Problematically Conditioned Subject Content of Discursive Speech Materials in the Integrative Approach to Teaching Interpreters Listening Comprehension | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 52. DOI: 10.17223/19996195/52/15

Problematically Conditioned Subject Content of Discursive Speech Materials in the Integrative Approach to Teaching Interpreters Listening Comprehension

The article considers the problematically conditioned subject content of discursive speech materials within the framework of the integrative approach to teaching interpreters listening comprehension, providing its close interrelation with speaking, reading and writing. The authors aim to clarify the subject of speech activity, i.e. a thought with subject-predicate and theme-and-rheme components that represent an elementary information unit. The research provides a detailed analysis for the problematic conditionality of subject content and the related conceptual categories of “problem”, “problematic issue” and “information”. In their work the authors apply for the two methods of identifying, comprehending, understanding and formation of thoughts as a) denotations, and b) theme-and-rheme unities. The article elaborates on the thematic and semantical content of textual materials as the speech units and as subjects of interpreter’s listening. The authors describe the process of the informational and targeted analysis of the semantical content of micro-texts and fragments as the discourse speech units. Identifying, comprehending, understanding and noting the denotations is revealed though the examples of interpreter’s listening to speech fragments, as well as theme-and-rheme units. The authors claim the importance of developing the structures of thematic content within a specialized technical sphere, as well as elaborating the structures of theme-and-rheme unity of individual text fragments. According to the authors, it is particularly important to provide insight to the consistent development of specialized and problematically conditioned speech materials, which can be utilized during a four-year period of Bachelor’s program for teaching interpreter’s listening comprehension within the continuous integrative education paradigm.

Download file
Counter downloads: 17

Keywords

interpreter’s listening comprehension, subject content, discursive speech material, speech subject, thought, denotation, theme-and-rheme unity, information unit, problem, semantical content, text fragment

Authors

NameOrganizationE-mail
Serova Tamara S.Perm National Research Polytechnic Universitytamaraserowa@yandex.ru
Kovalenko Marina P.Perm National Research Polytechnic Universitykovalenkomarin@yandex.ru
Smokotin Vladimir M.Tomsk State Universityvladimirsmokotin@yandex.ru
Всего: 3

References

Выготский Л.С. Мышление и речь. СПб. : Питер, 2020. 432 с.
Дридзе Т.М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации. Про блемы семиосоциопсихологии. М. : Наука, 1984. 269 с.
Зимняя И.А. Психология обучения неродному языку. М. : Рус. яз., 1989. 223 с.
Серова Т.С., Коваленко М.П., Руцкая Е.А. Информативно-целевой анализ текстов и выявление проблемно обусловленной информации при взаимосвязанном коммуникативном обучении чтению, письму, аудированию и говорению // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 1. С. 83-102.
Коваленко М.П. Информационно-целевой анализ смыслового содержания текстов при обучении аудированию в устном последовательном переводе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 11-1 (89). С. 204-208.
Шадриков В.Д. Деятельность и способности : учеб. пособие. М. : Логос, 1994. 317 с.
Гураль С.К. Обучение языку как коммуникативной самоорганизующейся системе сквозь призму «сложного мышления» // Язык и культура. 2010. № 2 (10). С. 84-91.
Смокотин В.М. Зарождение и становление многоязычного и поликультурного обра зования в условиях традиционного одноязычного мышления // Вестник Томского государственного университета. 2010. № 338. С. 84-88.
Серова Т.С., Коваленко М.П. Переводческое аудирование в сложной билингвальной речевой деятельности устного последовательного технического перевода / под общ. ред. Т.С. Серовой. Пермь : Изд-во Перм. нац. исслед. политехи. ун-та, 2020. 177 с.
Краткий психологический словарь / сост. Л.А. Карпенко ; под общ. ред. А.В. Петровского, М.Т. Ярошевского. М. : Политиздат, 1985. 431 с.
Жинкин Н.И. Речь как проводник информации. М. : Наука, 1982. 156 с.
Новиков А.И. Семантика текста и ее формализация. М. : Наука, 1983. 211 с.
Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. М. : Смысл, 1997. 287 с.
Серова Т.С. Речемыслительная активность переводчика: предпереводческое осмысление и полное понимание смыслового содержания исходного текста в переводе // Язык и культура. 2017. № 37. С. 241-253.
Серова Т.С., Наугольных А.Ю. Информационно направленный анализ и выявление денотатов как способ осмысления и понимания информации исходного текста в полном письменном переводе // Язык и культура. 2018. № 41. C. 292-307.
Erneuerbare Energien. Ein neues Zeitalter hat begonnen. URL: https://www.bundes-regierung.de/breg-de/themen/energiewende/energie-erzeugen/-emeuerbare-energien-317608 (дата обращения: 06.10.2020).
Зимняя И.А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. Пособие для учителей средней школы. М. : Просвещение, 1978. 159 с.
 Problematically Conditioned Subject Content of Discursive Speech Materials in the Integrative Approach to Teaching Interpreters Listening Comprehension | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 52. DOI: 10.17223/19996195/52/15

Problematically Conditioned Subject Content of Discursive Speech Materials in the Integrative Approach to Teaching Interpreters Listening Comprehension | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2020. № 52. DOI: 10.17223/19996195/52/15

Download full-text version
Counter downloads: 92