Professional-subject Development of a Teacher Based on Context-network Technology | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 52. DOI: 10.17223/19996195/52/8

Professional-subject Development of a Teacher Based on Context-network Technology

The paper analyzes the problems of professional - subject development of a teacher who is able to work productively in a health-saving educational environment. The authors suppose that the formation of such qualities of a teacher in the context of a health-saving educational environment, specified in the system of continuing education of a school teacher, will be successful provided an integral pedagogical model is implemented that relies on the unity of principles and technologies from three sources: 1) theory of contextual education, 2) network learning 3) some principles of andragogy. The essence and principles of each of these approaches are mutually complementary. It is noted that the main idea of contextual education is the imposition of theoretical knowledge acquired by the student on the "canvas" of the upcoming student or already being carried out by a continuing education teacher of socially essential professional activity. It is argued that one of the most adequate goals of the research is the principles of consistent modeling in the educational activity of students of the content, forms and conditions of the holistic activity of a physical culture teacher and the principle of the leading role of joint activity and dialogue of students. In the field of andragogy such principles as using of life, social, educational and professional experience as an additional source of learning content. The principles and pedagogical technologies of network education are also given; Its educational and developmental capabilities are shown. The stages of preparation and experimental implementation of an integrative pedagogical model of the formation of professional qualities of a teacher in the structure of additional education are developed. As for physical culture teacher is able to work effectively in the health-saving educational environment of the school. The strategic, motivational, stimulating, cognitive, technological and reflective stages are described. The context-based pedagogical technology described in the paper ensures the formation the professional qualities of the physical culture teacher. These professional qualities of the physical culture teacher are necessary for him in order to work successfully in the health-saving educational environment of the school.

Download file
Counter downloads: 68

Keywords

health-saving educational environment, teacher’s professional - subject development, physical education teacher, professional qualities of a teacher, pedagogical technology, integrative pedagogical model, contextual education, network training, andragogy, context-network technology

Authors

NameOrganizationE-mail
Verbitskiy Andrey A.Moscow Pedagogical State Universityasson1@rambler.ru
Komarova Emilia P.Voronezh State Technical Universityvivtkmk@mail.ru
Bakleneva Svetlana A.Military Educational and Scientific Center of the Air Force "N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin Air Force Academy"svetlana_bakleneva@mail.ru
Fetisov Alexander S.Russian State University of Justiceasfet- 2011@mail.ru
Всего: 4

References

Вербицкий А.А. Теория и технологии контекстного образования : учеб. пособие. М. : МПГУ, 2017. 268 с.
Вербицкий А.А. Контекстное образование в вузе: теория и технологии // Профессио нальное и высшее образование: вызовы и перспективы развития / авт.-сост. С.Т. Чистякова и др. М. : Экон-Информ, 2018. 275 с.
Вербицкий А.А. Психолого-педагогические основы образования взрослых: кон текстный подход. Статья 1 // Новые знания. 2001. № 1. С. 12-15.
Богомолов А.Н. Сетевое обучение и формы его реализации в учебном процессе // Русский язык за рубежом. 2006. № 1. С. 36-44.
Сименс Г.В. Введение в патологию наследственности человека: Руководство для студентов и врачей / пер. с 2-го перераб. и доп. нем. изд. В.А. Павлова, Л.А. Андреева. Л. : Гос. изд-во, 1927. 248 с.
Нагаева И.А. Инновационные информационные технологии в образовательных си стемах : учеб. пособие. М. : Изд-во МГОУ, 2013. 224 с.
Нагаева И.А. Сетевое обучение: становление и перспективы развития // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2013. № 3. С. 31-37.
Ноулз М.Ш. Современная практика образования взрослых. Андрагогика против пе дагогики. М. : Изд. отдел НМС СПО, 1998. 248 с.
Комарова Э.П., Бакленева С.А Теоретический аспект интегрированной предметно языковой подготовки курсантов в военном вузе // Антропоцентрические науки в образовании : коллективная монография по материалам X Междунар. науч.-практ. конф. (Россия, Великобритания). Воронеж : Научная книга, 2019. 240 с.
Психология и педагогика контекстного образования / под науч. ред. А.А. Вербицкого. М. ; СПб. : Нестор-История, 2018 416 с.
Полонский В.М. Словарь по образованию и педагогике. М. : Высш. шк., 2004. 512 с.
Корнели Д., Данофф Ч.Д. Парагогика: синергия самостоятельной и организованной учебной деятельности / пер. И. Травкина. URL: http://upload.wikimedia.org/ wikiversity/en/6/60/Paragogy-fmal.pdf (дата обращения: 12.12.2018).
Mak Gregor D. Human Side of Enterprise. New York : McGrows Hill Bock Company, 1960.
Патаракин Е.Д. Реализация творческих и воспитательных возможностей информатики в сетевых сообществах : дис.. д-ра пед. наук. М., 2006. 278 с.
Дилтс Р., Халлбом Т., Смит С. Убеждения и привычки. Как изменить? / пер. с англ. А. Стативка. 2-е изд. М. : Питер, 2013. 219 с.
Змеев С.И. Технология обучения взрослых : учеб. пособие для студентов высших учебных заведений. М. : Академия, 2002. 128 с.
Громкова М. Т. Психология и педагогика профессиональной деятельности. М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2003. 415 с.
Фетисов А. С., Комарова Э.П. Личностное и профессионально-предметное развитие педагога физической культуры: теоретический аспект // Мир образования - образование в мире. 2018. № 1 (69). С. 139-143.
Фетисов А.С., Комарова Э.П., Мышовская Л.П. Формирование профессиональных качеств педагога в условиях цифрового образования // Перспективы науки. 2019. № 2 (113). С. 196-200.
 Professional-subject Development of a Teacher Based on Context-network Technology | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 52. DOI: 10.17223/19996195/52/8

Professional-subject Development of a Teacher Based on Context-network Technology | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 52. DOI: 10.17223/19996195/52/8

Download full-text version
Counter downloads: 1075