с.
Полат Е.С., Бухаркина М.Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. М. : Академия, 2007. 368 с.
Современные образовательные технологии / под общ. ред. Н.В. Бордовской. М. : КНОРУС, 2013. 432 с.
Титова С.В. Информационо-коммуникационные технологии в гуманитарном образовании: теория и практика. М.: Икар, 2014. 240 с.
Иванова Е.О., Осмоловская И.М. Теория обучения в информационном обществе. М. : Просвещение, 2011. 190 с.
Coyle D., Hood Ph., Marsh D. CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. 184 p.
Гураль С.К., Комарова Э.П., Бакленева С.А., Фетисов А.С. Теоретический контекст интегрированного предметно-языкового обучения в вузе // Язык и культура. 2020. № 49. C. 138-147.
Интегрированное обучение иностранным языкам и профессиональным дисциплинам. Опыт российских вузов / под ред. Л.П. Халяпиной. СПб. : Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого, 2018. 380 с.
Клец Т.Е. К вопросу об использовании предметно-языкового интегрированного обучения CLIL в системе иноязычной подготовки студентов // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2015. № 30. С. 83-89.
Леушина И. В., Леушин И. О. Иностранный язык и индивидуализация подготовки студентов: реалии, тренды, варианты // Высшее образование в России. 2019. Т. 28, № 3. С. 147-154.
 CLIL Foreign Language Training Technology as a Tool for Technological Culture Development of Non-linguistic University Students | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 51. DOI: 10.17223/19996195/51/9

CLIL Foreign Language Training Technology as a Tool for Technological Culture Development of Non-linguistic University Students | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 51. DOI: 10.17223/19996195/51/9

Download full-text version
Counter downloads: 897