Features of integrated linguoprofessional training of military university cadets | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 55. DOI: 10.17223/19996195/55/15

Features of integrated linguoprofessional training of military university cadets

A brief analysis of interdisciplinary integration in the educational process of a military university is presented. The modern Federal State Educational Standards, the state program of the Russian Federation “Development of Education for 2018-2025” sets requirements for the higher education system aimed at optimizing the time allocated for the training of a future specialist through strengthening interdisciplinary interaction. The purpose of the study is to identify the features of integrated linguistic professional training in the system of higher military education, to determine scientific approaches, principles in the process of implementing the idea of integrated linguoprofessional training in the system of higher education of universities of the Ministry of Defense of the Russian Federation. Research methods: theoretical: analysis and systematization of psychological and pedagogical studies of domestic and foreign authors on the studied problems; empirical: quantitative and qualitative analysis of the data of the conducted questionnaire and survey among cadets of 1-2 courses. The identification of the features of integrated language professional training is necessary for the effective organization of the educational process, focused on the interdisciplinary interaction of general professional and foreign-language content components. The implementation of integrated linguoprofessional training, based on a subject-centered approach to the educational process of a military university, allows to ensure the interconnection of professional theoretical knowledge and foreign-language communicative practice, which provides motivation for self-education; rational use of the budget of educational in-class time and time allocated for out-of-class independent training, due to the awareness of students of the practical significance of knowledge based on acquired subjective experience.

Download file
Counter downloads: 31

Keywords

integration, linguoprofessional training, integrated subject-language training, interdisciplinary interaction, cadet, military university

Authors

NameOrganizationE-mail
Komarova E.P.Voronezh State Technical Universityvivtkmk@mail.ru
Bakleneva S.A.Military Educational and Scientific Center of the Air Force “N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin Air Force Academy”svetlana_bakleneva@mail.ru
Koryakovtseva O.A.Yaroslavl State Pedagogical University named after K.D. Ushinskyyouth1@mail.ru
Всего: 3

References

Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» на 2018-2025 гг. от 26 декабря 2017 г. № 1642. URL: https://docs.edu.gov.ru/document/ 3a928e13b4d292f8f71513a2c02086a3/download/1337/(дата обращения: 27.04.2021).
Фомичева И.Г. Философия образования: некоторые подходы к проблеме. Новосибирск : Изд-во СО РАН, 2004. 242 с.
Денисенко П.А. Парадигмы образования в социокультурном пространстве современного российского общества и армии (социально-философский анализ) : автореф. дис.. д-ра филос. наук. М., 2009. 54 с.
ФГОС ВО (3++). URL: http://fgosvo.ru (дата обращения: 27.04.2021).
Лескова И.А. Субъектоцентрированный подход к построению содержания высшего образования : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М.,2019.
Сериков В.В. Векторы развития контекстного образования / редкол.: Э. П. Комарова (отв. ред.) [и др.]. Воронеж : Научная книга, 2021. С. 20-28.
Интегрированное обучение иностранным языкам и профессиональным дисципли нам. Опыт российских вузов / под ред. Л. П. Халяпиной. СПб. : Изд-во Политехн. ун-та, 2018. 380 с.
Меньшиков И.В., Санникова О.В. Содержание образования: самоорганизация меж дисциплинарности и проблема управления // Международный форум «Проекты будущего: междисциплинарный подход» : материалы (16-19 октября, 2006 г.). Звенигород ; Москва, 2006. С. 324-336.
March T. Are We There Yet?: A Parable on the Educational Effectiveness of Technology // Multimedia Schools Magazine. 2000. Vol. 7, № 3. URL: http://www.infotoday.com/ MMSchools/may00/march.html
Иноземцева К.М., Борисова Н.А. Становление лингво-профессионального подхода к подготовке преподавателей иностранного языка для профессиональных целей // Гуманитарные научные исследования. 2015. № 7-1 (47). С. 103-108.
Скибицкая И.Ю. Проектирование педагогического инструментария формирования профессионализма студентов экономического вуза. Новосибирск, 2005. 213 с.
Алмазова Н.И., Баранова Т.А., Халяпина Л.П. Педагогические подходы и модели интегрированного обучения иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в зарубежной и российской лингводидактике // Язык и культура. 2011. № 39. С. 116-134.
Попова Н.В., Коган М.С., Вдовина Е.К. Предметно-языковое интегрированное обучение (CLIL) как методология актуализации междисциплинарных связей в техническом вузе // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2018. Т. 23, № 173. С. 29-42.
Сысоев П.В. Дискуссионные вопросы внедрения предметно-языкового интегрированного обучения студентов профессиональному общению в России // Язык и культура. 2019. № 48. С. 349-371.
Чучалин А.И., Веледенская С.Б., Ройз Ш.С. Организация совместной работы преподавателей университета по обучению студентов профессиональному иностранному языку // Прикладная филология и инженерное образование. Томск : Том. по-литехн. ун-т, 2006. С. 3-9.
Сысоев П.В., Амерханов О.О. Обучение письменному научному дискурсу аспирантов на основе тандем-метода // Язык и культура. 2016. № 36. С. 149-169.
Сысоев П.В., Завьялов В.В. Обучение письменному юридическому дискурсу студентов направления подготовки «Юриспруденция» // Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. № 1. С. 62-72.
Попова Н.В., Алмазова Н.И., Евтушенко Т.Г., Зиновьева О.В. Опыт внутривузов-ского сотрудничества в процессе профессионально-ориентированных учебников по иностранному языку // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 7. С. 32-42.
Бакленева С.А. Организация самостоятельной деятельности курсантов военных вузов на основе электронного учебника : автореф. дис.. канд. пед. наук. Воронеж, 2018. 24 с.
Комарова Э.П. Теоретические основы профессионального обучения иноязычному опосредованному общению в неязыковом вузе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Воронеж, 2001. 40 с.
Сафонова В.В. Проблемные задания на уроках английского языка в школе : учеб. пособие. 3-е изд., доп. и перераб. М. : Еврошкола, 2001. 271 с.
Bloom B.S., Engelhart M.D., Furst E.J., Hill W.H., Krathwohl D.R. Taxonomy of educational objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York : David McKay Company, 1956, 207 p.
Леонтьев А.Н. Деятельность, сознание, личность. М. : Омега-Л, 1975. 123 с.
Вербицкий А.А. Теория и технологии контекстного образования : учеб. пособие. М. : МПГУ, 2017. 268 с.
Ходякова Н.В. Ситуационно-средовой подход к проектированию личностно развивающих образовательных систем : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Волгоград, 2013. С. 11-12.
Olgren C.H. Improving learning outcomes: The effects of learning strategies and motivation // Distance learners in higher education: Institutional responses for quality outcomes. 1998. Р. 77-95.
Гураль С.К. Язык как саморазвивающаяся система. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та, 2009. 122 с.
Засухина И.Б. Ситуации смыслообразования как условие формирования мотивации изучения иностранного языка у студентов технического колледжа // Педагогический журнал Башкортостана. 2019. Т. 80, № 1. С. 74-85.
Маркова А.К., Матис Т.А., Орлов А.Б. Формирование мотивации учения. М. : Просвещение, 1990. 192 с.
 Features of integrated linguoprofessional training of military university cadets | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 55. DOI: 10.17223/19996195/55/15

Features of integrated linguoprofessional training of military university cadets | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 55. DOI: 10.17223/19996195/55/15

Download full-text version
Counter downloads: 345