Language Education in the Postmodernism Era: System Crisis or New Systematicity? | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 53. DOI: 10.17223/19996195/53/17

Language Education in the Postmodernism Era: System Crisis or New Systematicity?

The educational system in its classical projection needs a significant rethinking of its inherent components and an update of the model of its (system) organization. The changes are based on the peculiarities of the new conceptual methodology - the post-nonclassical stage in the development of scientific knowledge, which entailed the proclamation and strengthening of the era of postmodernity. The article examines postmodern educational and linguistic tendencies that affirm the priority and primacy of anthropocentric attitudes in the formation of a new systemic nature of the theory of teaching foreign languages. The purpose of the article is to show the persistence of the development of linguodidactic knowledge and the inevitability of adaptation, taking into account these changes in the components of the system of teaching foreign languages, to prove that in the иои-system of postmodernism there is a new systemic character. Research results. To achieve this goal, the study analyzes the prerequisites for strengthening the positions of postmodernism in pedagogical science and their extrapolation into the field of theory and methods of teaching foreign languages. The author refers to such premises the manifestations of the post-nonclassical stage in the development of scientific knowledge: the "human dimension" of the objects of study, hence the predominance of value-semantic parameters of research; the need for new means, methods and methods of cognition (experience, interpretation, design, etc.); the growing importance of communication in the course of group interaction; instability of the studied objects; the role of social practice in research and determining the degree of scientific character of the postulated theory; integra-tivity as the dominant of scientific research. The article describes postmodernism from the standpoint of its influence on education, presents the characteristic features of the postmodern appearance of education. The characteristics of the educational and linguistic process from the point of view of postmodern methodology are listed. The author (following T.N. Bokova) refers to such characteristics: decentration, heterogeneity, plurality (as opposed to binarity), eventfulness, subjectivity in the aspect of new post-anthropological methodology. Practically significant research results are the modeling of the system of foreign language teaching and learning with an emphasis on the postmodern parameters of its components: goals and content of teaching foreign languages. The study expands the understanding of the Linguodidactics Theorizing, builds new theoretical foundations for reforming this scientific field. The results obtained may be of interest to theorists in the field of language teaching and learning, scientists, postgraduate students exploring the deep foundations of the development of scientific knowledge, looking for the root causes of instability in scientific theories, seeking from the standpoint of high methodology to anticipate the directions of the subsequent development of linguodidactics. A deeper study of post-anthropocentric landmarks in the development of science and the study of their influence on linguodidactic theory and practice seem promising.

Download file
Counter downloads: 90

Keywords

postmodernism, methodology of linguodidactics, educational system, language educational system

Authors

NameOrganizationE-mail
Tareva E. G.Moscow City Universitytarevaeg@mgpu.ru
Всего: 1

References

Волконский В.А О природе Кондратьевских «длинных волн» // Экономика и математические методы. М., 1992. Т. 28, вып. 2. 304 с.
Валлерстайн И. Миро-системный анализ // Время мира. Альманах современных исследований по теоретической истории, макросоциологии, геополитике, анализу мировых систем и цивилизаций / под ред. Н.С. Розова. Новосибирск, 1998. Вып. 1. С. 105-123.
Schumpeter J. Business cycles. Phil., 1982. Vol. 1-2. Р. 67-80.
Мальковская И.А. Знак коммуникации. Дискурсивные матрицы. М. : Едиториал УРСС, 2004. 240 с.
Козлова С.А., Коджаспирова Г.М., Азарова Л.Н., Артамонова Е.И., Бодина Е.А., Виноградова Н.Ф., Горлова Н.А., Конышева Н.М., Корешков В.В., Курочкина И.Н., Ромашина С.Я., Савенков А.И., Савостьянов А.И., Тарева Е.Г., Чумаков Б.Н., Шахманова А.Ш. Перспективы исследования современных проблем педагогики / отв. ред. С.А. Козлова ; сост. Г.М. Коджаспирова. М. : Экон-Информ, 2017. 254 с.
Тарева Е.Г. Постнеклассическое бытование образовательной системы // Технологии построения систем образования с заданными свойствами : материалы V-й Междунар. науч.-практ. конф. М. : МГГУ им. М.А. Шолохова, 2014. С. 147-149.
Серебренникова Е.Ф., Антипьев Н.П., Ладыгин Ю.А., Малинович Ю.М., Плотникова С.Н., Тарева Е.Г., Хахалова С.А, Казыдуб Н.Н., Литвиненко Т.Е., Семенова Т.И., Готлиб О.М., Малинович М.В., Шарунов А.И., Кулагина О.А Лингвистика и аксиология. Этносемиометрия ценностных смыслов. М. : Тезаурус, 2011. 352 с.
Тарева Е.Г. Эволюция лингводидактики: от классического к постнеклассическому измерению // Магия ИННО: новое в исследовании языка и методике его преподавания : материалы Второй науч.-практ. конф. / ред. кол.: Е.Б. Ястребова, Е.А. Лукьянченко ; отв. ред. Д.А. Крячков. 2015. С. 239-244.
Ариян М.А, Белгородский В. С., Борзова Е.В., Гальскова Н.Д., Дембицкий С.Г. др. Аксиология иноязычного педагогического образования // Монография по итогам Международного научно-практического форума, посвященного 65-летию кафедры методики преподавания иностранных языков (Москва 6-7 декабря 2019 г.). М. : МПГУ, 2020. 423 с.
Гальскова Н.Д. Современное лингвообразование в социокультурном и аксиологическом измерениях // Иностранные языки в школе. 2019. № 8. С. 4-10.
Крупченко А. К. Аксиологические стратегии иноязычного профессионального педагогического образования // Преподаватель XXI век. 2019. № 4-1. С. 44-54.
Tatarinova M.N., Shvetsova M.G. The model of the emotionally-valuable component of the content of primary school foreign-language education: Designing and testing // European Journal of Contemporary Education. 2019. Vol. 8, № 1. Р. 167-186.
Утехина А.Н., Тройникова Е.В., Маханькова Н.В., Милютинская Н.Ю., Хасанова Л.И., Белова Т.Ю., Брим Н. Е. Межкультурная дидактика в информационном образовательном пространстве. Ижевск : Удмурт. ун-т, 2019. 160 с.
Khalyapina L. Examining Content and Language Integrated Learning (CLIL) Theories and Practices. Publisher of Timely Knowledge, 2020. 325 р. DOI: 10.4018/978-1-79983266-9
Соловова Е.Н., Козлова З.А. Глобальный феномен «EMI» - английский язык как средство обучения // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2017. № 4. С. 144-149.
Тарева Е.Г. Система культуросообразных подходов к обучению иностранному языку // Язык и культура. 2017. № 40. С. 302-320.
Маньковская Э.Б. Эстетика постмодернизма. СПб.: Алетейя, 2000. 347 с.
Иванова С.В. Проблемы развития дидактических систем: философско-методологический контекст. М. : ГНУ «ИТИП РАО» Изд. Центр ИЭТ, 2012. 160 с.
Бокова Т. Н. Альтернативные школы США как постмодернистский дидактический проект. М. : АНОО «ИЭТ», 2017. 192 с.
Ильин И.П. Постмодернизм: словарь терминов. М. : Инион РАН - Intrada, 2001. 254 c.
Стаховская Ю.М. Высшее образование в эпоху постмодернизма: опыт европейских университетов // Классический университет в неклассическое время. Серия: Труды Томского государственного университета. Серия культурологическая. Томск : ТГУ, 2008. С. 51-55.
Edwards R., Usher R. Lifelong Learning: A Postmodern Condition of Education? // Adult Education Quarterly. 2001. Vol. 51, № 4. Р. 273-287. DOI: 10.1177/ 07417130122087296
Susen S. The Postmodern turn in the Social Sciences. Palgrave Macmillan : Basingstoke, 2015. 510 p.
Новиков А.М. Постиндустриальное образование. 2-е изд., доп. М. : Эгвес, 2011. 152 с.
Бокова Т.Н., Морозова В.И. Влияние идей постмодернизма на высшее образование в России // Проблемы высшего образования и современные тенденции социогуманитарного знания (VIII Арсентьевские чтения) : сб. материалов Всерос. науч. конф. с междунар. участием. Чебоксары, 2020. С. 27-31.
Тарева Е.Г. Формирование рационального стиля учебной деятельности у студентов университета: теория и технология. Иркутск : ИГЛУ, 2001. 200 с.
Кабрин В.И. Транскоммуникативный подход как постметодология современной психологии // Вестник Томского государственного университета. 2005. № 286. С. 15-19.
Колесников А.А. Научные основы профориентационного обучения иностранным языкам в системе непрерывного филологического образования. Рязань : Рязан. гос. ун-т им. С. А. Есенина, 2016. 428 с.
Галажинский Э.В., Кабрин В.И. Перспектива развития творческой личности трансфессионала в условиях смены научно-образовательной парадигмы университета // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 447. С. 207-214.
Kincheloe J.L., Steinberg S.R A tentative description of post-formal thinking: The critical confrontation with cognitive theory // The post-formal reader: Cognition and education. N.Y. : Falmer Press, 1999. Р. 55-90.
Бим И.Л., Садомова Л.В. Культурное пространство и новое содержание образования: размышления о взаимодействии факторов и механизмов. М. : ЦСОТ, 2014. 140 с.
 Language Education in the Postmodernism Era: System Crisis or New Systematicity? | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 53. DOI: 10.17223/19996195/53/17

Language Education in the Postmodernism Era: System Crisis or New Systematicity? | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 53. DOI: 10.17223/19996195/53/17

Download full-text version
Counter downloads: 1739