Psycholinguistic, Language and Sociolinguistic Portraiting / Profilization of Functional Bilinguals
The article examines the content components of bilingualism in students majoring in languages at 3 levels: linguistic, psychological and sociolinguistic in the aspect of their profiling in dynamics under the conditions of the administered study of the English language at the university. Taking into account the higher requirements to the quality of English language proficiency in the modern world, as well as the fact that one of the important trends in the language development of modern society is not just language knowledge, but the formation of elements of educational (artificial) late bilingualism in a university graduate, especially the one of the Faculty of Foreign Languages, the authors cannot but emphasize the problem of formulating criteria for a given quality and the formats for its assessment. At the present stage of research, bilingualism cannot be described only within the framework of linguistics, its main aspects are studied, in addition to linguistics, by sociology, psychology, etc., in particular, within the framework of such interdisciplinary fields as sociolinguistics, psycholinguistics, neurolinguistics, in connection with which a request arises for the development of a comprehensive methodology for assessing the level of bilingualism. Within the framework of this study, the potential of integrating diagnostic tools aimed at identifying the characteristic features of functional bilinguals into a methodological online tool for teaching a foreign language is examined using the example of the functionality of the English Patient platform. Profiling a bilingual in the process of teaching a foreign language at a university seems to be an important component, since it makes it possible to assess the level of formation of functional bilingualism and categorize its type, which in the future will help build an appropriate trajectory for the development of a bilingual taking into account its individual characteristics, and try to form a productive mixed bilingualism. In the conditions of modern technical support of the educational process, the introduction of platform solutions allows students to acquire the opportunity to form the psychophysiological base of speech activity, while simultaneously solving the problem of speech perception deficit in L2.
Keywords
functional bilingualism,
comprehensive assessment of bilingual abilities,
sociolinguistic and psychological recording of functional bilingualsAuthors
Nagel Olga V. | Tomsk State University | olga.nagel2012@yandex.ru |
Temnikova Irina G. | Tomsk State University | temnikova196@mail.ru |
Bub Alexandra S. | Tomsk State University | aleksandrabub@yandex.ru |
Dusheiko Alexandra S. | Tomsk State University | barbazjushka@/mail.ru |
Всего: 4
References
Гураль С.К., Смокотин В.М. Язык всемирного общения и языковая и культурная глобализация // Язык и культура. 2014. № 1 (25). С. 4-13.
Найман Е.А., Гураль С.К., Смокотин В.М. Английский язык в статусе языка все мирного общения в сфере образования // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 367. С. 158-164.
Верещагин Е.М. Психологическая и методическая характеристика двуязычия (би лингвизма). М. : Изд-во Моск. ун-та, 1969. 160 с.
Мильруд Р.П., Максимова И.Р. Учебный билингвизм: вчера, сегодня и.. в обучении иностранному языку // Интеграция образования. 2017. № 4 (89). С. 185-204.
Сомова С.В. Формирование билингвальной компетенции специалиста в области пре подавания иностранных языков // Лингвострановедение: методы анализа, технология обучения. Пятый межвузовский семинар по лингвострановедению : сб. ст. : в 2 ч. Ч. I: Языки в аспекте лингвострановедения. М. : МГИМО-Университет, 2008. 266 с.
Тер-Минасова С.Г. Война и мир языков и культур: вопросы теории и практики межъязыковой и межкультурной коммуникации : учеб. пособие. М. : АСТ ; Астрель ; Хранитель, 2007. 286 с.
Халеева И.И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи. М. : Высш. шк., 1989. 236 с.
Ervin S.M., Osgood C.E. Second language learning and bilingualism // Psycholinguistics: A survey of theory and research problems / eds. by C.E. Osgood, T.A. Sebeok. Bloomington, IN : Indiana University Press, 1965.
Котик Б.С. Межполушарное взаимодействие при осуществлении речи у билингвов // Вопросы психологии. 1983. № 6. С. 114-120.
Цветкова Т.К. Теоретические проблемы лингводидактики. М. : Компания Спутник+, 2002. 106 с.
Гальперин П.Я. К психологии изучения иностранного языка // Научнометодическая конференция по вопросам обучения иностранным языка в высшей школе. М. : МГПИИЯ, 1967. С. 13-22.
Кабанова О.Я. Основные вопросы методики обучения иностранному языку на основе концепции управления усвоением. М. : МГУ, 1976. 139 с.
Romaine S. Bilingualism. Oxford : Blackwell, 1995. 384 p.
Harrais R., Nelson E. Bilingualism: Not the Exception Any More // Advances in Psychology. 1992. № 83. P. 3-14.
Grosjean F. Studying bilinguals. Oxford : Oxford University Press, 2008. P. 314.
Mackey W. Language Teaching Analysis. Indiana University Press, 1967. P. 559.
Леонтьев А.А. Язык, речь, речевая деятельность. М. : КомКнига, 2005. 211 с.
Худобина О.Ф. Влияние билингвального образования на развитие различных компетенций у студентов // Вестник ВолГМУ. 2005. № 3. С. 81-82.
Тамерьян Т.Ю. Культурные различия как причина коммуникативных неудач // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2010. № 4 (2). С. 739-741.
Клочко В.Е. Самоорганизация в психологических системах: проблемы становления ментального пространства личности. Томск : Том. гос. ун-т, 2005. 174 с.
Атаманова И.В. Динамика становления профессионально-ориентированной иноязычной коммуникативной компетентности студентов технических специальностей // Вестник Томского государственного университета. 2014. № 388. С. 194-204.
Атаманова И.В. Становление иноязычной коммуникативной компетентности // Психология иноязычной коммуникативной компетентности. Томск : Издательский Дом Томского государственного университета, 2017. С. 70-71.
Ely C.M. An Analysis of Discomfort, Risk-Taking, Sociability, and Motivation in the L2 Classroom // Language Learning, 1986. № 36. P. 1-25. DOI: 10.1111/j. 1467-1770.1986.tb00366.x
Kamran S. Effect of Gender on Ambiguity Tolerance of Iranian English language learners // Journal of Education and Practice. 2011. № 11&12 (2). P. 25-33.
Atamanova I.V., Bogomaz S.A., Kozlova N.V., Kashirina V.I. An educational technology for developing professionally-oriented EFL communicative competence: Its acmeological potential // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. № 200. P. 236-242.
Смирнова С.В. Стандарт поддержки молодых педагогов, или Все живое растет снизу (опыт работы по привлечению, закреплению и профессиональному развитию молодых педагогов Новосибирской области) // Тенденции развития образования: кто и как использует и оценивает образовательные стандарты : материалы XIV ежегод. Междунар. науч.-практ. конф. (Москва, 16-18 февраля 2017 г.). М. : Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2018. С. 141-150.
Смирнова С.В., Федоровский А.Е. К вопросу о взаимосвязи толерантности к неопределенности и эмоционального интеллекта // Психология - наука будущего : материалы VII Междунар. конф. молодых ученых «Психология - наука будущего», 14-15 нояб. 2017 г., Москва. М. : Изд-во ИП РАН, 2017. С. 751-754.
Игна О.Н. Подходы к выявлению лингвистической одаренности и способностей к иностранным языкам // Вестник ТГПУ. 2013. Вып. 3 (131). С. 115-119.
Сенькова Т.А. Методика формирования речевых навыков и основные принципы обучения говорению на иностранном языке // Труды БГТУ. 2014. № 5. История, философия, филология. С. 196-198.
Пассов Е.И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М. : Просвещение, 1991. 208 с.