Genre Modifications of Political Portrait in Mass-media Discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 53. DOI: 10.17223/19996195/53/6

Genre Modifications of Political Portrait in Mass-media Discourse

The article explores the modifications of the genre of political portrait in the mass-media discourse, namely in the popular press and its electronic versions. The purpose of this article is to identify the specifics of genre modifications of the political portrait: portrait essay, portrait-version, review, report, forecast, interview - in terms of authorization of newspaper text and its axiological modus. The authors of the article state that the differentiation of genre modifications of the political portrait is possible on the intentional basis that determines its polygenre character. The presence of multiple genre variants makes it possible to show the figure of a politician of the past and present from different angles, to reflect his business and personal qualities in the text, to present him in the perception of different people adhering to various points of view (contemporaries, eyewitnesses of events, other politicians and historians, friends and relatives, etc.). As a result, the political portrait in modern media has a rather complex polysubject organization. The addressee of the text can be not only a journalist-author or even a collective author (journalist, editor, founder of a publication, etc.), but also another carrier of opinion about politics, having only an indirect relationship to one or another media. Opinion determines the choice of the axiological modus of the genre modification of the political portrait - positive-evaluative, negative-evaluative, or mixed. The authorization of discourse in genre modifications depends, on the one hand, on the general bipolarity of the evaluative field in the media, on the other hand , on the choice of the addressee of the politician's figure and attitude towards him, and, finally, on the ratio of types of information in the text. As for the assessments in political portraits, they can replace logical arguments, thereby forming an extremely subjective opinion of a politician and his contribution to the historical development of a particular country.

Download file
Counter downloads: 91

Keywords

political portrait, mass media, genre modification, portrait essay, version, review, report, forecast, interview, discourse authorization, axiological modus

Authors

NameOrganizationE-mail
Ruzhentseva N.B.Ural State Pedagogical Universityverbalis@mail.ru
Koshkarova N.N.South-Ural State Universitynkoshka@rambler.ru
Chudinov A.P.Ural State Pedagogical Universityap_chudinov@mail.ru
Всего: 3

References

I. Кормилицина М.А Формирование имиджа политика средствами СМИ // Проблемы речевой коммуникации. Вып. 4: Власть и речь. Саратов : Изд-во Саратов. ун-та, 2004. С. 65-70.
Агапкин Н.В. Жанр политического портрета в современном англоязычном политическом дискурсе // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2010. № 1 (5). С. 39-44.
Романова Л. Г. Моделирование политического портрета в текстах СМИ (на материале политического портрета В.В. Путина в англоязычных медиатекстах) // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2017. № 2. С. 164169.
Гринберг Т.Э. Рекламный политический портрет в системе массовой коммуникации : дис.. канд. филол. наук. М., 1995. 209 с.
Вагенляйтнер Н.В. Разновидности жанра политического портрета (на материале предвыборных публикаций) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2008. № 2 (2). C. 13-15.
Неганов С.В. Пермская область: политический портрет региона и развитие политической науки // Полис. Политические исследования. 2005. № 5. С. 41-47.
Чеботарева Е.А Региональная элита: история становления и политический портрет // Науковедение. 2010. № 4. С. 1-8.
Чудинов А.П., Никифорова М.В. Индивидуальный стиль политика сквозь призму комического // Филологический класс. 2019. № 2 (56). С. 40-49.
Козлова И. В. Портрет политика как разновидность речевого жанра характеризующего типа // Коммуникация в современном мире. Воронеж : ВГУ, 2001. С. 129-132.
Руженцева Н.Б., Нахимова Е.А., Никифорова М.В. Лингвополитическая персонология: коммуникативные портреты. Екатеринбург : УрГПУ, 2020. 142 с.
Cheles L., Giacone A. The Political Portrait. Leadership, Image and Power. London : Routledge, 2020. 368 p.
Руженцева Н.Б., Шустрова Е.В., Ворошилова М.Б. Юмор и ирония в политическом дискурсе. Екатеринбург : УрГПУ, 2015. 253 с.
Miller H. Politics Personified: Portraiture, Caricature and Visual Culture in Britain. Manchester : Manchester University Press, 2015. 240 p.
Reiljan A., da Silva F.F., Cicchi L., Garzia D., Trechsel A.H. Longitudinal dataset of political issue-positions of 411 parties across 28 European countries (2009-2019) from voting advice applications EU profiler and euandi // Data in Brief. 2020. № 31. P. 3-9.
Hauwaert S.M. Van An initial profile of the ideologically volatile voter in Europe: The multidimensional role of party attachment and the conditionality of the political system // Electoral Studies. 2015. № 40. P. 87-101.
Labonne J., Parsa S., Querubin P. Political dynasties, term limits and female political representation: Evidence from the Philippines // Journal of Economic Bahviour and Organization. 2021. № 182. P. 212-228.
Добросклонская Т.Г. Медиалингвистика: теория, методы, направления. М. : КДУ, Добросвет, 2020. 178 с.
Шейгал Е.И. Язык СМИ и политика в семиотическом аспекте // Язык СМИ и политика. М. : МГУ, 2012. С. 121-161.
Платонова О.В., Виноградов С.И. Средства массовой информации и культура речи // Культура русской речи. М. : НОРМА-ИНФРА, 1998. С. 238-280.
Карасик В. И. Ценности как культурно значимые ориентиры поведения // Лингво-культурные ценности в языковом сознании и коммуникативной практике. Тяньцзинь. Тяньцзиньский университет иностранных языков. Волгоград : Прин-Терра-Дизайн, 2019. С. 3-11.
Арутюнова Н.Д. Язык и мир человека. М. : Языки русской культуры, 1998. 896 с.
Грабельников А.А Работа журналиста в прессе. М. : РИП-холдинг, 2004. 274 с.
Ожегов С.И. Словарь русского языка. М. : Русский язык, 1990. 921 с.
Коньков В.И. Книжное и разговорное начало в средствах массовой информации // Русская речь в средствах массовой информации: Стилистический аспект. СПб. : СПбГУ, 2007. С. 56-63.
Руженцева Н.Б., Кошкарова Н.Н. Политико-экономический прогноз: методика идентификации и жанрово-дискурсивной интерпретации // Вестник Пятигорского лингвистического университета. 2016. № 2. С. 163-170.
Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования. М. : Наука, 1981. 140 с.
 Genre Modifications of Political Portrait in Mass-media Discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 53. DOI: 10.17223/19996195/53/6

Genre Modifications of Political Portrait in Mass-media Discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 53. DOI: 10.17223/19996195/53/6

Download full-text version
Counter downloads: 1739