Teqniques of teaching students of language university intercultural media-communication in the situation of manipulative influence
Due to the fact that nowadays the process of teaching a foreign language is aimed at creating a personality who is competent to interact effectively (aware of traditions, values of one's own and other culture) with other linguocultures, foreign-language education is represented from the position of intercultural approach as a dominant of culture-oriented paradigm to FLT. Thus, despite a common opinion that global communication is operating on egalitarian principles, the analysis of verbal manipulation in the course of mediacommunication as an example of intercultural communication is considered to be entirely reasonable. Consequently, taking into consideration manipulative situation in mass-media discourse teaching intercultural foreign-language communication is a strategic mission and so implies new teaching practices and techniques. Basing on on-going research manipulative communicative strategy is viewed as the main instrument of manipulative influence of a foreign-language partner within indirect intercultural communication. Communicative strategy of convention is represented as a key strategy of overcoming verbal manipulation. Intercultur-al communicant realizes communicative strategy of convention basing on his strategic competence (in the contents of intercultural communicative competence). The author distinguishes “conventional subcompetence” as a capability to establish conventional relations within inter-cultural communication in the situations of manipulative influence in order to neutralize manipulative effect and harmonize intercultural communication. On these grounds, new teaching practices and toolkits are to be designed to show how it can be operationalized. Teaching intercultural media-communication in the situation of manipulative influence is based on the following steps: 1) creating common basis for the further students' work; 2) identifying verbal manipulation in mass-media discourse; 3) interpreting verbal manipulation in the system of conventional relations; 4) comprehending own position in the situation of manipulative influence; 5) reflecting on how the process of developing intercultural communicative competence (in particular, conventional competence) is being realized. Created teaching practices and techniques were used in the frames of the experiment while teaching students at a language university. The results of the experimental work supported the hypothesis of on-going research that new techniques of teaching media-communication allow to develop conventional subcompetence of the students to interact effectively in the frames of indirect intercultural communication in the situation of manipulative influence.
Keywords
intercultural communication,
verbal manipulation,
manipulative influence,
inter-cultural foreign-language education,
conventional (sub)competence,
conventional strategy,
manipulative strategyAuthors
Levina O.M. | Moscow City Pedagogical University | olesya.levina@gmail.com |
Goncharova V.A. | Moscow City Pedagogical University | goncha-rovava@mgpu.ru |
Всего: 2
References
Малахова В.Г., Бокова Т.Н. Особенности образования в информационном обществе // Alma mater (Вестник высшей школы). М. : Инновационный научнообразовательный и издательский центр «Алмавест», 2019. С. 36-40.
Тарева Е.Г., Гальскова Н.Д. Инновации в обучении языку и культуре: pro et contra // Иностранные языки в школе. М. : Закрытое акционерное общество «Релод», 2013. С. 2-8.
Гончарова В.А., Абрамова Г.С. Социализация в мегаполисе: вызов педагогическому образованию? // Мир науки, культуры, образования. Горно-Алтайск : Редакция международного научного журнала «Мир науки, культуры, образования». 2019. С. 34-37.
Кабанова О.А. Онлайн-курс в системе смешанного обучения с позиции межкультур ного подхода // Диалог культур. Культура диалога: от конфликта к взаимопониманию. М. : Языки Народов Мира, 2020. С. 214-220.
Штанько Е.В. К вопросу о повышении эффективности обучения аудированию в неязыковом вузе // Актуальные вопросы филологии и методики преподавания иностранных языков. СПб. : Государственная полярная академия, 2012. С. 359-367.
Тарева Е.Г. Система культуросообразных подходов к обучению иностранному языку // Язык и культура. 2017. № 40. С. 302-320.
Левина О.М. Речевая манипуляция в контексте межкультурного иноязычного обра зования: интерпретация понятия // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 7 (85), ч. 2. С. 426-429.
Барышников Н.В. Профессиональная межкультурная коммуникация. Пятигорск : Изд-во ПГЛУ, 2010.
Бердичевский А.Л. Межкультурное образование: мода или необходимость? // Диалог культур. Культура диалога. В поисках передовых социогуманитарных практик : материалы Первой междунар. конф. / под общ. ред. Е.Г. Таревой, Л.Г. Викуловой. М. : МГПУ; Языки народов мира, 2016. С. 41-46.
Тарева Е.Г. Межкультурный подход в парадигмальной системе современного социогуманитарного знания // Диалог культур. Культура диалога: человек и новые социогуманитарные ценности / отв. ред. Л. Г. Викулова, Е. Г. Тарева. М. : НЕОЛИТ, 2017. С. 17-44.
Языкова Н.В. Межкультурный подход к обучению иностранным языкам: от теории к практике // Содержание современного языкового образования в системе профессиональной подготовки студентов. Барнаул : Барнаул. гос. пед. ун-т, 2009. С. 210213.
Степнов А.П., Степнова Л.А. Манипулятивные возможности средств массовой информации: оценка суггестивности информационного воздействия // Акмеология. М. : Научно-исследовательский институт школьных технологий, 2014. С. 211-213.
Меркурьева В.Б., Салчак А.А. Манипулятивный потенциал языковых средств при формировании негативного образа России в немецкоязычном медиадискурсе // Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык. М. : Московский государственный технический университет гражданской авиации, 2017. С. 98-100.
Левина О.М. Коммуникативная стратегия манипулятивного воздействия: проблема искажения национальной картины мира в условиях межкультурной коммуникации // Россия и Запад: диалог культур : сб. науч. ст. XX Междунар. конф. / отв. ред. А. В. Павловская. М. : Центр по изучению взаимодействия культур, 2018. С. 278284.
Левина О.М. Коммуникативная стратегия манипулирования как объект дидактизации в межкультурном языковом образовании // Диалектика современного межкультурного иноязычного образования: векторы и смыслы / под. общ. ред. В. А. Гончаровой, И. Н. Столяровой. М. : Библио-Глобус, 2018. С. 123-132.
Левина О.М. Конвенциональная компетенция в целеполагании межкультурного иноязычного образования в условиях речевой манипуляции // Мир науки, культуры, образования. Горно-Алтайск : Редакция международного научного журнала «Мир науки, культуры, образования», 2019. С. 269-271.
Лубенец М.Ю. Конвенциональные отношения как основа развития студенческого коллектива // Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов. Курск : Редакция Журнала научных публикаций аспирантов и докторантов, 2010. С. 73-74.
Осьмук Л.А. Конвенциональное мышление и конвенциональные отношения в ситуации «столкновения цивилизаций» // Конфликтология. СПб. : Фонд развития конфликтологии, 2014. С. 122-123.
Елизарова Г.В. Формирование межкультурной компетенции студентов в процессе обучения иноязычному общению : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2001. 371 с.
Ek J.A. van, Trim J.L.M. Threshold 1990. Strasbourg : Council of Europe Press, 1993. 89 p.
Ek J.A. van. Objectives for Foreign Language Learning. Strasbourg : CCC/CE, 1996.
Дикова Е.С. Содержание и структура межкультурной профессиональной коммуникативной компетенции студентов технического вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 2 (20). С. 65-69.
Кифик Н.Ю. К вопросу об историографии понятия «самообразовательная компетентность» // Современная высшая школа: инновационный аспект. Челябинск : Частное образовательное учреждение высшего образования «Международный Институт Дизайна и Сервиса», 2012. С. 29-37.