A subject-centred approach to development multicultural education at the university
In the modern sociocultural situation of the multicultural world and multinational Russia, the problem of students' forming multicultural competencies in the educational process of the university is especially relevant. The purpose of the study is to develop multicultural training at the university in the context of a subject-centered approach. Objectives of the research: to clarify the concept of “students' multicultural education in the context of a subject-centered approach”; substantiate the theoretical and methodological basis of students' multicultural education; organize experimental work to implement the model of multicultural education of students. Research methods: theoretical: analysis and systematization of psychological and pedagogical studies of domestic and foreign authors on the problems; empirical: quantitative and qualitative analysis of the data of the conducted questionnaire and survey among students of Voronezh State Technical University; diagnostic: pedagogical experiment, expert evaluation method, methods of mathematical statistics. The development of multicultural education in the context of a subject-centered approach in the educational process of the university is focused on maintaining the balance between the preservation of civil identity and the acceptance, understanding and respect for the norms of another culture, which will positively affect the process of students' education at the higher education institution (gaining experience in intercultural communication) and further successful professional self-realization (“conflict-free” interaction with specialists from other countries).
Keywords
multicultural learning,
subject-centered approach,
student,
university,
multicultural competenceAuthors
Aldoshina M.I. | Orel State University | maraldo57@mail.ru |
Komarova E.P. | Voronezh State Technical University | vivtkmk@mail.ru |
Bakleneva S.A. | Military Educational and Scientific Center of the Air Force “N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin Air Force Academy” | svetlana_bakleneva@mail.ru |
Fedorov V.A. | Voronezh State Technical University | vivtkmk@mail.ru |
Всего: 4
References
Постановление Правительства РФ от 20 августа 2013 г. № 718 «О федеральной целевой программе “Укрепление единства российской нации и этнокультурное развитие народов России (2014-2020 годы)”». URL: https://www.garant.ru/ prod-ucts/ipo/prime/doc/70339260/(дата обращения: 23.07.2021).
Указ Президента РФ от 31.12.2015 № 683 «О Стратегии национальной безопасности Российской Федерации». URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_191669/942772dce30cfa36b671bcf19ca928e4d698a928/ (дата обращения: 23.07.2021).
Сериков В.В. Векторы развития контекстного образования / редкол.: Э.П. Комарова (отв. ред.) [и др.]. Воронеж : Научная книга, 2021. С. 20-28.
Краевский В.В. Диалог культур и партнерство цивилизаций : VIII Междунар. науч. чтения. СПб., 2008. С. 404-406.
Вербицкий А.А., Ларионова О.Г. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции. М. : Редакционно-издательский дом Российского нового университета, 2017. 336 с.
Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении. М. : Педагогика, 1996.
Комарова Э.П., Бакленева С.А. Векторы развития профессионального образования в эпоху перемен: субъектоцентрированный подход. Воронеж : Научная книга, 2021. 167 с.
Лескова И.А. Субъектоцентрированный подход к построению содержания высшего образования : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М.,2019.
Гураль С.К. Язык как саморазвивающаяся система. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та, 2009. 122 с.
Джуринский А.Н. Проблемы поликультурного воспитания в зарубежной педагогике // Вопросы философии. 2007. № 10. С. 41-52.
Комарова Э.П. Теоретические основы профессионального обучения иноязычному опосредованному общению в неязыковом вузе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Воронеж, 2001. 40 с.
Российская педагогическая энциклопедия : в 2 т. / гл. ред. В. В. Давыдов. М. : Большая рос. энциклопедия, 1999. Т. 2.
Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б. М. Бим-Бад. М. : Большая рос. энциклопедия, 2002.
Фомичева И.Г. Философия образования: некоторые подходы к проблеме. Новосибирск : Изд-во СО РАН, 2004. 242 с.
Якиманская И.С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. 2-е изд. М. : Сентябрь, 2000.
Решетова З.А. Психологические основы профессионального обучения. М. : Изд-во МГУ, 1985.
Рогачева Е.Ю., Даведьянова Н.С. Педагогика межнационального общения: учеб. пособие к практикуму для студентов гуманитарных вузов. Владимир, 2009. 132 с.
Banks J.A. Teaching strategies for ethnic studies. Boston : Allyn & Bacon, 2006. 460 р.
Banks J.A., Banks C.A.M. Approaches to Multicultural curriculum reform // Multicultural education : Issues and Per-spectives. New York : Wiley, 2003. P. 225-246.
Freeman R. Bilingual Education and Social Change. Multilingual Matters. Clevedon, 1998. 261 p.
Вульфсон Б.Л. Образовательное пространство на рубеже веков : учеб. пособие. М. : Москов. психолого-соц. ин-т, 2006. 235 с.
Баур Р.С., Ступина Т.Н. и др. Билингвальное обучения в школе : к вопросу о разработке учебно-методических материалов // Иностранные языки в школе. 1996. № 4. С. 9.
Гукаленко О.В. Поликультурное образование: проблемы и перспективы развития // Дошкольное образование. 2016. № 9. С. 4-10.
Меньшиков И.В., Санникова О.В. Содержание образования: самоорганизация междисциплинарности и проблема управления // Материалы Международного форума «Проекты будущего: междисциплинарный подход». 16-19 октября 2006 г. М., 2006. С. 324-336.
Пашков А.Г. Еще раз о гуманитарных основах воспитания: реальность и надежды // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2012. № 4-1 (24). С. 90-96.
March T. “Are We There Yet?: A Parable on the Educational Effectiveness of Technology // Multimedia Schools Magazine. 2000. Vol. 7, № 3. URL: http://www.infotoday.com/ MMSchools/may00/march.html.