Training, Creativity and Self-transcendence in Human Development | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 51. DOI: 10.17223/19996195/51/10

Training, Creativity and Self-transcendence in Human Development

The article discusses the philosophical and methodological aspects of the relationship between learning and creativity with the process of becoming a person as an active creative agent of evolution. The evolutionary mechanisms connecting creative development with the evolution of language and thinking are shown. The role of human creative potential in its development and realisation is indicated. In this study, language is seen as a means for learning and creativity. The basis of the creative activity of consciousness through the mechanism of displaying and vision involved in learning is revealed, which characterizes the possibility of the formation of multidimensional perception and the formation of a creatively full-fledged personality. It is shown how the creative act is maintained at the level of neurophysiological mechanisms developed in the evolutionary process, which makes it possible to use them in the process of learning. The authors argue that the realization of higher creative abilities is characterized by a constant transcendental movement towards renewal in knowledge, through which, as the evolutionary approach of Karl Popper shows, there is a mutual enrichment of both man and the "third world", the world of knowledge. The paper justifies the need to increase the intention to comprehend the new in the learning process that promotes the development of heuristic and creative potential as well as self-educational competencies. The formation of the value aspect in the worldview coupled with the comprehension of new knowledge subsequently leads to self-transcendence as the highest manifestation of a person's creative identity. The actualization of creative development in the learning process today is important in connection with scientific and technological progress that frees a person from routine technical tasks. At the same time, the digitalization of education reveals additional risks in terms of the creative personality formation. The authors conclude that the free creative activity of man is inextricably correlated with the realization of his inner potential and the fulfillment of mission in the general evolutionary process of life.

Download file
Counter downloads: 103

Keywords

обучение, познание, творческий потенциал, мышление, развитие, творческая идентичность, самосозидание, самотрансцен-денция, learning, education, creativity, potential, cognition, thinking, development, creative identity, self-creation, self-transcendence

Authors

NameOrganizationE-mail
Loginovskaya Yu. V.National Research Tomsk State Universityurucel@yandex.ru
Chernikova I. V.National Research Tomsk State Universitychernic@mail.tsu.ru
Всего: 2

References

Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте. СПб. : Союз, 1997. 96 с.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир (сборник). СПб., 2003. 585 с.
Рубинштейн С.Л. Ученые записки высшей школы г. Одессы. Одесса, 1922. Т. 2. С. 148-154.
Бескова И.А. Как возможно творческое мышление? М., 1993. 196 с.
Кубрякова Е. С. Язык и знание. М., 2004. 549 с.
Кубрякова Е.С. В поисках сущности языка // Вопросы когнитивной лингвистики. 2009. № 1 (018). С. 5-12.
Зинченко В.П. Сознание и творческий акт. М., 2010. С. 376.
Deacon T. W. The Symbolic Species: The Co-evolution of Language and the Brain. N.Y., 1997. 528 p.
Зинченко В.П., Мамардашвили М.К. Проблема объективного метода в психологии // Вопросы философии. 1977. Т. 7. С. 109-125.
Лейбниц Г.В. Рассуждение о метафизике. Сочинения : в 4 т. М., 1982. Т. 1. 636 с.
Гибсон Дж Экологический подход к зрительному восприятию. М., 1988. С. 44.
Pidgeon L.M. et al. Functional neuroimaging of visual creativity: a systematic review and meta-analysis // Brain and behavior. 2016. Т. 6, № 10. URL: https://www.research-gate.net/publication/306078121_Functional_neuroimaging_of_visual_creativity_A_syste matic_review_and_meta-analysis (дата обращения: 05.05.2020).
Де Боно Э. Латеральное мышление. СПб. : Питер Паблишинг, 1997. 320 с.
Пуанкаре А. О науке / под ред. Л.С. Понтрягина. М., 1989. 736 с.
Rosen D. et al. Dual-process contributions to creativity in jazz improvisations: An SPM-EEG study // Neurolmage. 2020. Vol. 213 Р. 116632. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S1053811920301191?via%3Dihub (дата обращения: 05.04.2020).
Клочко В.Е., Галажинский Э.В., Краснорядцева О.М. Системная антропологическая психология: понятийный аппарат // Сибирский психологический журнал. 2015. № 56. С. 9-20.
Oh Y. et al. An insight-related neural reward signal // Neurolmage. 2020. Р. 116757. URL: 10.1016/j.neuroimage.2020.116757 (дата обращения: 05.05.2020).
Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию / отв. ред. и сост. П.В. Алексеев. М., 1995. С. 73-74.
Черниговская Т.В. Творчество как предназначение мозга // Философия творчества: материалы Всерос. науч. конф., 8-9 апреля 2015 г., ИФ РАН, г. Москва. М., 2015. С. 54-63.
Бердяев Н. Смысл творчества (опыт оправдания человека). М. : Litres, 2018. 522 с.
Popper K., Eccles J.C. The Self and Its Brain. L. ; N.Y., 1998. 597 р. '
Поппер К.Р. Предположения и опровержения: Рост научного знания : пер. с англ. М., 2004. 448 с.
Кант И. Сочинения. М., 1994. Т. 1. 960 с.
Логиновская Ю.В. От Канта к Попперу: развитие идей о человеке в контексте проблемы идентичности // Тезисы 5-го междунар. науч. семинара «Трансцендентальный поворот в современной философии-4» (Москва, 23-25 апреля 2020 г.). М., 2020. С. 110-112.
Франкл В. Самотрансценденция как феномен человека. Человек в поисках смысла. М., 1990. 368 с.
Гоч В.П., Кричмара И.А Книга Победителей. Севастополь, 2019. 120 с.
Жаров С.Н. Трансцендентное в онтологических структурах научной теории / Наука: возможности и границы. М., 2003. С. 135-152.
Гоч В.П. Осуществление категорий Тотальности. СПб. : ООО ИЦДОМ АЙЗОРЭЛЬ, 2014. 400 с.
Гуссерль Э. Картезианские размышления. СПб. : Наука, 1998. 357 с.
Popper K.R. Knowledge and the body-mind problem: In defence of interaction. L. ; N.Y., 1996. 157 р.
Эйнштейн А Как изменить мир к лучшему. М. : Эксмо, 2013. 168 с.
Князева Е.Н. Творческое мышление: натуралистическое видение // Творчество: эпистемологический анализ. М. : ИФ РАН, 2011. С. 6-26.
Лекторский В.А Философия как понимание и трансформирование // Человек в мире знания : к 80-летию Владислава Александровича Лекторского / отв. ред.-сост. Н.С. Автономова, Б.И. Пружинин. М. : РОССПЭН, 2012. С. 31-40.
 Training, Creativity and Self-transcendence in Human Development | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 51. DOI: 10.17223/19996195/51/10

Training, Creativity and Self-transcendence in Human Development | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 51. DOI: 10.17223/19996195/51/10

Download full-text version
Counter downloads: 897