Approaches to teaching the Chinese language in the aspect of formation of the intercultural educational paradigm | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/7

Approaches to teaching the Chinese language in the aspect of formation of the intercultural educational paradigm

In recent years, the study of the Chinese language in Russia has experienced an unprecedented rise. The increase in the number of Chinese students in school and university profiles raises the question of improving the effectiveness of training, as well as the quality of the specialists who carry out this training. The effectiveness of training directly depends on the development of the theoretical foundations of this pedagogical process, which should meet the advanced level of development of domestic and foreign linguodidactics. One of the basic linguodidactic categories is the approach to learning. This category defines the entire learning strategy. An analysis of the few existing theoretical studies, as well as educational resources in this area, shows that in teaching the Chinese language, authors either use irrelevant and ineffective approaches, or incorrectly determine the approaches used, or attempt to mix several polar approaches in one educational resource. In the light of the described problem, the author refines the classification of approaches to teaching foreign languages, highlighting the approaches according to the method of teaching (direct, cognitive and activity) and the object of study (language, speech, speech/communication/activity, group of cultural approaches), and also gives examples of use of these approaches in textbooks and manuals on the Chinese language in the process of historical development of linguodidactics. Analyzing the further development of cultural-like approaches, the author concludes that the sociocultural approach is transformed into an intercultural one and indicates a qualitative difference in the intercul-tural approach, which allows researchers to talk about the formation of a new intercultural paradigm in teaching foreign languages. As an example of using the intercultural approach in teaching the Chinese language, we consider the author's model of co-study of languages and cultures and the technology for the formation of intercultural communicative competence. In conclusion, a conclusion was drawn on the effectiveness of the correlation of teaching approaches and the levels of competence formed in the Chinese language: training at levels 1 and 2 is advisable to use the language approach as the main and communicative as additional, at levels 3 and 4 it is necessary to carry out the transition from a communicative to an inter-cultural approach, at levels 5 and 6, an intercultural approach should be used as the main one.

Download file
Counter downloads: 57

Keywords

Chinese language, teaching the Chinese language, approaches to teaching foreign languages, intercultural linguodidactics, synological linguodidactics, intercultural approach

Authors

NameOrganizationE-mail
Guruleva T.L.Military university of the Ministry of Defence of the Russian Federation; Institute of Far Eastern Studies RASgurulevatatiana@mail.ru
Всего: 1

References

Примерная программа по учебному предмету «Китайский язык (второй иностранный язык)» для общеобразовательных организаций, 5-9 классы. URL: http://www.fipi.ru/chinese (дата обращения: 21.03.2020).
Сафонова В.В. Социокультурный подход к обучению иностранному языку как специальности : дис.. д-ра пед. наук. М., 1992. 528 c.
Андронкина М.Н. Когнитивно-деятельностный подход к формированию лингвосоциокультурной компетенции в обучении немецкому языку студентов языкового вуза : автореф. дис.. д-ра пед. наук. СПб, 2009. 49 с.
Щукин А.Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика. М. : Филоматис, 2004. 416 с.
Гурулева Т.Л. Высшее языковое образование в России: восточный вектор // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2008. № 71. С. 252-261.
Задоенко Т.П., Хуан Шуин. Основы китайского языка. Вводный курс. 2-е изд., испр. М. : Наука; Восточная литература, 1993. 271 с.
Задоенко Т.П., Хуан Шуин. Основы китайского языка. Основной курс. 2-е изд., испр. М. : Наука; Восточная литература, 1993. 719 с.
Кондрашевский А.Ф., Румянцева М.В., Фролова М.Г. Практический курс китайского языка : в 2 т. 12-е изд., испр. М. : ВКН, 2018. 768 с.
Щичко В.Ф. Практическая грамматика современного китайского языка. М. : ВКН, 2016. 308 с.
Кочергин И.В., Хуан Лилян. Китайский язык. Аудиотренинг. М. : ВКН, 2015. 152 с.
Гун Мин. Куприянова Ю.А. Разговорный китайский язык : в 2 ч. М. : ВКН, 2015. 240 с.
Су Жуйцин, Ван Луся, Старостина С.П. Китайский язык. Разговорный практикум для начинающих. М. : Восточная книга, 2013. 272 с.
Гурулева Т.Л. Поликультурная модель высшего языкового образования с учетом специфики обучения восточным языкам // Сибирский педагогический журнал. 2008. № 4. С. 95-121.
Тарева Е.Г. Межкультурный подход в парадигмальной системе современного социогуманитарного знания // Диалог культур. Культура диалога: Человек и новые социогуманитарные ценности / отв. ред. Л. Г. Викулова, Е. Г. Тарева. М. : Неолит, 2017. С. 17-45.
Готлиб О.М. Китай. Лингвострановедение. 4-е изд., испр. и доп. М. : ВКН, 2018. 192 с.
Дашевская Г.Я., Ерасов С.Б., Юй Цзе. Культура и практика делового общения. М. : ВКН, 2018. 240 с.
Сизова А. А., Ван Жоцзян, Сун Чжимин и др. Китайский язык. Второй иностранный язык : учебн. для 5-11 кл. М. : Просвещение, 2019.
Гурулева Т.Л. Сопоставительный анализ коммуникативного поведения этнической языковой личности: параметры и технология описания речевого портрета // Культура и цивилизация. 2016. Т. 6, № 6А. С. 326-335.
Гурулева Т.Л. Формирование личности новоевразийского типа в системе высшего языкового востоковедческого образования (на материале китаеведческого образования) : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Улан-Удэ, 2011. 47 с.
Резник Ю.Н., Гурулева Т.Л. Формирование международного поликультурного образовательного региона Сибири, Дальнего Востока России и Северо-Восточных провинций Китая // Вестник Читинского государственного университета. 2009. № 6. С. 85-92.
Гурулева Т.Л., Цюй Кунь. Практический курс речевого общения на китайском языке. 2-е изд., испр. М. : ВКН, 2018. 448 с.
Алмазова Н.И., Баранова Т.А., Халяпина Л.П. Педагогические подходы и модели интегрированного обучения иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в зарубежной и российской лингводидактике // Язык и культура. 2017. № 39. C. 116-134.
Гураль С.К., Краснопеева Т.О., Смокотин В.М., Сорокоумова С.Н. Цели, задачи, принципы и содержание индивидуальных иноязычных образовательных траекторий с учетом латентных характеристик студентов // Язык и культура. 2019. № 47. С. 179-196.
 Approaches to teaching the Chinese language in the aspect of formation of the intercultural educational paradigm | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/7

Approaches to teaching the Chinese language in the aspect of formation of the intercultural educational paradigm | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/7

Download full-text version
Counter downloads: 278