A New perspective on the use of mass open online courses in teaching Russian as a foreign language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/13

A New perspective on the use of mass open online courses in teaching Russian as a foreign language

The article is devoted to the issue of using mass open online courses as modern distance learning technologies in the process of teaching Russian as a foreign language at the pre-high stage of training. The authors analyzed the modern approaches to the creation and application of mass open online courses in the educational process. In this article, it is described the author's development of two massive open online courses: «Russian language from scratch» and «Verbs of movement in Russian», consisting of thematically related topics/ modules, video presentations, annotated lectures, generalizing and vetting tasks, lexical and grammatical tests after each topic of the training course and the final test. To analyze the language material and structure of the presented online courses, General logical and General scientific research methods were used. The authors also focused their attention on the benefits of the MOOC «The Russian language from scratch», which includes a stepped introduction of lexical and grammatical units, the necessary explanations in Russian and opted for independent distance learning of foreign citizens who speak English and want to start learning the Russian language. The article describes the features of the MOOC «Verbs of movement in the Russian language», which contains a lexical, semantic and grammatical explanation of the features of education and use of movement verbs of imperfect and perfect forms, which are very challenging for foreign students. The authors note that this online course is designed for self e-learning of foreign citizens who speak Russian in basics and/or on the first certification levels. The authors conclude that the MOOC has become an alternative, interactive source of knowledge for foreign students to better learn and consolidate lexical and grammatical material, to expand their knowledge in the field of communicative grammar of the Russian language, to form an idea of national-cultural peculiarities of Russian native speakers. As the results of the analysis of the material, practical recommendations are offered for RKI teachers on the use of remote materials of these online training courses in their practical work.

Download file
Counter downloads: 35

Keywords

Massive Open Online Courses, distance training, Russian as a foreign language, Russian for beginners, pre-university stage, grammar constructions, verbs of movement

Authors

NameOrganizationE-mail
Kunovski M.N.Peoples' Friendship University of Russiakunovski-mn@rudn.ru
Dinevich I.A.Peoples' Friendship University of Russiadinevich_irina@mail.ru
Myers G.N.Peoples' Friendship University of Russiagalinamyers@yandex.ru
Всего: 3

References

Титова С.В. MOOK в российском образовании // Высшее образование в России. 2015. № 12. С. 145-151.
Азимов Э.Г. Использование МООК (массовых открытых онлайн-курсов) в обучении русскому языку как иностранному (достижения и перспективы) // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Вопросы образования. Языки и специальность. 2014. № 4. С. 124-144.
Власова Е. А., Еремина О. С., Культепина О. А. Об опыте создания массового он-лайн-курса по русскому языку как иностранному для студентов элементарного уровня // Мир русского слова. 2018. № 2. С. 93-98.
Бугайчук К.Л. Массовые открытые дистанционные курсы: история, типология, перспективы // Высшее образование в России. 2013. № 3. С. 148-155.
Вьюшкина Е. Г. Массовые открытые онлайн-курсы: теория, история, перспективы использования // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2015. Т. 15, вып. 2. С. 78-83.
Лебедева М.Б. Массовые открытые онлайн-курсы как тенденция развития образования // Человек и образование. 2015. № 1 (42). С. 105-108.
Шерман Я. От «подрыва» к инновациям: о будущем МООК // Вопросы образования. 2018. № 4. С. 21-43.
Князева С. Ю. Открытые образовательные ресурсы в неанглоязычных странах // Высшее образование в России. 2014. № 10. С. 127-134.
Андреев А. А Российские открытые образовательные ресурсы и массовые открытые дистанционные курсы // Высшее образование в России. 2014. № 6. С. 150-155.
Рощина Я.М., Рощин С.Ю., Рудаков В.Н. Спрос на массовые открытые онлайн-курсы (МООК): опыт российского образования // Вопросы образования. 2018. № 1. С. 174-199.
Захарова У. С., Танасенко К. И. МООК в высшем образовании: достоинства и недостатки для преподавателей // Вопросы образования / Educational Studies Moscow. 2019. № 3. С. 176-202.
Чичиланова С. А., Курзаева Л. В., Григорьев А.Д., Новикова Т. Б. Отечественный опыт реализации массовых открытых онлайн-курсов в формате xMOOC // ЭСиК. 2015. № 4 (29). URL: https:// cyberleninka.ru/article/n/otechestvennyy-opyt-realizatsii-massovyh-otkrytyh-onlayn-kursov-v-formate-xmooc (дата обращения: 03.03.2021).
Downes S. Connective Knowledge and Open Resources. 2013. URL: http://halfanhour.blogspot.co.uk/2013/10/connective-knowledge-and-open-resources.html
Parr C. MOOC Creators Criticize Courses' Lack of Creativity. 2013. URL: http://www.timeshighereducation.co.uk/news/mooc-creators-criticise-courses-lack-of-creativity/2008 180.fullarticle
Siemens G. MOOCs are Really a Platform. 2012. URL: http://www.elearnspace. org/blog/2012/07/25/moocs-are-really-a-platform
Sambell K. Enquiry-based Learning and Formative Assessment Environments: Student Perspectives // Practitioner Research in Higher Education. University of Cambria. 2010. № 4 (1). Р. 52-61.
World Open Educational Resources (OER) Congress: 2012 Paris OER Declaration. UNESCO. 2012. URL: http://oercongress.weebly.com/uploads/ 4/1/3/4/4134458/ 3 fi-nal_paris_declarartion.pdf (accessed: 10.09.2020).
MOOCs for Development: Potential at the Bottom of the Pyramid. The MOOCs 4D International Invitational Conference Report. Pennsylvania University. URL: http://iite.unesco.org/files/news/639173/MOOCs4D_Conf Report_July 2014.pdf
Yuan Li, Powell S. MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education. Bolton : University of Bolton: CETIS, 2013. 20 p.
Mozhaeva G. ERPA International Congresses on Education 2015, ERPA Congresses 2015, 4-7 June 2015 Massive Open Online Courses: the new vector in classical university education // ERPA International Congresses on Education 2015, ERPA Congresses 2015, 4-7 June 2015. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. № ХХ.
Иевлева З.Н. Начальный этап обучения русскому языку как иностранному: цели и содержание // Русский язык за рубежом. 1985. № 4. С. 43-50.
Куновски М.Н., Майерс Г.Н. МООК «Русский язык с нуля». URL: https://www.dpo.rudn.ru/course/russkiy-yazyk-s-nulya/
Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Элементарный уровень / Т. Е. Владимирова и др. 2-е изд., испр. и доп. М. ; СПб. : Златоуст, 2001. 28 с.
Сборник упражнений по грамматике русского языка (для иностранцев) / А.В. Голубева и др. 3-е изд. СПб. : Златоуст, 2003. Вып. 1. 176 с.
Хавронина С. А., Широченская А.И. Русский язык в упражнениях : учеб. пособие (для говорящих на английском языке). 12-е изд., стереотип. М. : Рус. яз., 2003. 285 с.
Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Базовый уровень / М.М. Нахабина и др. 2-е изд., испр. и доп. М. ; СПб. : Златоуст, 2001. 32 с.
Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Первый уровень. Общее владение / Н. П. Андрюшина и др. М. ; СПб. : Златоуст, 1999. 36 с.
Изучаем глаголы движения : учеб.-метод. пособие / авт.-сост. Л.В. Архипова. Тамбов : Изд-во Тамбов. гос. техн. ун-та, 2006. 72 с.
Гордиенко Н. Ф. Русские глаголы движения с приставками : учеб. пособие. Екатеринбург, 2008. 162 с.
Поморцева Н. В., Диневич И. А. Глаголы движения : учеб. пособие. М. : РУДН, 2019. 98 с.
Диневич И. А. МООК «Глаголы движения в русском языке». URL: https://www.dporudn.ru/course/glagoly-dvizheniya-v-russkom-yazyke/
 A New perspective on the use of mass open online courses in teaching Russian as a foreign language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/13

A New perspective on the use of mass open online courses in teaching Russian as a foreign language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/13

Download full-text version
Counter downloads: 280