Cross-cultural communication as the methodology of foreign language education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 56. DOI: 10.17223/19996195/56/15

Cross-cultural communication as the methodology of foreign language education

Currently strengthening discrepancies in our life force us to be able to live peacefully together and build a cross-cultural dialogue, using a foreign language. Implementing cross-cultural communication ideas into education is considered an important current issue, since the contemporary peculiarities of social and political life tend to provide mutual understanding and effective cross-cultural communication. Therefore, creating a methodological base of foreign language education seems to be a topical issue, the goal of which is to form the personality that is ready and able to maintain a cross-cultural dialogue. The main concept in cross-cultural communication is culture as a way of life and system of norms and values. That's why it is very important to define its dimensions in communication, i.e. shifting from one culture to bicultural contrast, including culture into communication, its various dimensions and influence on people's communicative behavior. Also, in cross-cultural communication there is an important question of how to describe a culture through language. Using the data of cognitive linguistics and psychology applied to cross-cultural communication, we can assume that culture is described through various types of knowledge: a) linguistic aspects; b) cultural aspects; c) aspects of using a language and norms of behavior; and using concepts as means of structuring knowledge and its verbalization. Studying the phenomenon of cross-cultural communication as the interrelation of representatives of different cultures shows that this type of communication is dynamic and can be described through discourse, considered as “speech plunged into life”, in various communicative situations, which signals about designing a new approach to education in a foreign language. Cross-cultural communication as a dialogue of cultures implies studying representatives of a foreign culture, their ethnocultural identity, national character, and peculiar way of thinking in the context “I - Someone Different”. Since cross-cultural communication means interaction, in the center of this interaction there are students, who are exposed not only to education, but to cross-cultural communication as well. In the modern multi-levelled educational system, the goal of higher education is forming an educated personality that is able to enlarge their knowledge, master their foreign language skills and not only participate in a cross-cultural dialogue (business, professional and every-day ones) but also transfer acquired strategies into their speech in the native language. All the mentioned-above characteristics of cross-cultural features form important theoretical preconditions for describing the methodology of foreign language communication. In the article, we state the following problem: why cross-cultural communication is methodologically important for foreign language education and for its main goal to form a culturally educated person.

Download file
Counter downloads: 49

Keywords

cross-cultural communication, methodology, foreign language education, methodological principle, communicative discourse, linguistic picture of the world, concept, macro- and micro-culture, personality, linguistic personality, cultural and linguistic personality, anthropocentrism

Authors

NameOrganizationE-mail
Furmanova V.P.National Research Ogarev Mordovia State Universityvpfurman@mail.ru
Всего: 1

References

Пассов Е.И. Методика как теория и технология иноязычного образования. Елец : ЕГУ им. И.А. Бунина, 2010. 424 с.
Философский энциклопедический словарь. Философия. Методология наук. М., 1992.
Загвязинский В.И., Атаханов Р. Методология и методы психолого педагогического исследования. 5-е изд. М. : Академия, 2008.
Пассов Е.И. Методология методики: теоретические методы исследования. Елец, 2011. Кн. 3.
Верещагин Е.М., Костомаров В.Г. Лингвострановедческая теория слова. М. : Рус. яз., 1980. 320 с.
Сафонова В.В. Социокультурный подход к обучению иностранным языкам. М. : Высш. шк. ; Амскорт интернэшнл, 1991. 311 с.
Сысоев П. В. Язык и культура: в поисках нового направления в преподавании культуры страны изучаемого языка // Иностранный язык в школе. 2001. № 4. С. 12-18.
Маслова В.А. Лингвокультурология : учеб. пособие. М. : Академия, 2001. 208 с.
Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М. : Слово, 2000. 259 с.
Гудков Д.Б. Теория и практика межкультурной коммуникации. М., 2003. 51 с.
Садохин А. П. Межкультурная коммуникация : учеб. пособие. М. : Альфа-М, 2004. 288 c.
Гришаева Л.И. Введение в теорию межкультурной коммуникации. М. : Академия, 2007. 336 с.
Зинченко В.Г., Зусман В.Г., Кирнозе З.И. Межкультурная коммуникация. От системного подхода к синергетической парадигме : учеб. пособие. М., 2008. 224 с.
Леонтович О. А. Россия и США: введение в межкультурную коммуникацию. Волгоград : Перемена, 2003. 435 с.
Гураль С.К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающейся системе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Тамбов, 2009. 47 с.
Обдалова О.А. Когнитивно-дискурсивная система обучения иноязычной межкультурной коммуникации студентов бакалавриата естественнонаучных направлений : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2017. 45 с.
Милованова Т.М., Сырецкая В.А. Межкультурная коммуникация в иноязычном образовательном пространстве // Интерэкспо Гео-Сибирь: научный журнал. 2012. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/14373871.
Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты дискурс. Волгоград : Перемена. 2002. 477 с.
Темнова Е.В. Современные подходы к изучению дискурса // Язык, сознание, коммуникация : сб. ст. / отв. ред. В.В. Красных, А.И. Изотов. М. : МАКС Пресс, 2004. Вып. 26. 168 с.
Григорьева В. С. Дискурс как элемент коммуникативного процесса: прагмалингвистический и когнитивный аспекты. Тамбов : Изд-во Тамбов. гос. техн. ун-та, 2007. 288.
Степанов Ю. С. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования. М. : Языки русской культуры, 1997. 824 с.
Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. М. : Наука, 1987. 236 с.
Фурманова В.П., Щеглова И.Н. Формирование культурно-языковой личности обучающихся в преподавании иностранных языков на основе развития межкультурной компетенции. Саранск, 2017. 256 с.
Фельдеш Ч., Фурманова В.П. Межкультурная коммуникация в профессиональной подготовке магистрантов: концепция и структура совместного образовательного проекта // Интеграция образования. 2020. Т. 24, № 4. С. 591-607.
 Cross-cultural communication as the methodology of foreign language education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 56. DOI: 10.17223/19996195/56/15

Cross-cultural communication as the methodology of foreign language education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 56. DOI: 10.17223/19996195/56/15

Download full-text version
Counter downloads: 289