Discursive integration in communicative space of convergent radio | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/1

Discursive integration in communicative space of convergent radio

The focus of the article is on the specifics of the discursive realization of technological and sociocultural phenomenon - convergent radio. The process of combining different media platforms has provoked the interest of linguists in the way of implementing of linguistic and communicative structures within the boundaries of discursive media practice. In the aspect of critical discourse analysis, we can say that the communicative space of convergent radio is formed as a result of discursive interaction - at the intersection of the strategies of Internet communication, advertising and Public Relation. Each of these donor discourse determines a special structure of communication and the choice of linguistic means in an environment mediated by the Internet. The paper makes the assumption that the interaction of discourses can be considered as the implementation of discursive monitoring and way of organizing recipient's interactive behavior. When the user chooses this resource, he becomes an active participant in communication, constructing the semantic space of discourse. In the process creating content, the user performs actions that reflect the goals of the donor discourses within the boundaries of their values paradigms. The basic setting of advertising discourse is the formation of the audience's need to choose their communicative implementation in the radio environment as a commercial product or service. Internet-mediated communication demonstrates the values of freedom of personal actualization. The discourse of Public Relation forms the role identity of the active subject in the space of radio communication, influencing the quality of the media product (in the feedback genre). The complex of these discursive attitudes actualizes the mechanisms of discursive monitoring of the actions of the addressee, who chooses the convergent space as a comfortable psycho-emotional environment. At the same time the addressee is forced to take actions prescribed by the discourse - to identify himself with a certain role (a consumer of an information product focused on entertainment, manifestation of personal freedom and self-actualization. In this process the subject of communication becomes an object of discursive influence, receiving compensation in the form of his ideal “I” - an image that corresponds to discursive world view. Thus, the discourse of convergent radio offers a great degree of freedom in resource management and communication, and determines the nature of these actions, realizing its own goals and strategies. The results of discursive interaction in the space of convergent radio is manifested in models of communicative interaction of subjects of discourse, whose positions explicate communicative attitudes, goals and strategies of interaction discourses. The analysis of radio texts of entertainment genres has shown the following regularities: Advertising and radio contexts form an asymmetrical model of active actions of authors and passive perception of addressees; In discourses of social network communication and PR implement models of mutually directional / symmetric interaction; If within the boundaries of the first model the mechanisms of explicit monitoring are implemented, then within the framework of the symmetric model the actions of the addressee go beyond the text and are performed at the pragmatic level of discourse (in the process of assimilating his system of values).

Download file
Counter downloads: 75

Keywords

discourse of convergent radio, discursive integration, communicative models of interaction, discursive monitoring

Authors

NameOrganizationE-mail
Yermolenkina L.I.Tomsk State Pedagogical Universityarblar2004@rambler.ru
Всего: 1

References

Аршинов В.И. Философско-методологические принципы моделирования техно-гуманитарной системы конвергентных NBSC-технологий // Социо-антропологические измерения конвергентных технологий. Модели, прогнозы, риски. Курск : Университетская книга, 2017. 239 с.
Вартанова Е.Л. К чему ведет конвергенция СМИ? // Электронная публикация: Центр гуманитарных технологий: URL: http://emag.iis.ru/arc/infosoc/emag.nsf/ BPAEng/b59df6463a315de4c32568fd0038da32 (дата обращения: 06.03.2021).
Казак М.Ю. Специфика современного медиатекста // Лингвистика речи. Медиастилистика. М. : Флинта; Наука, 2012. С. 320-334.
Нестерова Н.Г. Радиотекст как гипертекст // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2015. № 5 (37). С. 54-65.
Добросклонская Т.Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ: современная английская медиаречь : учеб. пособие. М. : Флинта; Наука, 2008. 264 с.
Радина Н.К. Понимание текста и гипертекста: теоретические и инструментальные перспективы // Дискурс современных масс-медиа в перспективе теории, социальной практики и образования; актуальные проблемы современной медиалингвистики и медиаобразования в России и за рубежом / под ред. Е.А. Кожемякина, А.В. Полонского. Белгород, 2016. С. 74-81.
Матисон Д. Медиа-дискурс. Анализ медиа-текстов. Исследования медиа и культуры. Харьков : Гуманитарный центр, 2017. 264 с.
Филлипс Л., Йоргенсен М.В. Дискурс-анализ // Теория и метод. Харьков : Гуманитарный центр, 2008. 336 с.
Чернявская В.Е. Текст в медиальном пространстве. М. : Книжный дом «Либроком», 2013. 232 с.
Фуко М. Археология знания. СПб. : ИЦ «Гуманитарная Академия», 2016. 416 с.
Дейк Т.А. ван. Дискурс и власть: Репрезентация доминирования в языке и коммуникации. М. : Книжный дом «Либроком», 2013. 344 с.
Fairclough N. Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press, 1992. 259 р.
Резанова З.И., Ермоленкина Л.И., Костяшина Е.А. и др. Картины русского мира: современный медиадискурс / ред. З.И. Резанова. Томск : ИД СК-С, 2011. 288 с.
Clark H. On Stochastic Grammar // Language. 2005. № 81 (1) Р. 7-112.
Pickering M.J., Garrod S. Automaticity in Language Production in Monologue and Dialogue // Automaticity and Control in Language Processing / A.S. Meyer, L.R. Wheeldon, A. Krott (eds). Hove : Psychology Press, 2007.
Попова Д. А. Способы репрезентации субъектности цифровой личности в жанре интернет-комментария : автореф.. канд. филол. наук. Улан-Удэ, 2017. 27 с.
Больц Н. Азбука медиа. М. : Европа, 2011. 136 с.
Винокур Т. Г. Говорящий и слушающий. Варианты речевого поведения. М. : Либроком, 2009. 178 с.
Гаспаров Б. М. Язык, память, образ. Лингвистика языкового существования. М. : Новое литературное обозрение, 1996. 352 с.
Зарецкая Е. Н. Деловое общение : учебник : в 2 т. М. : Дело, 2002. Т. II. 720 с.
Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николина. СПб. : Интелвак, 2001. 1596 с.
Ковриженко М. К. Креатив в рекламе. Постмодернистский облик моды. М. : Питер, 2004. 256 с.
Иссерс О. С. Дискурсивные практики нашего времени. М. : Ленанд, 2015. 272 с.
Силантьев И. В. Газета и роман: Риторика дискурсивных смешений. М. : Языки славянской культуры, 2006. 224 с.
Кастельс М. Власть коммуникации : учеб. пособие. М. : ГУ ВШЭ, 2016. 563 с.
 Discursive integration in communicative space of convergent radio | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/1

Discursive integration in communicative space of convergent radio | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/1

Download full-text version
Counter downloads: 280