Multilingual Training of Technical University Students: Sound Arguments | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 52. DOI: 10.17223/19996195/52/14

Multilingual Training of Technical University Students: Sound Arguments

Sound arguments are given in support of a multilingual approach to teaching foreign languages in technical universities, which allows not declarative, but the real formation of multilingual communicative competence (“MCC”) of future engineers. Scientific-technical cooperation, as well as the expansion of international contacts in the field of engineering determine the need for specialists who speak the leading languages of international communication and can maintain professional and business communication in several foreign languages in further international integration. The relevance of this study is determined by the necessity to form an elite linguistic personality of an engineer with a highly developed technical and linguistic intelligence. The degree of importance of the proposed research is confirmed by the need for the development and implementation of multilingual educational programs aimed at foreign students as well. The number of the latter is rapidly increasing due to the growing popularity of Russian universities. Since the possession of a foreign language communicative competence in modern conditions is moving into the field of multilingualism, special attention in the professional training of a promising resource capacity of future engineers should be paid to the multilingual communicative competence formed in the course of multilingual education. The aim of the study is the theoretical substantiation and practical development of componential content of the MCC and the procedure for its formation, as well as experimental verification of the effectiveness of multilingual education of engineering students. The sources of multilingual education, which originate from the experience of prominent scientists involved in the development of modern methods of teaching the second and subsequent foreign languages, are identified on the basis of communicative-cognitive, intercultural and other approaches. The integrative nature of multilingual communicative competence is considered, its structural complex consisting of basic and complementary components is analyzed. The statistical data analysis, undertaken using the IBM SPSS Statistics 22 program, allows solving the main task of the experimental study, which is to determine the effect of multilingual education of undergraduate, specialist and graduate students on learning outcomes in each language studied. For this, the differences between the level of proficiency in each foreign language in the experimental and control groups are considered in sequence. At the bachelor’s and specialist degree levels, measurements and analysis are carried out in two foreign languages, at the master’s degree level - in three foreign languages. The values obtained in the experimental study indicate a positive effect of multilingual education of students studying at a technical university on the results for each language studied (FL1, FL2, FL3) at all educational levels.

Download file
Counter downloads: 263

Keywords

multilingual training, multilingual communicative competence, multilingual approach, foreign languages, technical university, multilingual engineer

Authors

NameOrganizationE-mail
Prokhorova Anna A.Ivanovo State Power Engineering University named after V.I. Leninprohanna@yandex.ru
Bezukladnikov Konstantin E.Perm State Humanitarian Pedagogical Universitykonstantin.bezukladnikov@gmail.com
Всего: 2

References

Рыбец Д.В., Босин Е.И. Этапы развития инжиниринговых (инженерноконсультационных) услуг на мировом рынке // Российский внешнеэкономический вестник. 1016. № 1. С. 101-111.
Алмазова Н.И. Межкультурная компетентность: дискурсивно ориентированный подход к дидактическим проблемам // Текст - Дискурс - Стиль коммуникации в экономике. СПб., 1003. С. 1-11.
Безукладников К.Э. Лингводидактические компетенции: методика формирования. Пермь : Перм. гос. пед. ун-т, 1011. 106 с.
Гальскова Н.Д. Межкультурное обучение: проблема целей и содержания обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 1004. № 1. С. 3-8.
Гураль С.К., Обдалова О.А. Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 1011. № 4 (10). С. 83-96.
Евдокимова Н.В. Развитие познавательной способности студентов при формирова нии многоязычной рецептивной компетенции // Сибирский педагогический журнал. 1008. № 1. С. 181-191.
Елизарова Г.В. Формирование межкультурной компетенции студентов в процессе обучения иноязычному общению : дис.. д-ра пед. наук. СПб. : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 1001. 311 с.
Краснощекова Г.А. Фундаментализация неспециального лингвистического образо вания : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Пятигорск, 2010. 42 с.
Оберемко О.Г. Соотношение межкультурной и межэтнической коммуникации в пре подавании иностранных языков // Вестник НГЛУ. 2012. Вып. 18. С. 168-176.
Поляков О.Г. Профильно-ориентированное обучение английскому языку и лингвистические факторы, влияющие на проектирование курса // Иностранные языки в школе. 2004. № 2. С. 6-12.
Сысоев П.В. Концепция языкового поликультурного образования: На материале культуроведения США : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М., 2004. 47 с.
Халяпина Л.П. Методическая система формирования поликультурной языковой личности посредством Интернет-коммуникации в процессе обучения иностранным языкам : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2006. 426 с.
Барышников Н.В. Многоязычный школьник - это реально // Иностранные языки в школе. 2017. № 1. С. 3-8.
Бим И.Л. Концепция обучения второму иностранному языку (немецкому на базе английского). Обнинск : Титул, 2001. 48 с.
Щепилова А.В. Теория и методика обучения французскому языку как второму иностранному : учеб. пособие для студентов вузов. М. : ВЛАДОС, 2005. 245 с.
Барышников Н.В. Мультилингводидактика // Иностранные языки в школе. 2004. № 5. С. 19-27.
Прохорова А.А Методическая система мультилингвального обучения студентов технического вуза : дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2020. 512 с.
Безукладников К.Э., Жигалев Б.А., Прохорова А.А., Крузе Б.А. Особенности формирования мультилингвальной образовательной политики в условиях нелингвистического вуза // Язык и культура. 2018. № 42. С. 163-180.
Крылов Э.Г. Интегративное билингвальное обучение иностранному языку и инженерным дисциплинам в техническом вузе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Екатеринбург, 2016. 52 с.
Мильруд Р.П., Максимова И.Р. Коммуникативная компетенция: владение языком или готовность к иноязычному общению // Иностранные языки в школе. 2017. № 7. С. 2-11.
Барышников Н.В., Вартанов А.В. Учитель многоязычия: компоненты профессиональной подготовки // Многоязычие в образовательном пространстве. 2018. № 10. С. 7-17.
Cook V. Second Language Learning and Language Teaching. Second edition. Bristol, 1996. 262 p.
Ростовцева В.М. Компетентность и компетенции: герменевтический аспект в контексте диверсификации современного образования. Томск : Изд-во ТПУ совместно с изд-вом ИЧА «КИТ», 2009. 261 с.
Прохорова А.А. Мультилингвальное обучение как составляющая процесса профессиональной подготовки студентов технического вуза // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 9 (142). С. 55-60.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, As sessment. Companion Volume with new Descriptors. Strasbourg : Council of Europe, 2018. URL: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/ 1680787989 (access date: 23.10.2020).
Прохорова А.А. Multilingual Guide to the English-Speaking World. Краснодар : ЮГ, 2015. 560 c.
Тихомирова М.В., Прохорова А.А. Иностранные студенты технического вуза: экспортный потенциал // Фундаментальные и прикладные научные исследования: актуальные вопросы, достижения и инновации : сб. ст. IX Междунар. науч.-практ. конф. Пенза : Наука и Просвещение, 2018. Ч. 4. С. 130-134.
 Multilingual Training of Technical University Students: Sound Arguments | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 52. DOI: 10.17223/19996195/52/14

Multilingual Training of Technical University Students: Sound Arguments | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 52. DOI: 10.17223/19996195/52/14

Download full-text version
Counter downloads: 1075