Theoretical Aspects of Formation of Communicative Competence Students of Higher Education Institutions in the Process of Learning a Foreign Language within the Framework Competence Approach | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 53. DOI: 10.17223/19996195/53/10

Theoretical Aspects of Formation of Communicative Competence Students of Higher Education Institutions in the Process of Learning a Foreign Language within the Framework Competence Approach

The competence paradigm of education has set a new "tone" for the educational process, focusing the attention of the pedagogical community on the need to form a set of competencies that university graduates will use in future life and professional life. One of the significant competences of the future specialist is the communicative competence, which is formed in the process of studying various disciplines, and first of all, the humanities. In the article, on the basis of a theoretical analysis of the research available in the Russian pedagogical science on the conceptual provisions of the competence-based approach, its detailed study was carried out and its potential in the formation of the communicative competence of students in the process of learning a foreign language was described. A generalized interpretation of the main interpretations of the key concepts "competence approach", "competence", "competence", "communicative competence" is given, including in relation to the process of learning a foreign language. A comprehensive theoretical analysis of modern scientific works of linguists, methodologists, and teachers, which are centered on the key ideas and key points of the competence approach in the study of the "Foreign Language" discipline, is undertaken. The opinions of authoritative scientists - ideologists of both the competence approach and the developers of the conceptual basis for the formation of communicative competence in the process of learning a foreign language from the perspective of this approach are presented. The goals of learning a foreign language, indicated in the Federal State Educational Standard and shown by teachers, who consider both the theoretical aspects of the formation of communicative competence and directly implement them in practice, are shown. The importance of the formation of professional communicative competence as a strategic task of the modern process of teaching a foreign language in higher education institutions within the framework of the competence paradigm of education is particularly noted, which is seen as extremely important for graduates in higher education to find and determine their place in the modern complex world, as well as for their further self, self-development and self-improvement.

Download file
Counter downloads: 139

Keywords

competence approach, communicative competence, competence, foreign language, higher education

Authors

NameOrganizationE-mail
Vetchinova M.N.Kursk State Universitymarx2003@list.ru
Petrova V.A.Kursk State Universityvalerya.schischova@yandex.ru
Всего: 2

References

Лебедев О.Е. Компетентностный подход в образовании // Школьные технологии. 2004. URL: http://pedlib.ni/Books/3/0389/3-0389-1.shtml (дата обращения: 21.01.2019).
Поляков О.Г., Ильина О. К., Петрова А. А Компетентностная модель обучения ино странному языку профессии на этапе магистратуры (на примере курса английского языка для журналистов) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12, вып. 5. С. 403-408.
Безукладников К.Э., Новоселов М.Н., Крузе Б.А Особенности формирования ино язычной профессиональной коммуникативной компетенции будущего учителя иностранного языка // Язык и культура. 2017. № 38. С. 152-170.
Бим И.Л. Компетентностный подход к образованию и обучению иностранным язы кам // Компетенции в образовании: опыт проектирования : сб. науч. тр. М. : ИНЭК, 2007. С. 156-163.
Колесников А А Реализация компетентностной парадигмы при обучении иностран ным языкам в профильной школе // Иностранные языки в школе. 2011. № 10. С. 1118.
Зимняя И.А Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компе тентностного подхода в образовании. Авторская версия. М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 42 с.
Зимняя И.А. Компетенция и компетентность в контексте компетентностного подхо да в образовании // Ученые записки Национального общества прикладной лингвистики. 2013. № 4 (4). С. 16-31.
Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе // Педагогика. 2003. № 10. С. 8-14.
Компетентностный подход в обучении иностранному языку. URL: http://do.gendocs.ru/docs/index-36432.html?page=23 (дата обращения: 12.10.2018).
Хуторской А В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты // Интернет-журнал «Эйдос». 2002. 23 апр. URL: http://eidos.ru/journal/2002/0423.htm (дата обращения: 22.02.2019).
Трофименко М. П. Проблемы в преподавании иностранного языка в современном вузе // Мир науки. Интернет-журнал. 2016. Т. 4, № 6. URL: http://mir-nauki.com/PDF/62PDMN616.pdf (дата обращения: 05.01.2019).
Альбрехт Н.В., Кондюрина И.М. Обучение иностранным языкам в контексте компетентностного подхода путем использования инновационных технологий // Формирование кадрового потенциала СПО - инновационные процессы на производстве и в профессиональном образовании : сб. науч. тр. IX Междунар. науч.-практ. конф. Екатеринбург, 2016. С. 92-100.
Володина О. В. Парадигмальные характеристики современного иноязычного образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2017. № 1 (114). С. 62-68.
Кайль Ю.А., Крюкова О.А Компетентностный подход как современный подход к обучению иностранному языку в высшей школе // Аграрная наука - сельскому хозяйству : сб. ст. : в 3 кн. Барнаул, 2016. С. 80-81.
Барышников Н.В., Бернштейн В.Л. Формирование профессиональной коммуникативной межкультурной компетенции: обобщение опыта, поиск методических решений // Язык и культура. 2018. № 43. С. 136-147.
Евграфова О.Г. Реализация компетентностного подхода в практике преподавания иностранного языка в неязыковом вузе // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 1-3. С. 395-397. URL: http://www.applied-research.ru/ru/article/view?id=8519 (дата обращения: 06.10.2018).
Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика. М. : Академия, 2006. 336 с.
ФГОС ВО. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/030303.pdf (дата обращения: 10.12.2018).
Кобзева Н.А Компетентностный подход как основа в обучении иностранному языку в техническом вузе // Молодой ученый. 2011. № 2, т. 2. С. 89-92. URL https://moluch.ru/archive/25/2704/ (дата обращения: 02.06.2019).
Вавилова Т.Е., Еремина Е.И. К проблеме компетентностного подхода в обучении иностранному языку в неязыковом образовательном учреждении // Проблемы педагогики. 2016. № 10. С. 47-51.
Вербицкий А А Компетентностный подход и теория контекстного обучения : материалы к четвертому заседанию методологического семинара 16 ноября 2004 г. М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 84 с.
Стромов В.Ю., Сысоев П.В., Завьялов В.В. «Школа компетенций» - технология формирования дополнительных компетенций студентов классического вуза // Высшее образование в России. 2018. Т. 27, № 5. С. 20-29.
Колесников А.А., Поляков О.Г. Личностно-компетентностная основа филологического образования (иностранные языки) // Язык и культура. 2017. № 40. С. 208-228.
Малетова М. И. Синергия теории и практики: компетентностный подход и преподавание профессионального иностранного языка для студентов-экономистов // Вестник Удмуртского университета. Серия: Экономика и право. 2011. № 2. С. 37-44.
 Theoretical Aspects of Formation of Communicative Competence Students of Higher Education Institutions in the Process of Learning a Foreign Language within the Framework Competence Approach | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 53. DOI: 10.17223/19996195/53/10

Theoretical Aspects of Formation of Communicative Competence Students of Higher Education Institutions in the Process of Learning a Foreign Language within the Framework Competence Approach | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 53. DOI: 10.17223/19996195/53/10

Download full-text version
Counter downloads: 1739