Values-based attitudes as a motivation basis for the development of students' linguistic personality in the scientific and educational space of the legal discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 56. DOI: 10.17223/19996195/56/10

Values-based attitudes as a motivation basis for the development of students' linguistic personality in the scientific and educational space of the legal discourse

The article presents the theoretical and practical results of multi-year research on the declared topic conducted by the Department of Russian, Foreign Languages and Speech Culture of the Ural State Law University.The vital linguodidactic problem of developing a professional linguistic personality of students in the space of the scientific academic legal discourse is considered in detail. The purpose of the article is to reveal and analyze the hierarchy of values and values-based attitudes that influence the progressive development of law students' linguistic personality in the scientific academic space of legal discourse. The authors explore the goals, models, principles, means and methods of professionally oriented language teaching at the university in the light of the lawyer's linguistic personality structure, which allow to effectively and fully participate in professional and public life. It is shown that the values and value orientations that guide students in their educational activities are subsequently reflected in their professional life, contributing to or hindering the full personal selfrealization of spiritual, moral and intellectual potential. The value choice largely determines the finding of oneself in the profession and life in general, when a person becomes the author of his own destiny. In the current crisis situation (economic recession, pandemic, spiritual and moral degradation), it is extremely important to assess and reassess values and to prioritize reasonably: health, love, freedom, family, career, education, money, creativity. The methodological basis of the research is the synergetic and cognitive discourse approaches. Within the framework of this study, discourse is understood as a text viewed through the lens of extra-linguistic, pragmatic, sociocultural, psycholinguistic factors for foreign language communication. The conclusions and results of the theoretical research underlie the development of a series of high-quality modern ESP textbooks for all levels of higher legal education. In particular, our new textbook for graduate and postgraduate students is based on the Content and Language Integrated Learning approach in teaching English-speaking professional discourse to law students in higher school.

Download file
Counter downloads: 20

Keywords

values, values-based attitudes, developing of law students' linguistic personality, scientific academic discourse, content and methodology of the ESP textbooks for law students

Authors

NameOrganizationE-mail
Levitan K.M.Ural State Law Universitylevi22992@yandex.ru
Yugova M.A.Ural State Law Universitymayugova@mail.ru
Всего: 2

References

Макаров М.Л. Основы теории дискурса. М. : Гнозис, 2003. 280с.
Франкл В. Доктор и душа. Логотерапия и экзистенциальный анализ. М. : Альпина нонфикшн, 2018. 338 с.
Фромм Э. Бегство от свободы. Человек для себя. Минск : Попурри, 2000. 672 с.
Гураль С.К. Дискурс-анализ в свете синергетического видения : учеб. пособие. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2012. 176 с.
Обдалова О. А., Харапудченко О. В. Когнитивно-прагматические и лингвостилистические характеристики англоязычного устного научно-академического дискурса // Язык и культура. 2019. № 46. С. 102-121.
Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М. : Наука, 1987. 471 с.
Левитан К.М. Юридическая педагогика : учебник. 2-е изд., изм. и доп. М. : Норма: ИНФРА-М, 2016. 416 с.
Перевалов В.Д. Юридическое образование как ценность // Юридическое образование и наука. 2018. № 12. С. 5-9.
Архангельский А. Дырка от этики. Что не так с российской системой ценностей. URL: https://carnegie.ru/commentary/63999 (дата обращения: 23.08.2021).
Нечаев В.А. Развитие ценностных отношений у студентов вуза : автореф. дис.. канд. пед. наук. Екатеринбург, 2001. 28 с.
Гураль С.К Язык как саморазвивающаяся система. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2012. 118 с.
Банникова Л.Н., Боронина Л. Н., Вишневский Ю. Р. Новые явления в ценностных ориентациях уральского студенчества // Социологические исследования. 2013. № 2. С. 58-68.
Буравлева Н. А. Ценностные ориентации студентов // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2011. Вып. 6 (108). С. 124-129.
Ускова Т. В., Викулина М. А., Думина Е. В. Иерархия ценностей российской молодежи и восприятие государственной системы родной страны как фактор формирования единой цивилизационной платформы// Заметки ученого. 2021. № 3-1. С. 434-443.
Левитан К.М. О векторах эволюции российского юридического образования // Электронное приложение к «Российскому юридическому журналу». 2019. № 3. С. 76-82.
Югова М.А., Павлова С.В., Садыкова Н.В. Английский язык для юристов : учебник. М. : Юстиция, 2021. 336 с. (Среднее профессиональное образование).
Югова М.А., Тросклер Е.В., Павлова С.В., Садыкова Н.В. Английский язык для юристов (A2-B2) : учеб. для вузов / под ред. М.А. Юговой. 2-е изд., перераб. и доп. М. : Юрайт, 2020. 522 с.
Павлова С.В., Пестова М.С., Садыкова Н.В., Соколова Л.А., Югова М.А., Ялаева Н.В. Английский язык для юристов = Legal English + еПриложение : учебник / под ред. К.М. Левитана. М. : КноРус, 2021. 550 с. (Аспирантура и магистратура).
 Values-based attitudes as a motivation basis for the development of students' linguistic personality in the scientific and educational space of the legal discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 56. DOI: 10.17223/19996195/56/10

Values-based attitudes as a motivation basis for the development of students' linguistic personality in the scientific and educational space of the legal discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 56. DOI: 10.17223/19996195/56/10

Download full-text version
Counter downloads: 289