Model of teaching strategies of working with vocabulary to non-linguistic students in the professionally-oriented context | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 57. DOI: 10.17223/19996195/57/11

Model of teaching strategies of working with vocabulary to non-linguistic students in the professionally-oriented context

The purpose of this article is justification, development of the professionally-oriented approach in teaching foreign language for students of anon-linguistic university. The object of the research is the process of teaching foreign language at a non-linguistic university. The subject is the professionally-oriented approach in the process of teaching foreign language on the basis of using professionally oriented tasks of the disciplines “foreign language”, “foreign language in the professional sphere”. The following theoretical and empirical methods were used in the research: theoretical analysis and synthesis of foreign and Russian psychological-educational and methodological literature; analysis of experience in teaching a foreign language at non-linguistic universities; synthesis, comparison, matching, systematization. The article is devoted to the reviewing the professionally-oriented approach of learning the disciplines “foreign language”, “foreign language in the professional sphere”; private methodological principles of teaching foreign languages by students of anon-linguistic university in a professionally-oriented context. The research summarizes approaches for teaching a foreign language in a language and non-linguistic university: linguocul-tural, linguoculturological, intercultural, multilingual, an activity, a personal activity, a problem project, cognitive discursive, literary historical, regional historical, regional ethnic, etc. The professionally oriented approach refers to the maximum representation of the professional sphere in teaching a foreign language, immersing students in a foreign language professional context at the levels of a content (foreign language material of a professional orientation), an activity (implementation, implementation of fragments of professional activity in foreign language classes). The developed private methodological principles of teaching reflect the compliance of the system of foreign language skills in a non-linguistic university with the social order in the field of this profession; take into account the characteristics of students; reveal the possibilities of teaching methods: taking into account the specifics of this professional activity; the focus on teaching of the professional and personal development of students; selection of content from the perspective of professional development; optimization of the group form of organizing educational activities in accordance with the goals of the individual development of each student, etc. In conclusion, the results of the study are summarized, the main conclusions are formulated, and the results are summed up.

Download file
Counter downloads: 54

Keywords

approach of teaching foreign language, professionally-oriented context, professionally-oriented approach, teaching foreign language for students of anon-linguistic university, private methodological principles of teaching foreign languages for students of the non-linguistic university in the professionally-oriented context

Authors

NameOrganizationE-mail
Sergeeva Natalya N.Ural State Pedagogical Universitysnatalia2016@mail.ru
Sorokoumova Svetlana N.Russian Academy of Education; Russian State Social University; Novosibirsk Military Order of Zhukov Institute named after General of the Army I.K. Yakovlev of the Russian National Guard Troops4013@bk.ru
Всего: 2

References

Безукладников К.Э., Новоселов М.Н., Крузе Б.А Особенности формирования ино язычной профессиональной коммуникативной компетенции будущего учителя иностранного языка // Язык и культура. 2017. № 38. С. 152-170.
Бим И.Л. Личностно-ориентированный подход - основная стратегия обновления школы // Иностранные языки в школе. 2002. № 2. С. 11-15.
Бим И. Л. Компетентностный подход к образованию и обучению иностранным язы кам // Компетенции в образовании: опыт проектирования : сб. науч. тр. / под ред. А.В. Хуторского. М., 2007. С. 156-163.
Гурвич П. Б. Коррективно-подготовительный аспект методики преподавания ино странных языков : учеб. пособие. Владимир, 1982. 110 с.
Вербицкий А. А. Психолого-педагогические основы контекстного образования // Психология и педагогика контекстного образования / под науч. ред. А. А. Вербицкого. М. ; СПб. : Нестор-История, 2018. С. 7-89.
Гураль С. К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающейся системе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Томск, 2009. 47 с.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании // Труды методологического семинара «Россия в Болонском процессе: проблемы, задачи, перспективы». М., 2004. 42 с.
Обдалова О. А. Когнитивно-дискурсивная система обучения иноязычной межкуль турной коммуникации студентов бакалавриата естественнонаучных направлений : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2017. 46 с.
Сергеева Н.Н., Парникова Г.М. Методика развития учебной самостоятельности сту дентов неязыкового вуза при обучении иностранному языку в региональноэтническом контексте // Язык и культура. 2018. № 43. С. 217-237.
Prokhorova A. Multilingual Communicative Competence of Future Engineers: Essence, Structure, Content // Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives. Springer Nature. Switzerland, 2020. P. 11-20. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-47415-7 (дата обращения: 06.09.2020).
Аитов В. Ф. Проблемно-проектный подход к формированию иноязычной профессиональной компетентности студентов (на примере неязыковых факультетов педагогических вузов) : автореф. дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2007. С. 14-15.
Сергеева Н. Н., Абышева Н. Ю. Применение регионального компонента на уроках иностранного языка // Социология. Экономика. Политика. 2009. № 2 (21). С. 80-84.
Сергеева Н. Н., Ахунова Е. Ю. Индивидуально-дифференцированный подход при формировании иноязычных лексических понятий у учащихся старших классов // Педагогическое образование в России. 2012. № 4. С. 150-152.
Сергеева Н. Н. Литературно-исторический подход в обучении иноязычному чтению. Екатеринбург, 2006. 196 с.
Колесникова И.А., Горчакова-Сибирская М.П. Педагогическое проектирование : учеб. пособие для высш. учеб. заведений. М. : Академия, 2005. 288 с.
Верещагин Е.М., Костомаров В.Г. Лингвострановедческая теория слова. М. : Рус. яз., 1980. 78 с.
Фурманова В. П. Иностранные языки в межкультурной коммуникации // Традиции и новаторство в гуманитарных исследованиях : сб. науч. трудов, посвящ. 50-летию фак-та иностр. яз. Мордов. гос. ун-та им. Н.П. Огарева. Саранск : Изд-во Мордов. ун-та, 2002. С. 110-112.
Крылов Э. Г. Интегративное билингвальное обучение иностранному языку и инженерным дисциплинам в техническом вузе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Екатеринбург, 2016. 52 с.
Поляков О. Г. Профильно-ориентированное обучение английскому языку и лингвистические факторы, влияющие на проектирование курса // Иностранные языки в школе. 2004. № 2. С. 6-12.
Вербицкий А. А. Развитие мотивации студентов в контекстном обучении. М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2000.
Евграфова О. Г. Реализация компетентностного подхода в практике преподавания иностранного языка в неязыковом вузе // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 1-3. С. 395-397.
Малетова М. И. Синергия теории и практики: компетентностный подход и преподавание профессионального иностранного языка для студентов-экономистов // Вестник Удмуртского университета. Серия: Экономика и право. 2011. № 2. С. 3744.
Стромов В.Ю., Сысоев П. В., Завьялов В. В. «Школа компетенций» - технология формирования дополнительных компетенций студентов классического вуза // Высшее образование в России. 2018. Т. 27, № 5. С. 20-29.
Гураль С. К., Гиллеспи Д. Ч., Корнеева М. А. Контекстный подход к подготовке студентов к профессиональному иноязычному дискурсу с использованием кейс-стади // Векторы развития контекстного образования. Воронеж, 2021. С. 44-55.
Gillespie D., Gural S., Korneeva M. Teaching English through an exploration of identity in its socio-political and cultural context // Язык и культура. 2021. № 55. С. 134-142.
Гураль С.К., Комарова Э. П., Бакленева С. А., Фетисов А. С. Теоретический контекст интегрированного предметно-языкового обучения в вузе // Язык и культура. 2020. № 49. С. 138-147.
 Model of teaching strategies of working with vocabulary to non-linguistic students in the professionally-oriented context | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 57. DOI: 10.17223/19996195/57/11

Model of teaching strategies of working with vocabulary to non-linguistic students in the professionally-oriented context | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 57. DOI: 10.17223/19996195/57/11

Download full-text version
Counter downloads: 363