Applying the multilingual approach to inclusive higher education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/9

Applying the multilingual approach to inclusive higher education

The article addresses the issues of inclusive education at higher educational establishments. It considers the conditions necessary for organising the process of inclusive education and highlights the difficulties faced by university teachers in working with students with limited health capacities. The authors see the solution to the problems outlined in the article in the logic of applying the multilingual approach aimed at forming specialists of a new level, proficient in several foreign languages and capable of providing multicultural services and consultations, able to develop services for intercultural communication, to search and exchange relevant information, etc. Multilingual competence can become a “hallmark” of a future specialist with limited health capacities, providing him/her with obvious advantages in the Russian and international labour markets. The employees who possess this characteristic and are able to integrate it in the structure of their own professional activity are in demand in all sectors of the national economy. Being ready and able to successfully solve professional tasks both in the native and foreign languages, these individuals will constitute a new human resource - multilingual human capital. Acting as linguistic and cultural mediators, multilingual professionals can function not only as interpreters in the field of professional communication, but also as mediators who are needed in the resolution of professional disputes and disagreements, in the establishment of business contacts, in technical and lin-linguistic support. In this regard, the authors identify the basic postulates of the multilingual approach to inclusive education; identify the component-specific composition of multilingual communicative competence formed in students, where social interaction is a complementary component. The results of the research carried out at one of the technical universities of Russia show that the level of social interaction increases significantly in the conditions of: a) regular socio-psychological, linguo-cultural and technical support, b) transformation of educational environment not only from the position of accessibility, but also from the perspective of harmonisation of academic and social conditions favouring interpersonal intercultural communication. The authors conclude that the use of the multilingual approach in inclusive education leads to a new type of educational process and supposes active interaction between a multilingual teacher and a student with limited health capacities; dialogue and assistance; equitable cooperation against the background of joint activity of all participants of the student body; delicate immersion in a multilingual environment, comfortable for students, to be created in a technical university.

Download file
Counter downloads: 30

Keywords

inclusive education, multilingual approach, foreign languages, multilingual communicative competence, higher school

Authors

NameOrganizationE-mail
Egorova P.A.School No 54; Novosibirsk Military Institute named after General of the Army I.K. Yakovlevbunny35749@gmail.com
Prokhorova A.A.Perm State Humanitarian Pedagogical University; Ivanovo State Power Engineering University named after V.I. Leninprohanna@yandex.ru
Sorokoumova S.N.Russian State Social University; Novosibirsk Military Institute named after General of the Army I.K. Yakovlev, National Guard Troops of the Russian Federation4013@bk.ru
Всего: 3

References

Конвенция о правах инвалидов: равные среди равных. М. : Алекс, 2008. 112 с.
Федеральный закон «О социальной защите инвалидов в Российской Федерации» от 24.11.1995 № 181-ФЗ (ред. от 01.06.2017). URL: https://consultant.ru/documents/cons_doc_LAW_8559 (дата обращения: 07.05.2021).
Сорокоумова С.Н. Организация инклюзивного обучения в условиях модернизации образования // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2011. Т. 13, № 2 (3). С. 618-620.
Сорокоумова С.Н. Организация психологической помощи в условиях инклюзивного образования // Приволжский научный журнал. 2011. № 3. С. 214-218.
Безукладников К.Э., Прохорова А.А. Мультилингвальное обучение студентов техни ческого вуза: рациональные аргументы // Язык и культура. 2020. № 52. С. 215-231.
Безукладников К.Э., Жигалев Б.А., Прохорова А. А., Крузе Б.А. Особенности форми рования мультилингвальной образовательной политики в условиях нелингвистического вуза // Язык и культура. 2018. № 42. С. 163-180.
Бим И. Л. Концепция обучения второму иностранному языку (немецкому на базе английского). Обнинск : Титул, 2001. 48 с.
Барышников Н. В. Мультилингводидактика // Иностранные языки в школе. 2004. № 5. С. 19-27.
Барышников Н. В., Бодоньи М. А. Английский язык как доминантный в обучении многоязычию // Иностранные языки в школе. 2007. № 5. С. 29-33.
Евдокимова Н. В. Развитие познавательной способности студентов при формировании многоязычной рецептивной компетенции // Сибирский педагогический журнал. 2008. № 1. С. 182-191.
Крылов Э. Г. Интегративное билингвальное обучение иностранному языку и инженерным дисциплинам в техническом вузе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Екатеринбург, 2016. 52 с.
Мильруд Р.П., Максимова И.Р. Коммуникативная компетенция: владение языком или готовность к иноязычному общению // Иностранные языки в школе. 2017. № 7. С. 2-11.
Прохорова А. А. Мультилингвальное обучение как составляющая процесса профессиональной подготовки студентов технического вуза // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 9 (142). С. 55-60.
Сысоев П.В. Концепция языкового поликультурного образования: На материале культуроведения США : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М., 2004. 47 с.
Халяпина Л. П. Методическая система формирования поликультурной языковой личности посредством Интернет-коммуникации в процессе обучения иностранным языкам : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2006. 426 с.
Тарева Е. Г. Система культуросообразных подходов к обучению иностранному языку // Язык и культура. 2017. № 40. C. 302-320.
Гураль С.К., Обдалова О.А. Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 83-96.
Зимняя И. Я. Лингвопсихология речевой деятельности. Москва : Московский психолого-социальный институт ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 2001. 432 с.
Леонтьев А. А. Психолингвистика в овладении языком // Основы психолингвистики. М. : Смысл, 1999. С. 218-228.
Кисляков П.А., Егорова П.А., Сорокоумова С.Н. Психолингвистическая безопасность личности студента и ее обеспечение в процессе обучения в вузе // Язык и культура. 2020. № 49. С. 199-218.
Егорова П.А., Сорокоумова С.Н., Мухина Д.Д., Мухина Т.Г., Сорокина Т.М. Активизация речевого общения студентов с ограниченными возможностями здоровья в условиях высшей школы // Язык и культура. 2018. № 42. С. 181-197.
Фролова И.Ю. Инклюзивное образование в России: проблемы и перспективы // Ученые записки Орловского государственного университета. 2017. № 3 (76). С. 347-350.
Прохорова А. А. Методическая система мультилингвального обучения студентов технического вуза : дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2020. 512 с.
Прохорова А. А. Multilingual Communicative Competence of Future Engineers: Essence, Structure, Content // Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives. Springer Nature. Switzerland, 2020. P. 11-20. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-47415-7 (дата обращения: 06.05.2021).
 Applying the multilingual approach to inclusive higher education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/9

Applying the multilingual approach to inclusive higher education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/9

Download full-text version
Counter downloads: 278