Communication Discourse and Forming 229 of Intercultural Foreign-Language Competence in the Educational Environment of the University | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 51. DOI: 10.17223/19996195/51/13

Communication Discourse and Forming 229 of Intercultural Foreign-Language Competence in the Educational Environment of the University

In the process of the study of foreign language as a phenomenon of culture and language model of the world of a certain linguocultural community, a new paradigm of foreign language education is being built with the aim of developing a person with intercultural foreign language competence and adaptation in a new educational space. In accordance with this, new ways are being sought to enter into real intercultural communication. The problem of the study is to determine how, using communicative discourse, it is possible to train inter-cultural foreign-language competence of bachelor of linguistics, including knowledge of foreign-language culture and ways of interaction of representatives of different linguistic and cultural communities with the establishment on development of cultural and linguistic personality of students in conditions of educational environment of the university. The use of communicative discourse seems appropriate because, firstly, communicative discourse characterizes communication in the form of language means and their stylistic use, secondly, reveals communicative context and pragmatic settings, indicates communicative intentions of the subject of communication, and thirdly exposes ethno-psychological features of the subject of communication belonging simultaneously to language, culture and personality. It follows that the formation of intercultural foreign-language competence requires not only linguistic but also linguistic and ethno-cultural knowledge of the context of communication, where the eth-no-cultural and sociocultural characteristics of communication subjects representing different cultures are traced. Considering communication discourse as speech in a social context and social action, we highlight its typical indicators and reveal them through the components of filling the educational environment in the university when forming the intercultural foreign-language competence of bachelor of linguistics. In this case, it is a question of creating a cognitive-discursive concept of teaching intercultural foreign-language competence on the basis of comprehensive consideration of communicative discourse and its design in the educational environment of the university.

Download file
Counter downloads: 133

Keywords

когнитивно-дискурсивный подход, межкультурная иноязычная компетенция, метапредметная компетенция, коммуникативный дискурс, коммуникативный контекст, модус познания, модус поведения, лингвокультура, образовательная среда вуза, intercultural foreign language competence, communicative discourse, communicative context, modus of cognition, modus of behavior, educational environment

Authors

NameOrganizationE-mail
Furmanova V.P.National Research Ogarev Mordovia State University
Ferstyaev A.I.National Research Ogarev Mordovia State University
Всего: 2

References

Кубрякова Е. С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики // Известия РАН. Серия литературы и языка. 2004. Т. 63, № 3. С. 3-15.
Демьянков В.З. Доминирующие лингвистические теории в конце ХХ века. М., 1995. С. 230-320.
Демьянков В.З. Когнитивная лингвистика как разновидность интерпретирующего подхода // Вопросы языкознания. 1994. № 4. С. 17-35.
Вежбицкая А Сопоставление культур через посредство лексики и прагматики / пер. с англ. А.Д. Шмелёва. М. : Языки славянской культуры, 2001. 272 с. (Язык. Семиотика. Культура. Малая серия).
Степанов Ю.С. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования. М. : Языки русской культуры, 1997. 824 с.
Гураль С.К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающейся системе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Тамбов, 2009. 47 с.
Гураль С.К. Формирование иноязычной межкультурной компетентности студентов в условиях современного образовательного процесса. Томск, 2012. 195 с.
Дейк Т.А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. Благовещенск, 2000. 308 с.
Кубрякова Е.С. О когнитивной лингвистике и семантике термина «когнитивный» // Вестник Воронежского государственного университета. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2001. № 1. С. 3-9.
Арутюнова Н.Д. Теория дискурса. М. : Прогресс, 1990. С. 5.
Караулов Ю.Н., Петров В.В. От грамматики текста к когнитивной теории дискурса // Дейк Т.А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. М. : Наука, 1989. С. 3-9.
Карасик В.И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс : сб. науч. тр. Волгоград, 2000. С. 5-20.
Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград : Перемена, 2002. 477 с.
Григорьева В.С. Дискурс как элемент коммуникативного процесса: прагмалингви-стический и когнитивный аспекты. Тамбов : Изд-во Тамбов. гос. техн. ун-та, 2007. 288 с.
Темнова Е.В. Современные подходы к изучению дискурса // Язык, сознание, коммуникация : сб. статей / отв. ред. В.В. Красных, А.И. Изотов. М. : МАКС Пресс, 2004. Вып. 26. 168 с.
Гураль С.К., Обдалова О.А. Синергетическая модель развития образовательного пространства // Язык и культура. 2011. № 4 (16). С. 90-94.
 Communication Discourse and Forming 229 of Intercultural Foreign-Language Competence in the Educational Environment of the University | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 51. DOI: 10.17223/19996195/51/13

Communication Discourse and Forming 229 of Intercultural Foreign-Language Competence in the Educational Environment of the University | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 51. DOI: 10.17223/19996195/51/13

Download full-text version
Counter downloads: 899