Linguistic and methodological possibilities of social networks in teaching Russian as a foreign language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/15

Linguistic and methodological possibilities of social networks in teaching Russian as a foreign language

In the article the linguistic and methodological possibilities of using social networks as an educational technology in the methodology of teaching Russian as a foreign language were explored. The merits of social networks in the organization of various forms of learning, as a tool for information, as an additional form of motivation for students to learn and as a platform for implementing the principle of student-centeredness were analyzed. The advantages of social networks in terms of effective communication between the subjects of the educational process in the context of blended learning were reviewed. The possibilities of forming “soft” competencies and media-information literacy of foreign students were noted. The results of the application of the social network in the work with foreign students studying Russian language at TSU were presented. We proposed a variant of integration of international students in the Russian-speaking social network “VKontakte”: integration is carried out in stages and includes training students to communicate in the social network, interaction within the social network, training of speech activity. As a part of the research a survey of students and teachers of Russian as a foreign language from different countries was conducted. The results of the survey were obtained an understanding of social networks in teaching of foreign languages abroad. The social network “VKontakte” was chosen and justified as a convenient platform for working with students. This social network is an element of Russian media culture, which contributes to the formation of linguocultural and communicative competence in foreign students. “VKontakte” has functional advantages compared to other social networks. The article gives examples of tasks for the development of all kinds of speech activity (listening, reading, speaking, writing), as well as linguistic games that can be organized in a “VKontakte” group. Practical tasks are based on the stages of integration of a foreign student into the Russian-speaking social network. The possibilities of using social networks at different levels of proficiency in Russian as a foreign language were considered. According to the results of the study and testing fragments of classes in a social network concluded the feasibility and effectiveness of this educational technology in the methodology of teaching Russian as a foreign language in blended learning.

Download file
Counter downloads: 39

Keywords

Russian as a foreign language, social network, pedagogical technology, speech activity, linguistic and methodological possibilities, speech activity, media information literacy

Authors

NameOrganizationE-mail
Nesterova N.G.National Research Tomsk State Universitynesterovatomsk@mail.ru
Tumanova D.A.National Research Tomsk State Universitydasha-tumanova@yandex.ru
Всего: 2

References

Кочергин И.Г., Преликова Е.А. Развитие социальных сетей экологической направленности // Ученые записки: электронный научный журнал Курского государственного университета. 2013. № 4 (28). С. 278-285.
Иванько А.Ф., Ущенко Г.В. Образовательные возможности Facebook // Вестник МГУП имени Ивана Федорова. 2015. № 6. С. 43-45.
Щукин А.Н. Методика преподавания русского языка как иностранного : учеб. посо бие для вузов. М. : Высш. шк., 2003. 334 с.
Фещенко А.В. Социальные сети в образовании: анализ опыта и перспективы разви тия // Гуманитарная информатика : сб. ст. / под ред. Г.В. Можаевой. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2012. Вып. 6. С. 124-134.
Ткаченко И.С., Богатырева Ю.И. Использование возможностей социальных сетей в образовательном процессе // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2019. С. 44-50.
Черемисин А.Г., Багдасарова Д.Г. Образование и социальные сети: положительные и отрицательные аспекты их использования // Вестник Донецкого педагогического института. 2017. № 2. С. 328-334.
Кергилова Н.В., Сазонова О.К. Использование социальных сетей в образовательном процессе вуза (на примере группы «ВКонтакте» «Педагогика и не только») // Сибирский педагогический журнал. 2017. № 6. С. 87-92.
Балыхина Т.М. Квалификационные требования к педагогам русского языка как ино странного / сост. Т.М. Балыхина. М. : Российский университет дружбы народов, 2014. 16 с.
Гончаренко Н.В. Информационные технологии в обучении аудированию на занятиях по русскому языку как иностранному // Социосфера. Педагогика. 2014. № 1. С. 213216.
Герасименко И.Е. Использование социальных сетей при обучении РКИ // Разработка учебно-методического обеспечения для внедрения инновационных методов обучения при реализации ФГОС ВО 3++ : материалы XLVI науч.-метод. конф. профессорско-преподавательского состава, аспирантов, магистрантов, соискателей ТГПУ им. Л. Н. Толстого / под общ. ред. В. А. Панина. 2019. С. 111-112.
Скляр Е.С. Роль социальных сетей в изучении русского языка как иностранного // Региональный вестник. 2019. № 9 (24). С. 40-41.
Хромов С.С., Гуляева Н.А., Апальков В.Г., Никонова Н.К. Информационнокоммуникационные технологии в преподавании русского языка как иностранного на начальном этапе // Открытое образование. 2015. № 2. С. 75-81.
Мушникова Ю.С. Социальные сети как интерактивная форма обучения иностранному языку в старшей школе // Молодой ученый. 2017. № 33. С. 62-63.
Добренко Е.И., Соколова Е.В. Использование социальных сетей в процессе преподавания РКИ // Актуальные проблемы гуманитарного знания в техническом вузе : материалы VI Междунар. науч.-метод. конф. СПБ. : СПБ. горный ун-т. 2017. С. 280-283.
Онорин Д.Е. Влияние социальных сетей на преподавание иностранного языка // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Сер. 1. Психологические и педагогические науки. 2016. № 1. С. 168-173.
Романтовский А.В. Возможности использования социальных сетей в обучении РКИ // Государственный институт русского языка им. А.С. Пушкина. URL: https://webinar.pushkininstitute.ru/webinar.php?webinarId=6 (дата обращения: 28.02.2021).
Самсонова Е.А. Молодежь в социальных сетях: к вопросу о типологии соцсетей // Журналистика в 2020 году: творчество, профессия, индустрия : сб. материалов междунар. науч.-практ. конф. М. : Фак-т журн. МГУ, 2021. С. 157-158.
 Linguistic and methodological possibilities of social networks in teaching Russian as a foreign language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/15

Linguistic and methodological possibilities of social networks in teaching Russian as a foreign language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 54. DOI: 10.17223/19996195/54/15

Download full-text version
Counter downloads: 278